
W Polsce co roku wyrzuca się niemal 76 milionów sztuk ubrań dziecięcych.
• Przeciętna rodzina w Polsce kupuje dzieciom do ukończenia przez nie 16 roku życia 65 sztuk odzieży rocznie (w sumie jest to objętość 21 worków na śmieci [i].
• 43% rodziców mówi, że ich dzieci mają w szafach nienoszone ubrania z metkami.
• 58% z nich wyrzuciło lub oddało do recyklingu ubrania, które nie były ani razu założone.
• Epson wraz z projektantką Priyą Ahluwalią, założycielką marki Ahluwalia, wprowadza na rynek unikalną kolekcję ubrań dla lalek, wykonaną z odpadów tekstylnych, aby zaprezentować innowacje w zakresie zrównoważonej odzieży, które mogą pomóc w rozwiązaniu kryzysu związanego z odpadami na wysypiskach.
Nowe badania firmy Epson wykazały, że w Polsce wyrzuca się 75,9 milionów [ii] sztuk odzieży dziecięcej. Gdyby ułożyć je jedne na drugich byłby to gigantyczny stos ubrań o wysokości 86 Mount Everestów.
Podczas gdy 51% rodziców świadomie wybiera dla siebie odzież produkowaną w zrównoważony sposób, prawie 37% przyznaje, że pozbywa się ubrań swoich dzieci w możliwie najszybszy i najłatwiejszy sposób.
Badanie wykazało, że Polacy wyrzucają 12 sztuk odzieży na dziecko rocznie. Dla porównania, Francuzi wyrzucają ich 9, ale w Wielkiej Brytanii jest to aż 17 ubrań rocznie.

Aby pokazać, jak innowacje mogą pomóc w rozwiązaniu tego rosnącego problemu odpadów, firma Epson nawiązała współpracę z projektantką mody i pionierką zrównoważonego rozwoju Priyą Ahluwalią. Stworzyła ona Zabawę modą – kolekcję ubrań wielkości lalki wydrukowaną przy użyciu technologii druku cyfrowego na tkaninach Monna Lisa firmy Epson. Użyty materiał został wykonany z odpadów tekstylnych przy użyciu pionierskiej technologii Dry Fiber firmy Epson, która przekształca stare tekstylia w nowe włókna bez użycia wody i szkodliwych chemikaliów.
Z ustaleń wynika, że co roku dzieciom w Polsce kupuje się 65 sztuk odzieży – w skali kraju daje to w sumie 411 milionów. Prawie co drugi rodzic (43%) twierdzi, że ich dzieci mają w szafach nienoszone rzeczy z fabrycznymi metkami, podczas gdy 58% badanych wyrzuciło lub zmieniło przeznaczenie ubrań, które NIGDY nie były noszone.
– Moda oferuje każdemu i bez względu na wiek kreatywną drogę do wyrażania siebie, ale wszyscy mamy do odegrania rolę w dokonywaniu lepszych wyborów, jeśli chodzi o to, jakie ubrania kupujemy i jak się ich pozbywamy, gdy już ich nie potrzebujemy. Każdy z nas może zrobić kilka prostych rzeczy – od zmniejszenia ilości kupowanych ubrań po wybór rzeczy używanych – ale chcieliśmy pokazać, w jaki sposób innowacje, takie jak technologia Dry Fiber (suchego włókna), mogą również pomóc w zmniejszeniu ilości ubrań trafiających na wysypiska – skomentowała Ilona Sekular, Marketing Services Specialist z Epson Polska.
– Kolekcja Zabawa modą jest żartobliwym ukłonem w stronę naszej miłości do strojenia się. Zaczyna się ona już w dzieciństwie – ale używanie nowych metod produkcji i materiałów może spowodować znaczącą zmianę dla branży mody i naszej planety. Bardzo cieszymy się ze współpracy z Priyą Ahluwalią, projektantką, której wysiłki na rzecz upcyklingu i zaangażowanie w tworzenie pięknych dzieł, które są przyjazne dla środowiska budzi nasz ogromny podziw – dodaje Ilona.

Zabawa modą czerpie inspirację z kolekcji Ahluwalia AW25. Oprócz technologii Dry Fiber, do tworzenia strojów wykorzystywane są także inne metody produkcji odzieży, takie jak następna generacja cyfrowych drukarek do tekstyliów Epson Monna Lisa. Pozwala ona zmniejszać zużycie wody przy kolorowym druku ubrań nawet o 97%.
– Podróżując do Indii i Nigerii, na własne oczy widziałam olbrzymią skalę odpadów tekstylnych będących efektem zachodniego przemysłu odzieży używanej. Pamiętam o tym do dziś i od tamtej pory staram się pracować w sposób lepszy dla planety i ludzi, szczególnie mieszkańców globalnego Południa – powiedziała Priya Ahluwalia przedstawiając genezę kolekcji. – Współpraca z firmą Epson to coś więcej niż tylko kwestia projektowania ubrań. Chodzi o rozpoczęcie dyskusji na temat zrównoważonego rozwoju na wielu poziomach, od tego, jak sami się ubieramy, po to, co wybieramy dla tych, których kochamy. Poprzez tę miniaturową kolekcję wykonaną w technologii Dry Fibre mamy nadzieję pokazać, że innowacja i wyobraźnia mogą zmienić przyszłość mody.
Dalsze dane statystyczne dla Polski:
W ubiegłym roku przeciętna rodzina w Polsce wyrzuciła, sprzedała lub wysłała na cele charytatywne następującą liczbę przedmiotów per dziecko:
• 4 koszulki
• 2 swetry
• 2 pary spodni lub dżinsów
• 1 strój tematyczny (przebranie) lub ubiór na specjalne okazje
• 1 strój imprezowy
• 2 pary butów
• 1 mundurek szkolny
• 3 majtki/figi
• 3 pary skarpetek
• Polscy rodzice wydają średnio rocznie równowartość 442 Euro na garderobę każdego dziecka.
• 6% rodziców co tydzień kupuje nowe ubrania dla swojego dziecka.
• Przeciętny element odzieży dziecięcej jest noszony 28 razy.
• 37% rodziców przyznaje się do wyrzucania ubrań dzieci do kosza z powodu braku czasu.
• 50% rodziców nie zdaje sobie sprawy, że większość ubrań dziecięcych zawiera włókna syntetyczne, których rozkład może trwać nawet 450 lat.
• W okresie świątecznym przyjaciele i rodzina kupują dzieciom około 6 elementów garderoby – 2 z nich (33%) nigdy nie będą noszone.
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez 3GEM na próbie 7 000 europejskich rodziców (po 1 000 z Wielkiej Brytanii, Francji, Portugalii, Włoch, Hiszpanii, Niemiec, Polski) w wieku 18 lat i więcej, którzy mają dzieci w wieku od 1 do 16 lat. Dane zebrano od okresie od 16-22 października 2025 r.
Więcej newsów z branży TUTAJ.