Logo

Media & maszynyEtykiety i opakowania

Esko – Mark Andy Innovation Day: rozwiązania optymalizujące i zwiększające wydajność produkcji etykietowej

Na zdjęciu: Łukasz Chruśliński i Mariusz Geras

Optymalizacja procesów produkcyjnych, redukcja kosztów prowadzonej działalności, zwiększenie wydajności – to kluczowe wyzwania wielu drukarń etykietowych wobec obecnych trendów rynkowych. Zagadnienia te były głównym tematem spotkania zorganizowanego wspólnie przez firmy Esko i Mark Andy z myślą o ich europejskich klientach. Wydarzenie odbyło się 5 marca br. w Centrum Technologicznym Mark Andy w Warszawie.

Poza prezentacjami technologicznymi ze strony przedstawicieli Esko, uczestnicy mieli okazję wziąć udział w prezentacjach znajdujących się tu maszyn Mark Andy: fleksograficznej Evolution Series E5 i inkjet UV – Digital Series HD HighSpeed 1200. Wydruki realizowane na obu maszynach uwzględniały zaawansowane rozwiązanie software’owe stworzone przez Esko, m.in. Equinox, dedykowane również produkcji etykiet i opakowań.

– Wydarzenie to otworzyło nasz tegoroczny cykl spotkań, organizowanych w warszawskim Centrum Technologicznym, także we współpracy z partnerami – mówi Lena Chmielewska-Bontron, European Marketing Manager Mark Andy. – Tym razem była nią firma Esko, oferująca szereg zaawansowanych rozwiązań technologicznych w obszarze software’u, stosowanych przez naszych wspólnych klientów. Spotkanie miało europejski charakter, wzięło w nim udział kilkadziesiąt osób z różnych krajów: Polski, Turcji, Chorwacji, Czech i innych. Dla nas było okazją do zaprezentowania maszyn z oferty Mark Andy, w tym najszybszej na rynku hybrydowej maszyny inkjet UV, dedykowanej produkcji etykietowej – Digital Series HD HighSpeed 1200.

Klientów powitali Mariusz Geras – Sales Manager Esko i Łukasz Chruśliński – European Sales Manager Mark Andy, a po przedstawieniu agendy rozpoczął się cykl prezentacji ze strony przedstawicieli Esko.

Trendy rynkowe i innowacje technologiczne

Jako pierwszy wystąpił Jan De Roeck – Marketing Director, który wskazywał na dynamiczne zmiany zachodzące na całym świecie i dużą niepewność co do przyszłości, jaka wpływać będzie na liderów biznesu, ale też konsumentów. Zacytował wyniki badań dotyczących największych – zdaniem firm – zagrożeń dla ich biznesów, stopnia przygotowania na kryzys zewnętrzny, wdrażanych strategii zapobiegawczych i uodparniających przedsiębiorstwa. Podkreślał znaczenie cyfrowej transformacji, także w kontekście etykiet, co ma swoje odbicie m.in. w niższych nakładach i większej presji czasowej na ich realizację. Wymienił trendy i technologie (m.in. automatyzację, AI/uczenie maszynowe czy cloud computing), które będą miały znaczący wpływ na branże etykietową i opakowaniową.

mark andy
Na zdjęciu: Anthony Cotton i Mariusz Geras

Jan De Roeck zobrazował łańcuch wartości charakterystyczny dla segmentu opakowań i etykiet i udział w nim rozwiązań Esko. Jak podkreślał, są one wykorzystywane w produkcji 9 na 10 opakowań z branży konsumenckiej. Część z nich została przedstawiona w kolejnych prezentacjach, także w kontekście zastosowania ich w produkcji etykietowej zrealizowanej „na żywo” na maszynach Mark Andy.

„Rewolucja w prepressie z firmą Esko: od koncepcji do druku”

Tak brzmiał tytuł drugiego wystąpienia, którego autorem był Sam Coussens – Application Sales Manager Esko. Zaprezentował w nim kompletny workflow (przez serwer Esko Automation Engine) przykładowego pliku ze zleceniem – począwszy od jego przesłania do firmy poligraficznej aż po druk. Uwzględnił tu kolejne etapy przetwarzania pracy: prepress, zatwierdzenie pliku, produkcję form drukowych oraz realizację zlecenia na maszynie drukującej. Jak podkreślał, na całym świecie wykorzystywanych jest już ponad 3000 licencji tego narzędzia, wspierającego firmy w redukcji błędów (nawet o 80%), zwiększeniu wydajności i przepływu prac oraz realizacji oszczędności czasowych i finansowych. Nieco więcej miejsca Sam Coussens poświęcił wybranym modułom workflow: Equinox – przeznaczonemu do wstępnej weryfikacji plików; ArtPro+ dedykowanemu drukowi ze zmiennymi danymi (VDP) czy narzędziom do kontroli jakości. Zwrócił uwagę na etap akceptowania pracy z poziomu „chmury”, do której mogą mieć zdalny dostęp wszyscy zainteresowani.

Innowacje w produkcji form drukowych i rastrowaniu

Jako ostatni z ramienia Esko wystąpił Nils Otto – Solution Architect Color & Print, który zaprezentował rozwiązania tej firmy pomocne w procesach produkcji fleksograficznych form drukowych i rastrowania. Przybliżył zoptymalizowany przez firmę proces przygotowania pliku, mający przynieść wymierne oszczędności finansowe i ekologiczne. Zaprezentował naświetlarki Esko do płyt fleksograficznych, znane z licznych wdrożeń. Na zakończenie poświęcił nieco miejsca procesom standaryzacji i kalibracji w stworzonym przez firmę narzędziu Print Color Wizard. Jak podkreślał, wraz z prezentowanym wcześniej modułem Equinox tworzy ono kompletne rozwiązanie – od kalibracji maszyny do weryfikacji końcowych wydruków – pozwalające uzyskać oszczędności ekonomiczne, a przy tym zredukować negatywny wpływ produkcji poligraficznej na środowisko.

Prezentacja maszyn Mark Andy

Po części teoretycznej uczestnicy spotkania wzięli udział w prezentacji „na żywo” dwóch maszyn zainstalowanych w warszawskim Centrum Technologicznym Mark Andy. Pokazy poprowadzili Łukasz Chruśliński i Anthony Cotton – European Sales Manager Mark Andy. Szczególne zainteresowanie wzbudziła maszyna hybrydowa Digital Series HD HighSpeed 1200, określana przez Mark Andy mianem najszybszej na świecie maszyny wąskowstęgowej inkjet UV, dedykowanej produkcji etykietowej. Oferuje prędkość dwa razy większą od swojego poprzednika – modelu Digital Series HD, będącego „hitem” sprzedażowym Mark Andy na wielu rynkach,. Stanowi ona odpowiedź Mark Andy na obecne trendy rynkowe i wymagania klientów, wskazywane m.in. we wcześniejszej prezentacji Esko: spadające nakłady, rosnącą liczbę różnych wariantów tej samej etykiety (versioning) czy też konieczność aktualizacji bądź wznawiania wcześniejszych prac, ale po niezbędnej modyfikacji.
Mark Andy – co również podkreślano – jest obecnie zdecydowanym liderem rynkowym pod względem sprzedaży maszyn hybrydowych do druku etykiet i opakowań w technologii wąskowstęgowej.

mark andy
Anthony Cotton podczas prezentacji maszyny Digital Series HD HighSpeed 1200.

– Co więcej, nasze sztandarowe modele w tym segmencie tj. Digital Series HD i niedawno wprowadzony Digital Series HD HighSpeed 1200 powstały w całości we własnym zakresie w naszej firmie. Oznacza to, że użytkownik dostaje z jednego źródła kompletne rozwiązanie, także w obszarze oprogramowania sterującego maszyną. Całości dopełnia kompleksowy program opieki serwisowej – Mark Andy 360 Support – mówił Łukasz Chruśliński.

Drugą z prezentowanych maszyn była znana już – także z wdrożeń w Polsce – maszyna fleksograficzna Evolution Series E5. Pracuje ona z prędkością maksymalną 230 m/min i – jak podkreślano podczas prezentacji – jest skalowalna. Oznacza to możliwość jej rozbudowy wraz z rosnącymi potrzebami użytkownika. Evolution Series E5 jest dostępna w szerokościach wstęgi 330 i 430 mm. Portfolio realizowanych na niej prac obejmuje produkty takie jak etykiety, owijki do butelek, etykiety IML i termokurczliwe. – Mamy tu zatem do czynienia z niezwykle elastycznym rozwiązaniem, znakomicie wpasowującym się w obecne trendy rynkowe i aplikacje realizowane w technologii fleksograficznej – mówi Łukasz Chruśliński. – O jej wszechstronności świadczą m.in. polskie projekty zrealizowane z udziałem Evolution Series E5. Z jednej strony jest ona stosowana np. do produkcji specjalistycznych tub kosmetycznych w unikalnej w skali świata technologii, z drugiej – służy do wysokowydajnej produkcji etykiet samoprzylepnych czy typu shrink sleeve. Tych zastosowań jest oczywiście o wiele więcej, w zależności od typu produkcji, w jakiej specjalizuje się użytkownik oraz rynków, jakie obsługuje.

mark andy
Sesja pytań i odpowiedzi. Od lewej: Łukasz Kaczyński, Łukasz Chruśliński (obaj Mark Andy), Nils Otto, Sam Coussens i Mariusz Geras (wszyscy Esko).

Spotkanie zwieńczyła sesja pytań i odpowiedzi z udziałem przedstawicieli Esko i Mark Andy. Dotyczyły one zarówno technicznych aspektów zaprezentowanych rozwiązań, jak też spraw bardziej ogólnych – związanych z rynkiem czy zbliżającymi się targami Labelexpo Europe w Barcelonie, z myślą o których obie firmy przygotowują premiery rynkowe.

– Dziękujemy wszystkim, którzy znaleźli czas i wzięli udział w naszym spotkaniu. Mamy nadzieję, że nasi wspólni klienci uzyskali tu cenną dawkę wiedzy, zarówno teoretycznej jak i praktycznej. Temu bowiem służy nasze Centrum Technologiczne – ma być miejscem nauki, inspiracji, zdobywania doświadczeń i kompetencji, ale też dzielenia się wiedzą. Już niebawem w nasze progi zawitają – jak co roku – studenci i uczniowie kierunków poligraficznych, zaś w czerwcu planujemy Open House dla klientów z całej Europy. Mamy nadzieję, że wszystkie spotkania zaplanowane na pierwszą połowę roku będą stanowiły znakomity przedsmak tego co nas czeka we wrześniu na targach Labelexpo Europe – podsumowuje Lena Chmielewska-Bontron.


Więcej newsów z branży TUTAJ.