Nowe badanie przeprowadzone przez Epson w 8 krajach Europy ujawniło, że do wyprodukowania ubrań znajdujących się w polskich szafach potrzeba ponad 22 miliardy litrów wody[1] – co odpowiada osuszeniu Wisły aż 5,5 razy.
Niepokojące jest, że spośród ośmiu badanych krajów Polska zajęła wysokie 3. miejsce. Ankieta ujawniła również, że 38% Polaków nie słyszało o terminie „ślad wodny”, a 49% nigdy nie zastanawiało się, co stoi za kolorystyką ubrań, które noszą. Z drugiej strony, Polacy są najbardziej skłonni do kupowania ubrań z drugiej ręki – odsetek ten wynosi 35%, przy europejskiej średniej na poziomie 24%.
Chcąc pokazać, jak innowacje mogą pomóc w rozwiązaniu problemu „śladu wodnego” w modzie, Epson nawiązał współpracę z PATTERNITY – będącą w światowej czołówce firmą projektującą odzież. Wspólnie stworzono „Water Silks” (wodne jedwabie ) – kolekcję jedwabnych szali z materiału EcoVero™[2], inspirowanych rzekami płynącymi przez europejskie stolice mody. Rzuca to nowe spojrzenie na znaczenie Tamizy (Londyn), Sekwany (Paryż), Navigli (Mediolan) i Sprewy (Berlin), przypominając o ścisłej relacji między naszym środowiskiem a odzieżą, którą nosimy.
Choć to produkcja tkanin pochłania największe ilości wody, znaczne jej ilości są również wykorzystywane podczas procesu farbowania. Drukowanie przy użyciu przemysłowych urządzeń cyfrowych, takich jak Monna Lisa firmy Epson oraz ekologicznych atramentów pigmentowych, może zmniejszyć zużycie wody w etapie barwienia tkanin nawet o 97%[3].
O skali problemu świadczy fakt, że tradycyjny przemysł tekstylny odpowiada za około 20% ścieków przemysłowych na świecie[4].
– Moda jest jedną z najbardziej wpływowych i inspirujących branż na świecie, ale jak pokazują badania, ma również znaczący wpływ na zasoby naszej planety. Nasza kolekcja ‘Water Silks’ pokazuje, że kreatywność i zrównoważony rozwój mogą współistnieć, bez konieczności rezygnowania z jakości czy artystycznej ekspresji – powiedziała Maria Eagling, Dyrektor Marketingu Epson. – Twórcy światowej klasy luksusowych marek, tacy jak Richard Quinn i Yuima Nakazato, już wdrażają bardziej zrównoważone technologie cyfrowego druku tekstylnego Epson. Wprowadzając w 2023 roku drukarkę ML-13000, Epson jeszcze bardziej redukuje zużycie wody, jednocześnie oferując elastyczne rozwiązania druku na żądanie, które ograniczają odpady i nadprodukcję. Mamy nadzieję, że nasze technologie pomogą markom przyspieszyć tę transformację.
– (…)Korzystając z innowacyjnej, bardziej zrównoważonej technologii druku Epson, zminimalizowaliśmy zużycie wody i odpadów, udowadniając, że odważna, ekspresyjna moda może powstawać przy minimalnym wpływie na środowisko – dodała Anna Murray, współzałożycielka i dyrektor kreatywna PATTERNITY.
Limitowana seria „Water Silks” będzie dostępna do zakupu za 115 funtów w sklepie internetowym PATTERNITY. Dochód ze sprzedaży zostanie przekazany na rzecz organizacji charytatywnej Choose Earth.
Więcej newsów z branży TUTAJ.