Logo

Marketing MIX

11 debat Cityboard Media i SARP

Od października 2007 r. firma outdoorowa Cityboard Media i Stowarzyszenie Architektów Polskich zorganizowały 11 debat w największych polskich miastach. Stały się one forum dyskusji m.in. na temat prawodawstwa dotyczącego polskiej reklamy zewnętrznej.

W spotkaniach uczestniczyli przedstawiciele branży, architektów, urbanistów, wyższych uczelni, władz lokalnych, organizacji pozarządowych, mediów i mieszkańców miast. – Przygotowaliśmy ten projekt, aby poznać specyfikę poszczególnych miast, ich tożsamość, a także spojrzeć na problem z punktu widzenia architektów, władz miasta i samych mieszkańców. Takie kompleksowe poznanie jest dla nas drogowskazem do zaproponowania rozwiązań sankcjonujących obecność reklamy w miastach, które będą uwzględniały potrzeby wszystkich interesariuszy – mówi Marta Bryła, Pełnomocnik Zarządu Cityboard Media.
Dyskusje pokazały, że wszystkie polskie miasta borykają się z brakiem mechanizmów pozwalających na sprawną egzekucję istniejących przepisów dotyczących reklamy zewnętrznej, co skutkuje niemożnością usuwania nielegalnych reklam. Brak uregulowań prawnych i skutecznych narzędzi prawa lokalnego sprawia, że piękne pod względem architektonicznym budynki stają się stelażami pod reklamy. Chociaż pojawiały się skrajne opinie o konieczności całkowitej eliminacji outdooru, przeważało zdanie, że jest on nieodłącznym elementem naszej cywilizacji. Zdaniem organizatorów najbardziej wartościowe debaty odbyły się w Łodzi i w Częstochowie, gdzie urzędnicy miejscy świetnie przygotowali się do spotkań i uatrakcyjnili je własnymi prezentacjami. – Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego projektu. Poznaliśmy lokalne problemy i staraliśmy się wspólnie wypracować na nie skuteczne recepty. W kilku miastach debaty miały bezpośredni efekt w postaci zastosowania w lokalnym prawodawstwie proponowanych przez Cityboard Media rozwiązań dotyczących reklamy zewnętrznej. Mam nadzieję, że zapoczątkowany przez nas dialog wyda owoce w postaci procedur i standardów, które pozwolą skutecznie uporządkować polskie miasta – podsumowuje Marta Bryła.
Moderatorami debat byli Elżbieta Czyżewska i Adam Czyżewski, autorzy i kuratorzy wystawy Architektoniczne Punkty Odniesienia, której debaty towarzyszyły. Część z nich moderował również Robert Załupski, wydawca „OOH magazine”. Każda z dyskusji rozpoczynała się stworzoną przez Cityboard Media prezentacją „Reklama jako element miejskiego pejzażu”. – Prezentację Cityboard Media konsultowano z członkami SARP i Michałem Stefanowskim z warszawskiej ASP. Dlatego miała dużą merytoryczną wartość i była świetnym wstępem do dyskusji – mówi Elżbieta Czyżewska. Prezentacja poruszała tematy, takie jak uregulowania prawne, opinie mieszkańców miast na temat reklamy zewnętrznej czy proponowane rozwiązania dotyczące funkcjonowania outdooru w architekturze polskich miast.  

Outdoorowe porządki

Polskie prawodawstwo nadal pozostawia wiele do życzenia w kwestii reklamy zewnętrznej. Zmiany wymagają głębokiego dialogu wszystkich zaangażowanych stron. Miejscem na taki dialog były dyskusje zainspirowane przez Cityboard Media.
11 debat w 11 największych polskich miastach. Wielkie emocje uczestniczących w nich architektów, urbanistów, przedstawicieli wyższych uczelni, władz lokalnych, organizacji pozarządowych, mediów, mieszkańców miast i branży reklamy zewnętrznej. Totalna negacja i pełna akceptacja. Starcie skrajnych poglądów na tle merytorycznych dyskusji. Tak wyglądały dyskusje panelowe organizowane przez Cityboard Media i Stowarzyszenie Architektów Polskich, które przez prawie dwa lata towarzyszyły multimedialnej wystawie Architektoniczne Punkty Odniesienia – Honorowa nagroda SARP 1966-2006.
Debaty rozpoczęły się w październiku 2007 r. w Warszawie, a zakończyły w czerwcu 2009 r. w Częstochowie. Moderatorami byli Elżbieta Czyżewska i Adam Czyżewski, autorzy i kuratorzy wystawy Architektoniczne Punkty Odniesienia. Część z nich moderował również Robert Załupski, wydawca Outdoor Media/OOH Magazine. Każda z dyskusji rozpoczynała się stworzoną przez Cityboard Media prezentacją „Reklama jako element miejskiego pejzażu”. – Prezentację Cityboard Media konsultowano z członkami SARP i Michałem Stefanowskim z warszawskiej ASP. Dlatego miała dużą merytoryczną wartość i była świetnym wstępem do dyskusji – mówi Elżbieta Czyżewska. Prezentacja poruszała ważne dla wszystkich uczestników spotkania tematy, takie jak uregulowania prawne, opinie mieszkańców miast na temat reklamy zewnętrznej czy proponowane rozwiązania dotyczące funkcjonowania outdooru w architekturze polskich miast.  
Debata miała na celu nawiązanie dialogu, który pozwoli wypracować satysfakcjonujące dla wszystkich stron rozwiązania, skutecznie porządkujące reklamę zewnętrzną. – W Polsce jest nadal zbyt mało międzyśrodowiskowych dyskusji. Jesteśmy dopiero w początkowej fazie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Tego typu debaty z pewnością wpływają na wzrost świadomości mieszkańców miast i lokalnych władz. W nieformalnej atmosferze udało się zainicjować tematy, które są zaczątkiem ważnych zmian – komentuje Elżbieta Czyżewska. – Przygotowaliśmy ten projekt, aby poznać specyfikę poszczególnych miast, ich tożsamość, a także spojrzeć na problem z punktu widzenia architektów, władz miasta i samych mieszkańców. Takie kompleksowe poznanie jest dla nas drogowskazem do zaproponowania rozwiązań sankcjonujących obecność reklamy w miastach, które będą uwzględniały potrzeby wszystkich interesariuszy – dodaje Marta Bryła, Pełnomocnik Zarządu Cityboard Media.

Dyskusje pokazały, że wszystkie polskie miasta borykają się z brakiem mechanizmów pozwalających na sprawną egzekucję istniejących przepisów dotyczących reklamy zewnętrznej, co skutkuje niemożnością usuwania nielegalnych reklam. Brak uregulowań prawnych i skutecznych narzędzi prawa lokalnego sprawia, że piękne pod względem architektonicznym budynki stają się stelażami pod reklamy. Chociaż pojawiały się skrajne opinie o konieczności całkowitej eliminacji outdooru, przeważało zdanie, że jest on nieodłącznym elementem naszej cywilizacji. – Cityboard Media stoi na stanowisku, że reklama zewnętrzna stanowi o wizerunku współczesnych miast i jest potrzebna, gdyż informując o produktach i usługach, pozwala się rozwijać polskiej gospodarce. Zależy nam na tym, żeby tę reklamę wszyscy akceptowali i by była czytelna – mówi Marta Bryła.
Zdaniem organizatorów najbardziej wartościowe debaty odbyły się w Łodzi i w Częstochowie, gdzie urzędnicy miejscy świetnie przygotowali się do spotkań i uatrakcyjnili je własnymi prezentacjami. – Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego projektu. Poznaliśmy lokalne problemy i staraliśmy się wspólnie wypracować na nie skuteczne recepty. W kilku miastach debaty miały bezpośredni efekt w postaci zastosowania w lokalnym prawodawstwie proponowanych przez Cityboard Media rozwiązań dotyczących reklamy zewnętrznej. Mam nadzieję, że zapoczątkowany przez nas dialog wyda owoce w postaci procedur i standardów, które pozwolą skutecznie uporządkować polskie miasta – podsumowuje Marta Bryła.