Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Żeby razem dawać dzieciom siłę | Magdalena Okrzeja, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę

W jaki sposób ich kampanie osiągają duże zasięgi? Jakie są cele i najbliższe plany fundacji? I jak można pomóc? Na te i inne pytania odpowiada Magdalena Okrzeja, Koordynatorka działu PR w Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Za Wami bardzo pracowity rok. Czy 2025 będzie podobny?

Tak, z pewnością rok 2025 również będzie pracowity, jak praktycznie każdy, nieodmiennie od ponad 30 lat istnienia fundacji. Z perspektywy pomocy bezpośredniej kontynuujemy dotychczasowe działania, takie jak: prowadzenie Centrów Pomocy Dzieciom, Poradni dla Rodziców Latarnia Morska, Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, Telefonu dla Dorosłych 800 100 100, konferencje merytoryczne, ale także edukacja z zakresu bezpieczeństwa cyfrowego czy psychoedukacja.

Ważny jest dla nas aspekt edukacji społeczeństwa i zmiany postaw, żeby z roku na rok tworzyć bardziej bezpieczną przestrzeń dla dzieci. Dlatego też w 2025 roku z pewnością kontynuować będziemy także kampanię Dzieciństwo bez Przemocy, która niesie w swoim założeniu kompleksowe podejście do tego, czym jest dobre, bezpieczne dzieciństwo, jak jest ono fundamentalne, i co każdy z nas może zrobić, żeby takie było. Efekty tego i innych działań będzie można obserwować na przestrzeni roku.

FUNDACJA DAJEMY DZIECIOM SIŁĘ

Jakie są główne cele Waszej fundacji?

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę od 1991 roku chroni dzieci przed przemocą i wspiera te, które doświadczyły krzywdzenia. Naszym celem jest pomoc bezpośrednia tym dzieciom, które zostały pokrzywdzone przemocą, ale także zapobieganie tej przemocy. Zapobieganie to m.in. edukowanie rodziców, żeby dostarczyć pozytywnych narzędzi do codziennego rodzinnego funkcjonowania, edukowanie dzieci o granicach i uważności, żeby miały narzędzia do stawiania granic i ochrony przed krzywdzeniem, ale także edukowanie profesjonalistów, aby umieli diagnozować, kiedy to krzywdzenie ma miejsce i potrafili w odpowiedni sposób pomóc. Chcielibyśmy dać dzieciom środowisko, które będzie pozbawione przemocy i pozwoli czerpać całą moc z dzieciństwa, jako czasu na wzrastanie i beztroski rozwój.

Jako fundacja pomagacie, wspieracie, edukujecie i tworzycie kampanie społeczne. Które z projektów możecie wskazać za najważniejsze?

Realizujemy działania kampanijne i profilaktyczne w czterech kluczowych obszarach: przeciwdziałania przemocy wobec dzieci i wykorzystywania seksualnego, bezpieczeństwa w Internecie, standardów ochrony dzieci oraz wsparcia rodziców.

Bardzo trudno wybrać kampanie najważniejsze, bo każda z nich odpowiada na konkretne potrzeby. W kampanii „Niby wiadomo…” edukowaliśmy o groomingu, zwracając uwagę na potrzebę kształtowania u dzieci zasady ograniczonego zaufania wobec osób poznanych w sieci. Natomiast w ramach kampanii „Nieobojętni” przygotowaliśmy serial z Jakubem Gierszałem, ucząc, jak reagować na przemoc i dlaczego takie działania są tak ważne. Kampania „LGBT+Ja” promuje postawy sojusznicze wobec młodzieży LGBT+, podkreślając znaczenie akceptacji i wsparcia emocjonalnego, szczególnie w środowisku szkolnym, gdzie młode osoby często doświadczają dyskryminacji.

Dzięki tym kampaniom pokazujemy, jak istotna jest edukacja w budowaniu środowisk sprzyjających harmonijnemu rozwojowi dzieci i młodzieży. W naszych projektach korzystamy ze spotów, webinarów, e-learningów i interaktywnych lekcji, aby skutecznie docierać do różnych grup odbiorców.

FUNDACJA DAJEMY DZIECIOM SIŁĘ

Pod koniec ubiegłego roku ponad 2000 budynków w Polsce podświetliło się na czerwono – w ramach wsparcia kampanii „Dzieciństwo bez przemocy”. Proszę opowiedzieć o tym projekcie i jego efektach.

Kampanię „Dzieciństwo bez przemocy” zrealizowaliśmy razem z Krajową Koalicją na Rzecz Ochrony Dzieci – jest ona ogólnopolską inicjatywą sprzeciwiającą się krzywdzeniu dzieci i promującą dobre dzieciństwo. Jej inauguracja odbyła się w Sejmie RP z udziałem najważniejszych polityków, podkreślając znaczenie ochrony dzieci ponad podziałami. Kampanię wsparł także Episkopat Polski, wskazując na konieczność budowania bezpiecznego środowiska dla najmłodszych.

W ramach kampanii zrealizowano ponad 7639 inicjatyw edukacyjnych w całym kraju i podświetlono na czerwono ponad 2000 budynków, symbolizując sprzeciw wobec przemocy. Ponad 6000 osób podpisało manifest „Dzieciństwo bez przemocy”, zrealizowano ponad 11 000 publikacji medialnych, a 50 twórców internetowych zaangażowało się w promocję projektu. Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów, ponieważ kampania zwiększyła świadomość społeczną i zbudowała trend uważnego rodzicielstwa.

Co kryje się pod hasłem „Blisko telefonu – daleko od dziecka”?

To hasło z naszej ostatniej kampanii edukacyjnej dedykowanej rodzicom dzieci w wieku 0-6 lat. Kampania koncentruje się na tym, jak ekrany w rękach rodziców wpływają negatywnie na relację z dzieckiem i jego rozwój. Jest to kolejna odsłona kampanii „Domowe zasady ekranowe”, która koncentruje się na higienie cyfrowej, zbalansowanym korzystaniu z urządzeń cyfrowych i wprowadzania ich w życie rodziny jako wartościowy dodatek, a nie dystraktor więzi.

Uwaga poświęcona dziecku, a także wprowadzenie zasad dotyczących używania narzędzi cyfrowych pomaga budować bezpieczne środowisko i zdrową relację. W haśle zawarte jest w zasadzie clue tematu – im częściej i bliżej nas są nasze telefony i tablety, tym mniej widzimy się nawzajem w rodzinie i tym bardziej oddalamy się od swoich dzieci.

FUNDACJA DAJEMY DZIECIOM SIŁĘ

Wasze kampanie osiągają duże zasięgi. Na jakie kanały komunikacji stawiacie?

W związku z tym, że adresaci naszych kampanii należą do różnych grup, ponieważ zależy nam na zmianie postaw społecznych, to analogicznie dobieramy bardzo różne kanały dotarcia. Oczywiście większość komunikacji toczy się w mediach tradycyjnych i social mediach, jednak nasze przekazy można zobaczyć także w outdoorze czy komunikacji miejskiej. Sięgamy również po mniej oczywiste metody. Jedną z nich jest umieszczanie przekazów kampanii z linkiem, np. podczas streamingów z grania w gry komputerowe. Uważamy, że każda droga dotarcia jest dobra i testujemy nowe, żeby być jeszcze bardziej efektywnymi.

W tym roku organizowane przez Was Digital Youth Forum odbędzie się po raz 10. Jakie cele i idee przyświecają temu wydarzeniu?

Tak, od 10 lat organizujemy Digital Youth Forum (DYF), wydarzenie, które inspiruje młodzież do bezpiecznego i świadomego korzystania z technologii cyfrowych. Naszym celem od początku było wspieranie młodych ludzi w odkrywaniu potencjału internetu i nowych technologii, jednocześnie ucząc odpowiedzialności i rozwijania cyfrowej empatii.

Forum to przestrzeń edukacji i dialogu, gdzie młodzież, eksperci i twórcy internetowi wspólnie rozmawiają o wyzwaniach cyfrowego świata. Poruszamy tematy, takie jak: cyberprzemoc, fake newsy, zdrowie psychiczne czy ochrona prywatności. Nasze warsztaty, panele i prelekcje pomagają uczestnikom rozwijać kompetencje cyfrowe i podejmować świadome decyzje w sieci.

Jubileuszowa edycja DYF poświęci szczególną uwagę zrównoważonemu korzystaniu z technologii oraz roli młodych ludzi jako liderów pozytywnych zmian w Internecie. Chcemy razem budować świat, w którym technologia wspiera rozwój, edukację i relacje.

FUNDACJA DAJEMY DZIECIOM SIŁĘ

Na przestrzeni lat zebraliście mnóstwo nagród. Z której z nich jesteście najbardziej dumni?

Przez lata działalności naszej organizacji dostawaliśmy różne nagrody, z różnych miejsc i perspektyw. Najważniejsze dla nas jednak jest to, co jest celem naszego działania, czyli bezpieczne dzieciństwo. Dlatego też najcenniejsze dla nas są podziękowania płynące od dzieci czy nastolatków, które piszą do nas wiadomości, że byliśmy, słuchaliśmy, pomogliśmy. To cel i motor naszego działania i najważniejszy wyznacznik, że to, co robimy, faktycznie ma wpływ.

Proszę powiedzieć na zakończenie, jak można wesprzeć Wasze działania.

Włączenie się w nasze działania to korzystanie z wiedzy, przekazywanie jej dalej, podpisywanie naszych apeli, ale także kwestie materialne. Zachęcamy do odwiedzania naszej strony www.fdds.pl oraz zapisywania się na szkolenia. Jest też zupełnie przyziemny sposób włączenia się w pomoc – można przekazać nam darowiznę jednorazową, 1,5% podatku, czy zostać biegaczem charytatywnym. Bez pomocy darczyńców nie jesteśmy w stanie robić tyle, ile robimy. Form jest wiele i do każdej z nich zachęcamy, żeby razem dawać dzieciom siłę.

Rozmawiała Małgorzata Malinowska-Krawczyk


Magdalena Okrzeja FUNDACJA DAJEMY DZIECIOM SIŁĘMagdalena Okrzeja
Koordynatorka działu PR. W FDDS od 2022 roku.

Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Od początku kariery zawodowej związana z PR i komunikacją. Dysponuje ponad 15-letnim doświadczeniem w branży, w tym przez wiele lat po stronie agencji PR, obsługując klientów z różnych sektorów rynku, w tym FMCG, medycznego, finansowego czy przemysłowego.


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.