tam
W świecie, w którym „budowanie” wciąż postrzegane jest przez pryzmat płci, odświeżona wersja kultowego hitu z 1983 r. RUN DMC nadaje mu nową narrację. „She Built That” ma inspirować społeczeństwo i dziewczynki na całym świecie, by dostrzegały w sobie budowniczki, kreatorki i innowatorki. W stworzeniu współczesnej odsłony utworu udział wzięły najciekawsze talenty Generacji Z i Alfa, dając wyraźny sygnał, że dziewczyny już dziś kształtują otaczający je świat.
Uznany za przełomowy hymn swojej epoki, oryginalny singiel „It’s Like That” zrewolucjonizował hip-hop, łącząc uliczne realia z przesłaniem nadziei. Wersja Grupy LEGO oddaje hołd przeszłości, otwierając jednocześnie drogę przyszłości, w której każda dziewczynka może z przekonaniem powiedzieć: „Ona to zbudowała!”.
Joseph „Rev Run” Simmons i Darryl „DMC” McDaniels powiedzieli: – Run DMC zawsze stawiał na łamanie barier i inspirowanie zmian. Cieszymy się, że nasz klasyczny hymn zyskał nowe życie jako „She Built That”, celebrując kreatywność i innowacyjność dziewczynek na całym świecie. Tak jak my przesuwaliśmy granice hip-hopu, chcemy inspirować świat, w którym każda dziewczyna dostrzeże w sobie siłę budowania.
Kampania Grupy LEGO debiutuje w momencie, gdy spojrzenie na budowniczych i konstruktorów wciąż nacechowane jest stereotypami płciowymi. Mimo ewolucji najnowsze globalne badania zlecone przez Grupę LEGO pokazują, że określenia takie jak „budowniczy” przywołują skojarzenia dzieci z „mężczyzną na placu budowy” (39%) i „chłopca bawiącego się klockami” (36%). Ankieta przeprowadzona w 21 krajach, na grupie 32 605 respondentów, wykazała, że 80% dorosłych uważa, iż społeczeństwo wciąż postrzega chłopców jako lepszych budowniczych niż dziewczynki. W efekcie dziewczynki i matki często nie doceniają własnych umiejętności budowlanych w porównaniu z chłopcami i ojcami.
Badania ujawniły także lukę w pewności siebie: dziewczynki znacznie rzadziej oceniają się jako dobre w budowaniu niż chłopcy. Aż 70% dziewczynek stwierdziło, że trudno im myśleć o sobie jako o osobie sprawnej w tworzeniu konstrukcji.
Aleksandra Belta-Iwacz (@mamologia), psycholożka dzieci i rodziców, skomentowała: – W Polsce ponad 60% rodziców uważa, że chłopcy są lepsi w budowaniu, a 55% dzieci kojarzy budowanie z chłopcami – tylko 9% z dziewczynkami. To pokazuje, jak mocno stereotypy wpływają na pewność siebie dzieci. Jednocześnie aż 84% dziewczynek deklaruje: „chciałabym bardziej wierzyć w swoje umiejętności budowania”. To sygnał, że są gotowe na zmianę. Teraz czas na nas – dorosłych – by je wspierać.
Ciekawe jest natomiast to, że 81% rodziców uważa, że czas uczynić termin „budowanie” bardziej inkluzyjnym płciowo i dzieci się z tym zgadzają — ponad 92% twierdzi, że każdy powinien czuć się zdolny do budowania, a 86% uważa, że wczesne wsparcie kreatywne mogłoby ich zmotywować do zmiany świata.
– Bycie budowniczką wykracza poza kaski i młotki. To umiejętność wykorzystania kreatywnego potencjału każdego młodego człowieka do wznoszenia marzeń, budowania relacji i kształtowania przyszłości. Każda dziewczyna i kobieta są budowniczkami — czy to w zespole, czy w pokonywaniu wyzwań, czy w przekraczaniu granic. Dzięki „She Built That” chcemy wzmocnić kolejne pokolenia dziewczynek-budowniczek i stworzyć społeczeństwo, w którym wszystkie dzieci mogą realizować swój kreatywny potencjał i otrzymać zasłużone uznanie, niezależnie od płci – powiedziała Lena Dixen, SVP Product Group, Core Businesses w Grupie LEGO.
Na czele Global Girls Crew stoi 17-letnia DJ Livia z Chicago oraz światowej sławy perkusistka i autorka Nandi Bushell z Ipswich w Suffolk. W składzie jest także alt-pop-owa artystka Cacien (Shenzhen, Chiny), hip-hopowa wokalistka i producentka Pink Oculus (Amsterdam, Holandia) oraz znane duo taneczne Brooke Blewitt i Jess Qualter (Blackpool, Wielka Brytania).
– Świętując niezwykłą kreatywność dziewczynek-budowniczek, wybór reinterpretacji utworu RUN DMC był oczywisty. „It’s Like That” zawsze wyrażało ducha łamania norm i inspirowania zmian. W „She Built That” dodaliśmy do tego energię wzmocnienia i innowacji. Ten hymn to ruch redefiniujący pojęcie budowania. Pragniemy, by dziewczynki na całym świecie widziały w sobie twórczynie i pionierki, zdolne kształtować swój świat w niezwykły sposób. – skomentowała Nic Taylor, SVP w Grupie LEGO i Head of LEGO Agency.
DJ Livia (Olivia Borjas)
Dowód na to, że budowanie czegoś niezwykłego zaczyna się od kreatywności i wiary. Urodzona w Chicago, miksuje od piątego roku życia. Przełomem była impreza urodzinowa u Kardashianów, gdy miała 10 lat. Dziś, w wieku 17 lat, współpracuje z Snoop Doggiem i Bad Bunny, a na TikToku obserwuje ją ponad 1,2 mln osób.
„Byliśmy bezdomni w Chicago — to upór i wiara w siebie nas uratowały. Budowanie to dla mnie tworzenie czegoś z niczego. To jest przesłanie ‘She Built That’.”
Nandi Bushell
Odkryła perkusję w wieku pięciu lat po obejrzeniu teledysku Beatlesów. Rodzice kupili jej zestaw perkusyjny w nagrodę za dobre oceny — to zmieniło jej życie. W Ipswich zdobyła miliony odsłon na YouTube, występowała z legendami rocka i rywalizowała perkusyjnie z Dave’em Grohlem.
„Zbudowałam swoje marzenie z perkusji, pasji i przekonania, że wszystko jest możliwe. Dziewczyny mogą zbudować wszystko, co sobie wyobrażą. Kampania ‘She Built That’ to zaproszenie do przejęcia słowa ‘budowniczka’ i redefinicji jego znaczenia.”
Aleksandra Belta-Iwacz (@mamologia) powiedziała: – To, co dzieci myślą o sobie, zaczyna się od tego, co pokazują im dorośli. Kampania „She Built That” to ważny społeczny sygnał: dziewczynki mają prawo budować, tworzyć i być z tego dumne. W badaniach LEGO widać, że stereotypy wciąż są silne – dzieci, szczególnie dziewczynki, zbyt często słyszą, że „to nie dla nich” – i dodaje: „She Built That” to coś więcej niż zabawa – to sposób na budowanie odwagi i wiary w siebie. Gdy dziecko mówi „zbudowałam to”, tak naprawdę mówi: „mam głos, mam moc, mogę działać”. To wartość, która zostaje na całe życie.
Aby świętować kreatywność dziewcząt, Grupa LEGO uruchamia nową edycję Kreatywnych Warsztatów, skierowanych do dzieci w wieku 6–12 lat. W wybranych sklepach LEGO i na stronie internetowej odbywać się będą zajęcia tematyczne (Przyjaźń, Botanika, Lato) przez cały rok. Dla tych, którzy wolą tworzyć w domu, dostępne są też Warsztaty Kreatywne Online. Pierwszy z nich – Przyjaźń – jest już dostępny! Zapisy i więcej informacji na stronie LEGO.
Z okazji premiery kampanii Grupa LEGO udostępnia grę online, w której gracze mogą tworzyć własne postacie i odtwarzać teledysk, korzystając z różnych kamer, scenografii i misji pobocznych. Gra jest już dostępna tutaj.
Grupa LEGO ujawni kolejne etapy kampanii „She Built That” jeszcze w tym roku, by dalej inspirować dziewczyny do budowania przyszłości.
Więcej newsów z branży TUTAJ.