
– To podróż po najpiękniejszych i najbardziej wzruszających świątecznych reklamach XXI wieku – mówi dr hab. Jarosław Kończak, Uniwersytet Warszawski. – Choć sprzedają produkty i usługi, szczególnie przed Bożym Narodzeniem stając się motorem napędowym konsumpcji, to jednak dają coś więcej. Skłaniają do refleksji, przywołują sentymentalne wspomnienia, wprowadzają w świąteczny nastrój. Budują relacje, poczucie wspólnoty, przypominają o wartościach, pokazując, że przynajmniej podczas świąt ludzie są, lub chcą być, lepsi niż na co dzień.
Boże Narodzenie w reklamie nie jest tylko tłem – to główny bohater spektaklu, w którym występują marki, konsumenci, tradycje, magia i relacje. To swoista współczesna „Opowieść wigilijna”, w której każdy spot staje się małą opowieścią o marzeniach, kryzysach, nadziejach i miłości. Marki prześcigają się w tworzeniu historii, które wywołują łzy i wzruszenie, badając, jak współdziałają zmysły w konstruowaniu pamięci. Wizualne i dźwiękowe elementy reklam angażują emocje, przywołują wspomnienia i wyzwalają tęsknotę za prostszymi czasami. Kto nie pamięta historii staruszka, który fingując własną śmierć, sprowadza rodzinę na Wigilię, albo matki, która w nietypowy sposób życzy synowi życia pełnego doświadczeń – nawet tych bolesnych, bo wie, że bez nich nie będzie ono prawdziwe.
W czasach przyspieszonego tempa życia reklamy świąteczne pozwalają się zatrzymać, wzruszyć i przypomnieć, co naprawdę ważne. Budują mosty między kulturami i pokoleniami, przypominając, że tradycje Bożego Narodzenia są wspólnym językiem emocji.
Bożonarodzeniowe opowieści przybliżają szczęśliwe rodziny, troskliwych rodziców, zadowolone dzieci, kochające się pary i społeczności, które wspierają się nawzajem. To świat marzeń i ideałów, który inspiruje, wzrusza i zachęca do refleksji. W centrum tych narracji zawsze stoi człowiek – jego uczucia, relacje i wartości takie jak miłość, przyjaźń, hojność czy dobro. Reklamy świąteczne odgrywają więc rolę nie tylko komercyjną, ale i kulturową – wzmacniają współczesne znaczenie Bożego Narodzenia, podkreślając wartości takie jak zdrowie, życie, wiara, miłość, przyjaźń, prawda i piękno. To opowieści, które niosą nadzieję i przypominają, że w tym czasie nikt nie powinien być sam.
Więcej newsów z branży TUTAJ.