tam
Według raportu „Jakich umiejętności brakuje w CV Polaków?” osoby tworzące CV deklarują średnio sześć umiejętności. Wśród dziesięciu najczęściej wpisywanych znalazły się: praca zespołowa, komunikatywność, prawo jazdy kat. B, szybkie uczenie się, pracowitość, obsługa komputera, kreatywność, dokładność, samodzielność oraz znajomość języka angielskiego. Tylko trzy z nich to umiejętności twarde: prawo jazdy, obsługa komputera i język angielski.
To pokazuje, że choć kompetencje miękkie są ważne, to kandydaci rzadko uzupełniają je o nowoczesne, specjalistyczne kwalifikacje, które są najbardziej poszukiwane na rynku pracy.
Rozwój technologii, digitalizacja i automatyzacja sprawiają, że pracodawcy coraz częściej szukają kandydatów z kompetencjami cyfrowymi, analitycznymi i technologicznymi. Tymczasem w badaniu InterviewMe.pl nowoczesne kompetencje cyfrowe – takie jak programowanie, analiza danych czy tworzenie treści online – pojawiły się w CV wyjątkowo rzadko, bo zaledwie około 100 razy na ponad milion dokumentów. To pokazuje, że kandydaci często nie aktualizują swoich dokumentów w tempie, w jakim zmieniają się wymagania rynku.
Z raportu wynika, że umiejętności cyfrowe są dziś kluczowe, ponieważ pozwalają nie tylko na sprawną obsługę nowoczesnych narzędzi, ale też na lepsze rozumienie procesów, automatyzację zadań i szybsze reagowanie na zmiany. Kandydaci, którzy je posiadają i potrafią to pokazać w CV, mają większą szansę wyróżnić się w procesie rekrutacji i budować trwałą przewagę konkurencyjną na rynku pracy.
Spośród dziesięciu najczęściej deklarowanych umiejętności tylko trzy – kreatywność, szybkie uczenie się i samodzielność – odpowiadają na potrzeby dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Pozostałe, choć wartościowe, nie dają realnej przewagi konkurencyjnej.
Dominika Kowalska, Certified Professional Resume Writer (CPRW), podkreśla: – Aby skutecznie przygotować kolejne pokolenia do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy, musimy wyjść poza ramy tradycyjnego kształcenia. Warto przyglądać się oczekiwaniom samych uczniów, ich naturalnym talentom oraz ich wizji przyszłości zawodowej. Jednocześnie uczelnie i szkoły zawodowe powinny stale dostosowywać swoje programy do realiów rynku, nauczając nie tylko umiejętności twardych, ale i miękkich, kluczowych do odnalezienia się w nowoczesnym świecie pracy. W obliczu rosnącej rotacji pracowników, zmian społecznych i gospodarczych, rozwoju technologii i konieczności ciągłego dokształcania się, priorytetem powinno być wyposażenie młodych pracowników w narzędzia, które sprawią, że będą oni elastyczni, kreatywni, pewni siebie i odporni na zmiany. Istotne jest również budowanie samej kultury ciągłego uczenia się — ponieważ żyjemy coraz dłużej i z tego powodu będziemy dłużej aktywni zawodowo.
Badanie InterviewMe.pl objęło ponad 1,15 miliona CV stworzonych od września 2023 do września 2024 roku. Wyniki jasno pokazały, że:
Luka kompetencyjna to realne wyzwanie, które dotyczy zarówno młodszych kandydatów, jak i doświadczonych specjalistów. Kluczem do jej zmniejszenia jest większa świadomość, że liczy się nie tylko liczba umiejętności w CV, ale przede wszystkim ich dopasowanie do rzeczywistych trendów na rynku pracy.
Pełne wyniki badania InterviewMe.pl dostępne są tutaj–>KLIKNIJ.
Więcej materiałów o podobnej tematyce TUTAJ.