Logo

Marketing MIX

Ruszył ostatni pokaz dzieł ze zbiorów MNW na cyfrowych ekranach iPoster

● Na ekranach DOOH iPoster rozpoczął się cyfrowy pokaz prac Jamesa Ensora i Witolda Wojtkiewicza pt. „Czarny Karnawał. Ensor/ Wojtkiewicz”. Jest to piąta i zarazem ostatnia odsłona projektu CSR „Galeria w Galerii”, realizowanego przez iPoster we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie.

● Do tej pory dzieła prezentowane w ramach projektu zobaczyło już ponad 80 mln osób, a zgodnie z prognozą docelowo będzie to 100 mln. Spoty były emitowane od maja br. na ponad 600 nośnikach DOOH iPoster średnio kilkanaście razy dziennie w 85 galeriach handlowych w 54 miastach w Polsce.

● Celem projektu jest wprowadzenie sztuki do codziennych przestrzeni i tym samym zainspirowanie Polaków do częstszych wizyt w muzeach i galeriach sztuki.

Zbiory MNW kończą wirtualną trasę – zobaczyło je ponad 80 mln osób. Prognoza iPoster pokazuje, że docelowo zobaczy je ponad 100 mln osób.

Projekt CSR „Galeria w Galerii” rozpoczął się w maju br. z inicjatywy iPoster, właściciela i operatora największej sieci nośników DOOH w galeriach handlowych w Polsce. Jest realizowany we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie, jedną z najstarszych i najważniejszych instytucji kultury w kraju. W jego ramach na cyfrowych ekranach DOOH iPoster w galeriach handlowych w całej Polsce są prezentowane wybrane dzieła sztuki ze zbiorów MNW. Celem projektu jest udostępnienie sztuki szerokiej publiczności i wprowadzenie jej do codziennej przestrzeni, a przez to – zachęcenie Polaków do częstszych wizyt w muzeach i galeriach sztuki. Jak bowiem pokazują badania – kontakt z oryginalnymi dziełami sztuki może złagodzić stres, zmniejszyć ryzyko chorób serca i wzmocnić układ odpornościowy.

iposter

– Naszym założeniem było pokazanie sztuki tam, gdzie na co dzień królują reklamy – w przestrzeni komercyjnej, wśród codziennego pośpiechu. Chcieliśmy, aby odwiedzający galerie handlowe zatrzymali się na chwilę, spojrzeli na dzieło, poznali jego historię i poczuli impuls, by sięgnąć po sztukę poza ekranem. Cel został osiągnięty – goście galerii faktycznie zatrzymywali się przy prezentowanych dziełach, a z MNW otrzymaliśmy sygnały, że podczas spotkań z kuratorami pojawiały się pytania inspirowane naszym projektem. Cieszymy się, że mogliśmy „zareklamować” sztukę w nowy sposób i przekonać ludzi do jej zgłębiania – podsumowuje projekt Sebastian Górski, Client Sales Partner w iPoster.

Pokaz pt. „Czarny Karnawał. Ensor / Wojtkiewicz” kończy tegoroczną wirtualną trasę zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Wcześniej w ramach projektu „Galeria w Galerii” zostały zaprezentowane wybrane autoportrety artystów, obrazy i przedmioty codziennego użytku pokazujące Jerozolimę, jako miasto trzech kultur oraz artefakty przybliżające modę na przestrzeni lat. Z kolei ostatnio – dodatkowo we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie – portrety stworzone przez Olgę Boznańską. Wszystkie prace były opatrzone krótkim komentarzem kuratorskim, pozwalającym lepiej je zrozumieć i dostrzec znaczenie oraz kontekst, często niewidoczne na pierwszy rzut oka.

iposter

Kreacje stworzone w ramach pokazów były emitowane od maja br. na ponad 600 nośnikach DOOH iPoster średnio kilkanaście razy dziennie w 85 galeriach handlowych w 54 miastach w Polsce. Do tej pory zobaczyło je już ponad 80 osób, a zgodnie z szacunkami iPoster – docelowo zobaczy je ok. 100 mln osób.

– Jako Muzeum Narodowe w Warszawie chcemy, aby sztuka była obecna w życiu jak największej liczby osób. Nie tylko tych, które już odwiedzają muzea. Galeria w Galerii udowodniła, że wyjątkowe dzieła mogą zaistnieć w przestrzeni codziennych wyborów i zakupów, a kontakt z nimi, choćby krótkotrwały, może stać się impulsem do refleksji, zaciekawienia i potrzeby głębszego obcowania z kulturą. Cieszy nas, że dzięki tej współpracy udało się poszerzyć dostęp do sztuki. Sprawić, że stała się ona bardziej inkluzywna: dostępna dla każdego, niezależnie od miejsca zamieszkania, czasu czy wcześniejszych doświadczeń z muzeami. Wierzę, że projekty takie jak ten realnie budują most między instytucją a publicznością i pokazują, że muzeum może obecnie działać znacznie szerzej niż w tradycyjnie rozumianej przestrzeni wystaw – mówi Małgorzata Borkowska, Zastępczyni Dyrektorki MNW ds. Komunikacji i Edukacji.

Pokaz cyfrowy „Czarny Karnawał. Ensor/ Wojtkiewicz”

Pokaz cyfrowy „Czarny Karnawał. Ensor/ Wojtkiewicz” nawiązuje to trwającej właśnie w MNW wystawy pod tym samym tytułem. W jego ramach na nośnikach DOOH iPoster są prezentowane prace Jamesa Ensora i Witolda Wojtkiewicza, ale też wpisujące się w tematykę „Czarnego karnawału” dzieła Henryka Szczyglińskiego czy Walentego Malika.

Z towarzyszących im krótkich komentarzy kuratorskich goście galerii handlowych mogą dowiedzieć się m.in., że po śmierci ojca w 1887 r. szkielety stały się stałym motywem w twórczości Ensora, czego przykładem jest obraz „Pierrot i szkielety”. Maski uznaje się natomiast za jego znak rozpoznawczy – pojawiają się chociażby w dziele „Zdumienie maski Wouse”. Z kolei Wojtkiewicz, podobnie jak wielu malarzy przełomu XIX i XX wieku, chętnie przedstawiał się jako pierrot, czego dowodem jest „Pierrot. Autoportret symboliczny”. Maskarada pozorów, tworząca świat cyrku i jarmarcznego teatrzyku, harmonijnie współgrała z naznaczoną smutkiem wyobraźnią artysty, o czym świadczy np. obraz „Cyrk (Przed teatrzykiem)”.

iposter

– James Ensor i Witold Wojtkiewicz to artyści tworzący na przełomie XIX i XX wieku, w czasach, kiedy tworzyły się podwaliny sztuki nowoczesnej. Ensor – całe życie związany z Ostendą – w swoich obrazach zaludnionych maskami i szkieletami sięgał do flamandzkiej tradycji malarskiej oraz do rytuałów karnawału. Wojtkiewicz natomiast – choć pochodził z Warszawy – większość twórczego życia spędził w Krakowie, angażując się w bujne życie artystyczne i towarzyskie, między innymi w działalność kabaretu Zielony Balonik. Do prezentacji na ekranach iPoster wybraliśmy prace charakterystyczne dla obu artystów, a jednocześnie różnorodne. Wszystkie z nich można aktualnie obejrzeć na wystawie „Czarny karnawał” w Muzeum Narodowym w Warszawie – tłumaczy Kamilla Pijanowska-Badysiak, kuratorka z Muzeum Narodowego w Warszawie.

W ramach tej odsłony projektu „Galeria w Galerii” przygotowany został również film animowany dla najmłodszych, inspirowany baśnią sprzed ponad stu lat „O chłopcu i dziewczynce” autorstwa Aleksandra Szczęsnego oraz malarstwem Witolda Wojtkiewicza, który tworzył w podobnym czasie. Bajkę można oglądać do 11 stycznia 2026 r. w przestrzeni Digital Art Space w warszawskim centrum handlowym G City Promenada. Emisja odbywa się dwa razy w ciągu każdej godziny – 15 i 50 minut po pełnej godzinie – na wyjątkowym ekranie LED w kształcie odwróconej litery L o powierzchni 117 m², który płynnie przechodzi ze ściany na sufit.
Pokazy cyfrowe są emitowane w wybranych centrach handlowych sieci: EPP, G-City, Klepierre, Nepi Rockcastle i NHOOD oraz galeriach: Nowy Rynek w Jeleniej Górze, Panorama w Poznaniu oraz Pomorska w Bydgoszczy.


Materiał promocyjny