Logo

Event MIX

Nowy rozdział w biznesie. Bezpośrednie spotkania ponownie stają się motorem wzrostu

Źródło: www.festiwalmarketingu.pl

Po kilku latach trudności spowodowanych pandemią branża targowa znowu nabrała rozpędu. Pomimo cyfrowej rewolucji, która dokonała się na naszych oczach, spotkania biznesowe offline dalej pozostają fundamentem rozwoju gospodarki, promocji i współpracy międzynarodowej.

 

Taką tendencję potwierdzają wyniki sektora eventowego: według raportu UFI Global Barometr 2024, przychody firm sektora wydarzeń osiągnęły w ubiegłym roku poziom wyższy niż w 2020 r., a ich łączny wzrost w ostatnich dwóch latach to aż 40 proc . Branżowe wydarzenia cały czas się rozwijają, a polska scena targowa przyciąga nie tylko lokalne firmy, lecz również przedsiębiorców z całego świata. W 2024 r. liczba zagranicznych wystawców w Polsce wzrosła do 4 244, co oznacza wzrost o 11,7% względem 2023 r. . Z czego wynika rosnące znaczenie targów w strategiach firm i co przyciąga przedsiębiorców do udziału w nich, szczególnie w dobie transformacji cyfrowej?

Polski rynek targowy w natarciu

Na całym świecie imprezy targowe wróciły do roli kluczowego kanału komunikacji B2B, łączącego różne sektory rynku i regiony gospodarcze. Popandemiczne odbicie widać także w Polsce. Raport Polskiej Izby Przemysłu Targowego Polfair wyraźnie pokazuje, jak dynamicznie rozwija się krajowa branża eventowa: wzrasta liczba wydarzeń, wystawców i łączna powierzchnia wystawiennicza. W szczególności wartościowe są wydarzenia wyspecjalizowane, często dedykowane bardziej ukierunkowanym branżom, które stają się pomostem łączącym marki i specjalistów, co zwiększa szanse na nawiązanie wartościowych kontaktów.

– W ostatnich latach Polska staje się naturalnym miejscem spotkań dla przedstawicieli przemysłu z regionu Europy Środkowo-Wschodniej i jest postrzegana zarówno jako ważny rynek, jak i miejsce innowacji oraz partner technologiczny. Powrót do spotkań na żywo, który obserwujemy od kilku lat i ożywienie międzynarodowe, są zapewne spowodowane także faktem, że dzisiejsza formuła targowa to dużo więcej niż zwyczajna prezentacja produktów. Przykładowo na organizowanych przez nas Międzynarodowych Targach Światło i Targach Elektrotechnika w 2025 r. uczestnicy mieli możliwość wziąć udział w aż 14 towarzyszących wydarzeniach, wśród nich mogli znaleźć zarówno szkolenia, konferencje jak i praktyczne warsztaty. Spośród wszystkich odwiedzających, ponad 1 000 osób skorzystało z tej okazji – mówi Kamilla Walicka, organizatorka 33. Targów Światło i 23. Targów Elektrotechnika.

Nowa jakość doświadczenia targowego

Współczesne wydarzenia targowe oferują uczestnikom znacznie więcej niż katalogową prezentację produktowych nowości, rozwiązań i marek. Dzisiejsze targi to kompleksowe, uważnie zaprojektowane wydarzenia, łączące ekspozycję, konferencje, wykłady, strefy edukacyjne i networkingowe. Odwiedzający targi oczekują wartości merytorycznej i możliwości bezpośredniego dialogu z potencjalnymi partnerami biznesowymi.

Ewolucja, jaką przeszły wydarzenia targowe, wyrastające na wszechstronne platformy wymiany wiedzy i doświadczenia, jest szczególnie doceniana w branżach technologicznych. Nowe technologie rozwijają się w zawrotnym tempie, a bezpośredni kontakt z produktami, rozwiązaniami i ekspertami wyjaśniającymi wątpliwości, pozwala klientom i projektantom lepiej zrozumieć ich zastosowanie, efektywność i potencjał.

Udział w wydarzeniach branżowych odgrywa także coraz ważniejszą rolę promocyjną. Firmy i eksperci, uczestnicząc np. w targach czy konferencjach, zyskują możliwość tworzenia wartościowych treści takich jak: relacje, wywiady, analizy czy materiały wizualne, które stanowią silny impuls komunikacyjny na kolejne miesiące. W dobie społeczeństwa informacyjnego, w którym jakość i spójność działań komunikacyjnych często decydują o rozwoju, a nawet przetrwaniu marki, takie wydarzenia stają się strategicznym elementem budowania jej widoczności i wiarygodności.

Innowacje i relacje – tak rozwija się rynek

Branża targowa to potężny motor gospodarczy. Według danych UFI, prawie połowa firm planuje zwiększenie zatrudnienia w nadchodzącym półroczu, a w krajach rozwijających się odsetek ten sięga nawet 70–90%. Polskie wydarzenia targowe odgrywają dużą rolę w promocji eksportu i wspieraniu rozwoju regionalnego, co potwierdza raport Polfair. Rośnie liczba wystawców i odwiedzających z całego świata, czemu sprzyja międzynarodowy charakter organizowanych wydarzeń oraz atrakcyjne położenie Polski. Co więcej polskie firmy to liderzy w budowie stoisk targowych, a nowoczesne centra wystawiennicze stale rozwijają swoją infrastrukturę.

W czasach sztucznej inteligencji, wszechobecnej cyfryzacji i mediów społecznościowych, które oferują ogromne możliwości dotarcia do szerokiego grona odbiorców, ogromną wartość wciąż mają spotkania twarzą w twarz. To właśnie one pozwalają budować najtrwalsze relacje i wzmacniać zaufanie. Dziś to umiejętne łączenie świata online z realnymi interakcjami, hybryda działań cyfrowych i bezpośrednich spotkań, przynosi markom najlepsze rezultaty.

– Cieszy nas wyraźny powrót do spotkań na żywo i ogromne zapotrzebowanie na wydarzenia branżowe z silnym komponentem edukacyjnym i networkingowym. Targi, które są już nie tylko miejscem ekspozycji, ale międzynarodową przestrzenią wymiany wiedzy, kontaktów i innowacji, ugruntowały swoją pozycję w strategii rozwoju liderów branży. Widzimy to coraz wyraźniej, wsłuchując się w głos wystawców, odwiedzających i ekspertów zapraszanych do współtworzenia tej przestrzeni – dodaje Kamilla Walicka.

Trzy dekady doświadczeń i dialogu w sercu branży

O tym, że targi wciąż potrafią łączyć ludzi, idee i technologie, najlepiej świadczą wydarzenia, które przez lata stały się punktami odniesienia dla swoich branż. Jednym z takich przykładów są Międzynarodowe Targi Światło i Międzynarodowe Targi Elektrotechnika, spotkania o silnej pozycji w Europie Środkowo-Wschodniej, które od ponad trzech dekad konsekwentnie budują przestrzeń wymiany doświadczeń i prezentacji innowacji.

W styczniu 2026 roku odbędzie się już 33. edycja Targów Światło i 23. edycja Targów Elektrotechnika, ponownie gromadząc w Warszawie ekspertów, producentów i liderów branż oświetleniowej, elektrotechnicznej, automatyki budynkowej oraz odnawialnych źródeł energii.

– Udział w Targach Światło to jeden z dwóch najważniejszych momentów w naszym kalendarzu branżowym. Obok targów we Frankfurcie, Targi Światło zapewniają nam coś więcej niż prestiżową obecność w miejscu, gdzie spotyka się branża. To dla nas przede wszystkim okazja do budowania relacji z klientami w wydaniu slow business. Takiego rodzaju kontaktu nie da się zastąpić rozmową telefoniczną czy spotkaniem online. Równie ważne jest to, że na Targach mamy okazję zetknąć się z klientami praktycznie z każdego obszaru rynku: nie tylko ludźmi biznesu, ale też architektami, projektantami, instalatorami. Nie wyobrażamy sobie, by stracić taką szansę na pozyskanie bezcennych insightów z rynku oświetlenia – mówi Marcin Majewski z LED Labs S.A., jednego z czołowych producentów i dystrybutorów nowoczesnych rozwiązań oświetleniowych.

Ambicja łączenia technologii z praktyką, producentów z projektantami, a nauki z biznesem znajdzie swoje odbicie podczas Targów Światło 2026 i Targów Elektrotechnika 2026, które odbędą się w dniach 28–30 stycznia 2026 roku w warszawskim EXPO XXI przy ul. Prądzyńskiego 12/14. W programie wydarzenia, obok części wystawienniczej, znajdą się również szkolenia i warsztaty, stanowiące przestrzeń do zdobywania praktycznej wiedzy i wymiany doświadczeń między uczestnikami. Tak zaplanowana formuła odzwierciedla kierunek, w jakim zmierza cała branża, bezpośrednie spotkania ponownie stają się strategicznym elementem współpracy i rozwoju innowacji, a ich wartość coraz częściej definiuje jakość relacji i wymiany wiedzy, nie liczba uczestników.


Więcej newsów z branży TUTAJ.