
Badanie przeprowadzone na zlecenie sieci Kaufland pokazuje, że choć Polacy różnie planują świąteczne zakupy, łączy ich potrzeba większego spokoju, przewidywalności i świadomego zarządzania budżetem. Kluczowe znaczenie mają narzędzia ograniczające stres związany z tłumem, skracające czas wizyty
w sklepie i pomagające kontrolować wydatki.
Badanie SW Research pokazuje, że dla ponad połowy badanych (51%) grudniowe zakupy oznaczają pośpiech i brak czasu. 44% respondentów stresuje tłok, a 23% długie kolejki do kas.
Jednym z największych wyzwań pozostaje kontrola wydatków. 30% badanych przyznaje, że zdarza im się odkładać produkty po zobaczeniu łącznej kwoty zakupów. Najczęściej dotyczy to osób w wieku 18–24 lata – w tej grupie aż 49% deklaruje takie sytuacje.
Podejście do zakupów różni się w zależności od wieku. Osoby w wieku 25–34 lata są najbardziej otwarte na nowe technologie – 73% z nich chciałoby samodzielnie skanować produkty w trakcie zakupów. Z kolei osoby w wieku 35–49 lat najczęściej deklarują kontrolę nad budżetem (66%) i wysoko oceniają przydatność bieżącego podglądu wartości koszyka (71,5%).
– Wyniki badania pokazują wyraźne zróżnicowanie między kobietami i mężczyznami w podejściu do świątecznych zakupów – przede wszystkim w stopniu planowania, korzystaniu z listy, a także w tym, co najbardziej stresuje podczas zakupów. Aż 63% kobiet deklaruje, że ma przygotowaną listę i budżet (wobec 56% mężczyzn), a 65% kobiet robi zakupy z listą „zawsze” lub „zazwyczaj” (vs 52% mężczyzn). Z kolei mężczyźni częściej mówią o spontaniczności – 8% nie planuje zakupów wcale (vs 3% kobiet) – komentuje wyniki Karolina Liberka – badaczka i strateżka Great Minds.
Wyniki badania pokazują, że Polacy oczekują zakupów szybszych, spokojniejszych i bardziej przewidywalnych. Rosnące zainteresowanie samodzielnym skanowaniem produktów i pakowaniem zakupów bezpośrednio do toreb potwierdza potrzebę technologii, która upraszcza proces zakupowy. Na te potrzeby odpowiada usługa K-Scan, która działa już we wszystkich sklepach Kaufland.
Mobilne skanery K-Scan pozwalają klientom samodzielnie skanować produkty już po zdjęciu ich z półki i na bieżąco śledzić całkowitą wartość zakupów. Dzięki temu na koniec wizyty nie trzeba ponownie wykładać produktów na taśmę – wystarczy przejść do kasy samoobsługowej i zapłacić za wcześniej zeskanowany koszyk. Cały proces jest prostszy i lepiej dopasowany do tempa zakupów klientów.
Z danych Kauflandu wynika, że z K-Scanu szczególnie chętnie korzystają osoby robiące większe, rodzinne zakupy – ich koszyk jest średnio dwukrotnie większy niż w przypadku standardowych transakcji. Rozwiązanie zyskuje także popularność wśród młodszych klientów, którzy doceniają szybkość i pełną kontrolę nad wydatkami. K-Scan został zaprojektowany jako narzędzie proste i intuicyjne, z możliwością uzyskania wsparcia pracowników na każdym etapie zakupów.
– W okresie świątecznym tempo dnia przyspiesza, a klienci mierzą się z wieloma obowiązkami jednocześnie. Dlatego w Kauflandzie stawiamy na rozwiązania, które odciążają ich w tym intensywnym czasie i przed świętami uruchomiliśmy usługę we wszystkich naszych sklepach. K-Scan pozwala działać we własnym tempie i odzyskać spokój podczas przedświątecznych przygotowań – mówi Natalia Tyczyńska, Dyrektor Departamentu Organizacji Sprzedaży w Kaufland Polska.
K-Scan to odpowiedź sieci na kluczowe potrzeby klientów wskazane w badaniu: krótsze kolejki, większą kontrolę nad budżetem i mniej przedświątecznego stresu.
* Badanie SW Research „Zakupy Świąteczne”, grudzień 2025, Metoda badawcza: CAWI na reprezentatywnej grupie Polaków.
Kluczowe wnioski z badania:
Więcej newsów z branży TUTAJ.