Visual content is king
W 2024 wiodące brandy, a także mniejsze marki stawiają na bardziej minimalistyczne, oszczędne formalnie projekty UI, czasem wyróżnione charakterystyczną typografią czy mikrointerakcjami, które pomagają przyciągnąć uwagę użytkownika. Prawdziwym królem jest zawartość, czyli ilustracyjny lub produktowy content wizualny najwyższej jakości, oparty na dopracowanych grafikach, modelach 3D, sesjach zdjęciowych, video czy animacjach, a wszystko to mocno wspierane przez narzędzia AI.
Realne czerpanie korzyści z narzędzi opartych o AI
Generatywna sztuczna inteligencja przestała być tylko szeroko komentowaną ciekawostką, a stała się wiodącym narzędziem i pierwszym wyborem w profesjonalnej pracy twórczej, wykorzystywanym do przyspieszania fazy realizacji projektów. W 2024 roku trudno już wyobrazić sobie pracę bez narzędzi typu AI image upscaler, czy tych wspierających tworzenie i edycję contentu wizualnego – głównie dzięki integracji AI z narzędziami projektowymi. To prawdziwa rewolucja.
Rok 2025 zapowiada się na kontynuację dynamicznych zmian w projektowaniu UX/UI. Technologie oraz oczekiwania użytkowników będą kształtować standardy w branży. Poniżej przedstawiam 6 kluczowych kierunków rozwoju:
1. Edukacja projektantów w zakresie AI i narzędzi no-code już się rozpoczęła i będzie kontynuowana. AI i platformy low-code/no-code rewolucjonizują procesy projektowe. Aby pozostać konkurencyjnymi, projektanci muszą rozwijać swoją wiedzę w zakresie nowych technologii, przy jednoczesnym zachowaniu kreatywności.
2. Przewiduję jeszcze bogatsze wykorzystanie zaawansowanych animacji (creative coding) oraz mikrointerakcji w projektach cyfrowych. Dynamiczne ruchome elementy są nie tylko przyjazne i naturalne dla ludzkiego oka, ale odpowiednio wykorzystane mogą pozytywnie wpłynąć na intuicyjność UI i zaangażowanie użytkownika.
3. Zderzymy się z coraz większymi wymogami responsywności. Do rozmiarów urządzeń, zaczynają dołączać przestrzenie AR, VR, zaawansowane zegarki czy okulary, co wymaga zrozumienia ich specyfiki. Projektant UX/UI będzie musiał uwzględniać nowe sposoby interakcji, np. poprzez gesty czy sensory biometryczne.
4. Digital branding staje się kluczowym elementem identyfikacji wizualnej. Tradycyjne podejście, w którym logo, dobór fontów i zdjęć tworzyły tożsamość wizualną marki, ustępuje miejsca elastycznym rozwiązaniom dostosowanym do potrzeb cyfrowych. W obliczu responsywności i publikacji treści na wielu platformach, branding nie jest już tylko zbiorem stałych elementów graficznych, ale dynamicznym systemem, w którym animacje i adaptacyjne formaty odpowiadają na potrzeby użytkowników i technologii.
5. Projektowanie zgodne z wytycznymi WCAG w 2025 roku stawia przed projektantami wyzwanie dostosowania interfejsów do oczekiwań użytkowników i regulacji. Wzrost inkluzyjności, zwracający uwagę na osoby z niepełnosprawnościami, wymaga adaptacji narzędzi projektowych. Balansowanie między bogatymi interakcjami a dostępnością staje się kluczowym wyzwaniem.
6. Rozwój projektowania głosowego (voice UX). Ze wzrostem popularności inteligentnych asystentów projektowanie doświadczeń głosowych stanie się jednym z ważniejszych obszarów rozwoju projektowania.
Rok 2025 to czas ewolucji i adaptacji. Wdrażanie nowych technologii i dostosowanie do oczekiwań użytkowników wymagać będzie od projektantów nie tylko wiedzy technicznej, ale także etycznej refleksji i zdolności do adaptowania trendów. Digital design pozostaje branżą kształtującą przyszłość interakcji człowieka z technologią.
Rafał Włodarczyk
Art Director i projektant z ponad 15-letnim doświadczeniem w branży. Specjalizuje się w UI/UX designie. Kieruje zespołem digital design w agencji reklamowej Hand Made. Współpracował z wieloma globalnymi markami, m. in. z grupy Ferrero (Nutella – wieloletnia obsługa marki), Remington, Volvo, Nescafé Dolce Gusto, IKEA, Malma.
Więcej podsumowań można przeczytać TUTAJ.