–
Jaka jest historia marki Cosentino?
42-letnia historia marki to opowieść pełna wzlotów, przełomowych momentów i odważnych decyzji. Od producenta kamienia naturalnego przeszliśmy drogę do globalnego lidera w tworzeniu powierzchni mineralnych dla architektury i designu.
Początki firmy sięgają małego miasteczka Macael w południowej Hiszpanii, gdzie w 1945 roku włoscy imigranci Eduardo Cosentino i Eduarda Justo założyli rodzinną firmę zajmującą się produkcją marmuru. Nikt wtedy nie przypuszczał, że to kameralne przedsięwzięcie stanie się zalążkiem międzynarodowej marki.
Drugie pokolenie – Francisco i Pepe Cosentino – założyło spółkę Mármoles Cosentino S.A., która z 17-osobowym zespołem przeniosła się do nowego obiektu o powierzchni 40 000 m² w gminie Cantoria, gdzie do dziś mieści się nasza główna siedziba.
Na przełomie lat 80. i 90. rozpoczęliśmy prace nad autorskim materiałem, co wiązało się z wieloma próbami, porażkami, a nawet groźbą bankructwa. Wytrwałość się opłaciła i w 1991 roku światło dzienne ujrzał Silestone® – innowacyjna powierzchnia wykonana z minerałów i pigmentów. Podczas pierwszej prezentacji na targach została ona okrzyknięta rewolucją w świecie kuchni – umożliwiającą tworzenie bardziej otwartych i kolorowych przestrzeni z funkcjonalnymi blatami.
Wraz z początkiem lat 2000. firma wkroczyła na ścieżkę międzynarodowej ekspansji, otwierając swoją pierwszą zagraniczną filię – Cosentino North America. Sukces Silestone na rynkach Europy, Izraela, Kanady i USA stał się silnym impulsem do dalszego rozwoju.
Siedziba firmy w Cantorii, jaką znamy dziś, z główną siedzibą biur i rozbudowanym zapleczem produkcyjnym została oficjalnie otwarta w 2014 r.
A co było dalej?
W międzyczasie doszło do wprowadzenia licznych innowacji w produkcie, jak na przykład format Jumbo czy autorska powłoka SenGuard w kamieniu naturalnym Sensa. Największą z nich było wprowadzenie w 2013 r. nowej ultrakompaktowej powierzchni Dekton. Produkt otworzył drogę do nowych zastosowań, dużych projektów wewnętrznych i zewnętrznych. Dziś jest uznawaną na świecie powierzchnią do szerokich zastosowań – zarówno kuchennych, jak i designerskich aranżacji łazienkowych i superwytrzymałych fasad. Posiada certyfikat neutralności węglowej.
Dziś Cosentino działa w 119 krajach na świecie. Posiadamy 120 centra – czyli centra logistyczne połączone z showroomami oraz 31 Cosentino City. W Polsce posiadamy 4 oddziały – w Warszawie, Katowicach, Poznaniu i najnowszy – w Gdyni. Nasz zespół liczy blisko 50 osób.
Jakimi wartościami i filozofią kieruje się firma we współpracy z architektami, projektantami i influencerami, aby tworzyć unikalne i estetyczne projekty?
Nasz zespół tworzą osoby z pasją, odwagą i humanitarnym podejściem – te wartości są fundamentem naszych działań oraz kluczem doboru partnerów. Współpracujemy zarówno z influencerami, jak i architektami, projektantami czy kamieniarzami. Naszym celem jest budowanie relacji z osobami, które podzielają nasze DNA: odważne marzenia, zaangażowanie i odpowiedzialność. Jesteśmy marką, która wymaga wiele od siebie, nie ustaje w innowacjach, stawia na cyfryzację środowiska pracy. Staramy się więc dobierać partnerów, których cechują podobne wartości.
Czy możesz opowiedzieć o najbardziej inspirujących lub nietuzinkowych projektach, które powstały we współpracy z influencerami, takimi jak Michał Korkosz czy Natalia Kusiak?
Wiele już takich projektów za nami. Ale faktycznie jest kilka, które zapamiętamy na dłużej. Z najnowszych z pewnością wspominamy projekt wyposażenia wnętrz Rozkosznego, czyli Michała Korkosza, autorstwa równie inspirującego Marcina Czopka z Mistovia. Nietuzinkowy, odzwierciadlający charakter blogera, który słynie z niecodziennych połączeń w przepisach kulinarnych, co znalazło swoje odzwierciedlenie we wnętrzach. Zastosowane materiały to z jednej strony klasyka – jak Sensa Vancouver, z drugiej – awangarda w postaci Rosso Lepanto.
Ogromną radość sprawiła nam także współpraca z Robertem Makłowiczem, który jest marką samą w sobie – zabawny, wytrwały, bezkompromisowy i z olbrzymią pasją do tego, co robi. Do swojej kuchni wybrał niezastąpiony i niezawodny Dekton. Warto przywołać projekt domu Jagny Niedzielskiej, która znana jest ze swojego odpowiedzialnego i zaangażowanego podejścia do środowiska naturalnego oraz Natalii Kusiak, która również wybrała m.in. awangardowy kamień Rojo Alicante, który pięknie komponuje się z jej osobowością.
W kontekście branży wnętrzarskiej warto wspomnieć o ciekawych projektach zrealizowanych z Grynasz Studio (stół Muralla), Jakubem Szczęsnym (projekt stołu-chmury) oraz Pągowski Studio, dla których odpowiedzialne podeście do procesu produkcji jest wartością nadrzędną w procesie doboru partnerów.
Jakie korzyści dla marki Cosentino wynikają z partnerstwa z influencerami i znanymi architektami? W jaki sposób te kolaboracje wpływają na jej postrzeganie?
Za współpracą z liderami opinii idzie kilka kluczowych korzyści: to przede wszystkim budowanie zaufania do naszej marki, edukacja rynku oraz wzrost świadomości na temat zastosowań i szerokiej palety naszych produktów. Wspomniani projektanci, architekci i influencerzy reprezentują wartości, które chcemy, aby były utożsamiane z naszą marką. Stąd wybór pada na takie, a nie inne osobowości. Te wartości są kluczowe, ponieważ współpraca z nimi pozwala na personalizację przekazu, dostosowując go do specyfiki grupy docelowej i zainteresowań influencera. Nasze produkty powinny płynnie wpisywać się w komunikację prowadzoną w jego kanałach, pozwalać na zachowanie spójności – to klucz do wiarygodności.
Jakie inicjatywy pomagają w budowaniu wizerunku marki i edukacji odbiorców?
Ze względu na specyfikę naszych produktów Silestone i Dekton, edukacja rynku odgrywa w naszych działaniach bardzo ważną rolę. Regularnie organizujemy szkolenia i prezentacje w czterech centrach, które mają na celu wzrost świadomości na temat zastosowań i oferty marki. Wydarzenia są skierowane przede wszystkim do architektów i projektantów, czyli kluczowych odbiorców naszych materiałów. Oni jako główni odbiorcy naszego produktu powinni pełnić rolę ambasadorów i mieć na ich temat głęboką wiedzę. To jednak nie wszystko. Chętnie angażujemy się w inicjatywy wspierające wydarzenia dotyczące ekologii i zrównoważonego rozwoju.
Cała produkcja Cosentino oparta jest właśnie na zrównoważonym rozwoju. Wszystkie innowacje, które zachodzą w aspekcie produkcji, mają na uwadze zmniejszenie wpływu, jaki wywieramy na otoczenie, a nawet wspieranie rozwoju właśnie tego najbliższego otoczenia firmy. Zrównoważony rozwój, recykling i reusing materiałów, wykorzystanie wody w obiegu zamkniętym, pozyskanie energii ze źródeł odnawialnych – to są aspekty, na które zwracamy bardzo dużą uwagę. Stąd właśnie zaangażowanie w takie projekty, które mogą zwiększyć świadomość na ten temat. Niestety COVID-19 mocno przebudował rynek targowy w Polsce i obecnie nie daje on zbyt dużych możliwości w zakresie ambitnych wydarzeń w naszej branży. Bardzo nad tym ubolewam, bo targi zawsze są dobrą okazją do spotkania dotychczasowych klientów, do pokazania marki w innowacyjny, wychodzący poza schematy sposób. Dlatego uczestniczymy w targach Architect@Work, które są efektywną przestrzenią do networkingu z rynkiem profesjonalnym, a zarazem prezentacji naszych nowości produktowych.
Jakie plany i projekty marketingowe mają Państwo na najbliższy czas?
Obecnie promujemy nowe, piękne kolory z kolekcji Sensa – kwarcyty i granity, które świetnie wpisują się w najnowsze rynkowe trendy. Proponujemy niesamowite odcienie zieleni, czernie, półtransparentne kamienie. Prezentujemy również kolekcję Silestone Suma, która jest odpowiedzią na potrzeby miejskich inwestycji.
Nie zwalniamy tempa, w czerwcu szykowaliśmy się do jesieni, która zawsze jest w naszej firmie bardzo aktywnym okresem. W październiku w naszej siedzibie głównej odbędzie się kolejny Cnext Designers – wydarzenie, w którym udział weźmie blisko 300 projektantów z całej Europy. To nie tylko inspirujące panele i sesje tematyczne, ale także okazja do głębszego poznania marki i naszych produktów. To dla nas zawsze duże i ważne wydarzenie.
Okresem, w którym wprowadzamy najważniejsze nowości produktowe jest zwykle jesień. Od października będziemy zapraszać naszych klientów na wydarzenia premierowe w każdym centrum. Mam nadzieję, że zaskoczymy również czymś zupełnie nowym – możliwe, że wręcz przełomowym. Przed nami również kilka bardzo ambitnych współprac z influencerami, które mamy nadzieję przyniosą ciekawe efekty edukacyjne.
Rozmawiała Magdalena Wilczak
Karolina Sieniawska
Marketing coordinator Cosentino Poland
PR-owiec i marketingowiec z blisko 20-letnim doświadczeniem. Specjalizuje się w branży wnętrzarskiej i designie.
Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.