Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Czy AI zastąpi specjalistów SEO? Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do optymalizacji? | Zachariasz Kijak, Verseo

Rozwój sztucznej inteligencji i powszechny dostęp do chatbotów sprawił, że wielu specjalistom w oczy zajrzał strach przed utratą pracy. Należą do nich między innymi osoby oferujące pozycjonowanie sklepów internetowych i stron www. Czy rzeczywiście jest się czego obawiać?

tam

Czy AI zastąpi specjalistów SEO w pozycjonowaniu sklepów internetowych lub firmowych stron?

W ostatnich latach rozwój sztucznej inteligencji wprowadził wiele zmian w branży marketingu internetowego, a jednym z najbardziej kontrowersyjnych tematów jest obawa, że może ona zastąpić specjalistów SEO.

Wynika to z tego, że coraz więcej narzędzi opartych na AI potrafi automatyzować kluczowe procesy związane z optymalizacją stron internetowych. Dzięki zaawansowanym algorytmom jest w stanie np. analizować dane dotyczące ruchu na stronie, identyfikować trendy w zachowaniach użytkowników oraz sugerować zmiany, które mogą poprawić widoczność witryn w wynikach wyszukiwania. W praktyce oznacza to, że wiele realizowanych wcześniej przez ludzi zadań, takich jak analiza słów kluczowych, generowanie treści czy optymalizacja techniczna, może teraz ulec zautomatyzowaniu.

seo

Czy to oznacza, że specjalista SEO już wkrótce może nie być potrzebny, a AI zapewni kompleksowe pozycjonowanie sklepu internetowego lub firmowej strony? Bez obaw – w ciągu kolejnych kilku lat z pewnością to nie nastąpi. Wynika to z kilku ograniczeń sztucznej inteligencji.

Brak kreatywności. AI co prawda potrafi analizować dane i generować treści, ale nie dysponuje umiejętnością myślenia kreatywnego czy opracowywania złożonych kampanii marketingowych. Kluczowe w tworzeniu strategii SEO jest łączenie różnych elementów w spójną całość, co może zapewnić wyłącznie specjalista.

Brak zrozumienia kontekstu. „Umysł” AI, w przeciwieństwie do ludzkiego, nie jest w stanie dostrzegać subtelnych różnic w zachowaniach użytkowników i nie potrafi tak doskonale dostosowywać treści do ich specyficznych potrzeb. Tylko specjalista SEO będzie w stanie przeanalizować kontekst kulturowy czy społeczny, by podjąć odpowiednie działania związane np. z optymalizacją treści.

Brak zdolności interpersonalnych. W SEO kluczowe jest nie tylko zrozumienie technicznych aspektów funkcjonowania strony i algorytmów wyszukiwarek, ale również budowanie długotrwałych relacji z klientami. AI, które nie ma zdolności interpersonalnych, nie jest w stanie należycie zrozumieć potrzeb klientów i dostosować strategii do ich oczekiwań na takim poziomie co specjalista.

Brak możliwości zażegnania kryzysu. W procesie pozycjonowania często pojawiają się problemy, np. związane z nagłymi spadkami ruchu na stronie czy zmianami w algorytmach wyszukiwarek. AI co prawda może dostarczyć różne dane, które będą pomocne w zarządzaniu kryzysem, jednak tylko specjalista może szybko przeanalizować sytuację i podjąć odpowiednie działania.

Ryzyko błędnych danych. Wyniki uzyskiwane przez AI są ściśle uzależnione od jakości danych, na bazie których dany model został wytrenowany. Niewłaściwe lub niepełne informacje mogą skutkować błędnymi działaniami i, co za tym idzie, brakiem efektów. Specjalista SEO ma natomiast umiejętność krytycznej analizy danych, co pozwala mu na identyfikację potencjalnych problemów i wprowadzenie niezbędnych poprawek.

Wszystko to sprawia, że – przynajmniej na razie – specjaliści SEO nie muszą obawiać się o swoją przyszłość. Nie oznacza to jednak, że w dobie zmian związanych z ekspansją AI powinni spocząć na laurach. Wręcz przeciwnie – muszą aktywnie rozwijać swoje umiejętności i adaptować się do nowych technologii, aby pozostać konkurencyjnymi na rynku.

Co zrobić, by funkcjonować w świecie SEO zdominowanym przez AI?

Rozwój AI wymaga od specjalistów SEO odpowiednich reakcji. Powinni oni przede wszystkim skupić się na rozwijaniu swoich kompetencji technicznych. Kluczem do pozostania konkurencyjnym jest aktualizowanie wiedzy na temat najnowszych trendów w technologii sztucznej inteligencji oraz ich wpływu na SEO. Niezbędna jest też znajomość narzędzi AI, które mogą wspierać codzienną pracę, takich jak systemy do analizy danych, optymalizacji treści czy monitorowania wyników. Co więcej, specjaliści SEO muszą również nauczyć się interpretować dane generowane przez te narzędzia, aby podejmować świadome decyzje oparte na faktach.

Oprócz umiejętności technicznych warto rozwijać także kompetencje miękkie. Mowa tu przede wszystkim o kreatywności, zarządzaniu czasem, pracy zespołowej, rozwiązywaniu problemów czy empatii. W dobie AI kluczowe są bowiem współpraca z innymi oraz profesjonalna obsługa klientów, którzy oczekują długoterminowych, efektywnych strategii, opartych na ich potrzebach oraz oczekiwaniach.

seo

Jeżeli jesteś specjalistą SEO, dbaj o swój rozwój. Branża ewoluuje i z każdym kolejnym miesiącem może przynosić kolejne zmiany, również związane z AI. Otwartość na obowiązujące trendy i regularne aktualizowanie wiedzy to absolutnie fundamentalne kwestie, jeżeli chcesz wciąż osiągać dobre wyniki i zadbać o efektywne pozycjonowanie sklepu internetowego czy firmowej strony. Tak właśnie pracujemy w Verseo – agencji magnetycznego marketingu. U nas zawsze na pierwszym miejscu jest człowiek. To ekspert, który możliwie najlepiej wykorzystuje nowoczesne technologie i czuwa nad poprawnością procesów człowiek + maszyna. W Verseo testujemy nowe technologie na sobie, a dopiero potem implementujemy je u klientów.

Specjaliści SEO zdecydowanie nie powinni bać się narzędzi AI. Wręcz przeciwnie – mogą na wiele sposobów wykorzystywać je w codziennej pracy. W czym może pomóc Ci prosty model AI, taki jak ChatGPT czy Google Bard?

Analiza danych

AI szybko przetwarza i analizuje duże zbiory danych, co pozwala na identyfikację wzorców i trendów. Narzędzia oparte na AI mogą pomóc w analizie ruchu na stronie, zachowań użytkowników oraz efektywności działań marketingowych.

Pamiętaj jednak, że sztuczna inteligencja nie jest wolna od błędów, dlatego zawsze analizuj dane pod kątem ich aktualności i prawidłowości.

Optymalizacja treści

AI może pomóc w optymalizacji treści, sugerując odpowiednie słowa kluczowe, długość tekstu czy formatowanie. Zapewni również wsparcie w planowaniu contentu, co może znacząco przyspieszyć działania.

Czy natomiast warto wykorzystywać AI do generowania treści na pozycjonowane strony? Nie jest to zalecane – tekstom tworzonym np. przez ChatGPT brakuje głębi, kontekstu i unikalności, które są niezbędne, aby wyróżnić się w wynikach wyszukiwania. Istnieje ryzyko, że taki content nie spełni zarówno oczekiwań użytkowników, jak i robotów Google, co uniemożliwi osiągnięcie wysokich pozycji.

Audyt SEO

Narzędzia AI mogą automatycznie przeprowadzać audyty SEO, identyfikując błędy techniczne, takie jak 404, problemy z indeksowaniem czy brakujące metatagi. Dzięki temu możesz skupić się na bardziej strategicznych zadaniach.

Oczywiście również w tej kwestii nie należy polegać na AI w stu procentach. Warto nadzorować efekty pracy chatbota i wciąż korzystać ze specjalistycznych narzędzi, takich jak Ahrefs czy Senuto.

seo

Analiza konkurencji

AI pozwala na szybką analizę strategii konkurencji, co może pomóc w dostosowywaniu własnych działań SEO. Dzięki temu łatwiej zidentyfikujesz luki w rynku oraz obszary, w których możesz zdobyć przewagę.

Przewidywanie trendów

Jak wiesz, algorytmy AI mogą analizować dane, a co za tym idzie – przewidywać przyszłe zmiany w zachowaniach użytkowników czy trendach w branży. Takie informacje są cenne przy planowaniu długoterminowej strategii SEO.

Techniczne SEO

AI jest niezwykle pomocne w kontekście generowanie różnego rodzaju kodów (np. schema i html), reguł w .htaccess i robots.txt czy map xml.

Warto jednak pamiętać, by weryfikować każdą propozycję – jak bowiem wspomnieliśmy wcześniej, sztuczna inteligencja nie jest wolna od błędów.

Jak wykorzystać AI w SEO, czyli szybszy audyt SEO i łatwiejsza optymalizacja

Link building

AI może pomóc w automatyzacji procesu poszukiwania wartościowych stron do linkowania. Może analizować różne czynniki, takie jak autorytet domeny, ruch oraz tematyka strony, aby znaleźć te, które są najbardziej odpowiednie dla Twojej strategii.

Wszystko to sprawia, że z możliwości AI zdecydowanie warto korzystać. Oczywiście z umiarem, bo powierzanie mu w całości takich zadań, jak pozycjonowanie sklepu internetowego czy audyt SEO może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.


seoZachariasz Kijak

Doświadczony specjalista SEO z 5-letnim stażem w Verseo. Na co dzień zajmuje się projektowaniem kompleksowych strategii widoczności w wyszukiwarkach, analizą algorytmów Google oraz optymalizacją techniczną stron internetowych. Po godzinach pasjonat układania kostek Rubika oraz miłośnik zagadek logicznych. Jak sam przyznaje, umiejętność analitycznego myślenia przydaje się zarówno w pracy nad rankingami stron, jak i podczas rozwiązywania skomplikowanych łamigłówek.


Więcej materiałów o podobnej tematyce znajduje się TUTAJ.