Logo

Trade marketing

IAB Polska po raz pierwszy publikuje Mapę Możliwości Retail Media w Polsce

Rynek retail media w Polsce rośnie w tempie, którego nie można ignorować. Według szacunków IAB Polska wydatki w tym obszarze zwiększają się średnio o 30% rok do roku, czyniąc go jednym z najdynamiczniej rozwijających się segmentów reklamy1. Rosnąca liczba detalistów i marketplace’ów udostępnia dziś markom własne powierzchnie i narzędzia reklamowe, a wraz z nimi rozwija się cały ekosystem nowych sieci i formatów.

Aby uporządkować ten krajobraz i wesprzeć marketerów w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych, przedstawiciele Grupy Roboczej E-Commerce i Retail Media IAB Polska publikują pierwszą Mapę Możliwości Retail Media w Polsce. Dokument gromadzi kompleksowe informacje m.in. o formatach reklamowych (On-Site, Off-Site i In-Store), możliwościach targetowania oraz sposobach mierzenia efektów kampanii.

Retail media – nowe „must have” w marketingu

– Polskie marki dostrzegają i zaczynają wykorzystywać widoczne zmiany jakie zaszły w zachowaniach konsumenckich na przestrzeni ostatnich kilku lat. Inwestują zatem coraz większe budżety w rozwiązania reklamowe platform sprzedażowych – zarówno detalistów, jak i marketplace’ów – komentuje Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.

– Kluczowe znaczenie dla tak dużego wzrostu retail media ma rozwój samych narzędzi reklamowych i pojawienie się nowych formatów lub optymalizacja istniejących. Retailerzy i marketplace’y wykraczają już poza formaty nastawione wyłącznie na maksymalizację sprzedaży – podkreśla Bartosz Bielecki, Commerce Media Tech, Zastępca Szefa Grupy Roboczej E-commerce i Retail Media IAB Polska.

Co przedstawia Mapa Możliwości Retail Media w Polsce?

Publikacja IAB Polska to pierwszy krok w stronę uporządkowania i standaryzacji tego dynamicznie rozwijającego się segmentu rynku. Jej celem jest wsparcie marketerów w podejmowaniu świadomych decyzji inwestycyjnych oraz lepsze wykorzystanie potencjału retail media w strategiach marketingowych.

Publikacja prezentuje przekrojowy obraz ofert retail media dostępnych na rynku, uwzględniając:

  • sieci reklamowe i retailerów oferujących własne rozwiązania,
  • partnerów technologicznych (Ad Tech i Data) dla On-Site, Off-Site i In-Store,
  • dostępne formaty reklamowe (m.in. display, video, social, DOOH, digital signage, audio),
  • możliwości targetowania (np. dane 1st party retailera, geotargetowanie, demografia, trigger ads),
  • mierniki skuteczności kampanii – od ROAS i sprzedaży inkrementalnej po brand lift i footfall.

– Mapa zawiera deklaratywne informacje na temat dostępnych narzędzi, formatów i innych możliwości głównych retailerów działających na rynku polskim. Dane obejmują m.in. informacje o sprzedaży mediów przez własne narzędzia i partnerów zewnętrznych, współpracy z partnerami Ad Tech oraz data dla On- i Off-Site oraz In-Store retail media. Dzięki naszej publikacji marketerzy mogą w prosty sposób sprawdzić i porównać funkcjonalności poszczególnych rozwiązań, co ułatwia wybór najlepiej dopasowanej oferty – tłumaczy Bartosz Bielecki, Commerce Media Tech, Zastępca Szefa Grupy Roboczej E-commerce i Retail Media IAB Polska.

Publikacja w formie e-booka dostępna jest do bezpłatnego pobrania na stronie IAB Polska.

Autorzy projektu zachęcają przedstawicieli retailerów oraz sieci retail media do dołączenia do Mapy. Zainteresowani mogą zgłaszać się pod adresem: bartosz.bielecki@cm.tech.

1 https://raportstrategiczny.iab.org.pl/rynek-e-commerce-i-retail-media

Więcej newsów z branży TUTAJ.