Logo

Marketing MIX

Dobra koniunktura digital signage

O rynku digital signage, pierwszych miesiącach działalności branżowego stowarzyszenia i zbliżającej się konferencji Digital Signage Trends rozmawiamy z Mariuszem Orzechowskim, dyrektorem przedstawicielstwa NEC Display Solutions Europe GmbH w Polsce, wiceprezesem zarządu Polish Digital Signage Association, członkiem założycielem POPAI Poland

OOH magazine: Jak ocenia Pan ogólną kondycję branży DS w Polsce i perspektywy jej rozwoju?

Mariusz Orzechowski: Polski rynek digital signage wciąż jest w fazie rozwoju. To bardzo perspektywiczny biznes, jeden z niewielu w dobie kryzysu, który ma szanse organicznie wzrastać. Polskie inwestycje w rozwiązania reklamy cyfrowej zaczęły pojawiać się później niż na zachodzie Europy, prawdziwy boom obserwowaliśmy w 2008 roku, w którym powstało u nas sporo ciekawych instalacji. Rodzimi inwestorzy kupowali więc nośniki sporo tańsze niż ich europejscy prekursorzy. Znacznie łatwiej było dzięki temu podjąć w Polsce decyzję o tego rodzaju inwestycji, bo po pierwsze przykładowo monitory LCD były relatywnie tańsze, a po drugie można było skorzystać z zagranicznych doświadczeń, uczyć się na błędach innych.
Jestem pewien, że dobra koniunktura dla rynku digital signage utrzyma się w bieżącym roku, gdyż możliwości jakie niesie DS są nieporównywalnie większe, niż te stosowane dotąd w standardowych nośnikach reklamowych czy informacyjnych. DS wkracza na dobre nie tylko do rozwiązań indoorowych, ale też do outdoorowych.

OOH: Jak po pierwszych miesiącach działalności ocenia Pan zainteresowanie działalnością Polish Digital Signage Association i jej wkład w rozwój branży?

MO: Od początku roku zdecydowanie rośnie zainteresowanie działalnością stowarzyszenia. Nie tylko przybywa nam członków, ale z drugiej strony hasło „stowarzyszenie” otwiera wiele drzwi. Wiele środowisk, mediów czy instytucji chętniej jako partnera widzi stowarzyszenie branżowe niż konkretną firmę czy podmiot. Myślę, że o wkładzie w rozwój branży będziemy mogli mówić dopiero po pewnym czasie. Pierwszą naszą próbą jest właśnie wrześniowa konferencja Digital Signage Trends, której patronuje PDSA. Zatem do tego pytania powrócimy najwcześniej pod koniec września.

OOH: Jakie główne moduły tematyczne obejmuje program wrześniowej konferencji?

MO: Konferencja Digital Signage Trends będzie skupiała prelekcje w kilku głównych blokach tematycznych:
• Wprowadzenie do tematyki digital signage
• Przegląd najciekawszych sieci digital signage – studia przypadków z Polski i zagranicy
• Sieci digital signage w administracji i obiektach użyteczności publicznej, w tym w urzędach, sądach, szpitalach, dworcach, hotelach oraz również na obiektach sportowych
• Właściwe miejsce digital signage w budżetach reklamowych – marketing-mix
• Jak właściwie tworzyć treść dla systemów digital signage
• Pomiar skuteczności systemów digital signage
• Blok techniczny (właściwy sprzętu, oprogramowania, rozwiązania interaktywne)
• Blok finansowo-prawny (zyskowność inwestycji, przepisy prawne dot. systemów digital signage)
• Warsztaty (praktyczne zajęcia, rozwiązania DS od kuchni, od kreacji do wyświetlenia na nośnikach i pomiaru efektywności)

OOH: Jakie podmioty, oprócz firm bezpośrednio wdrażających i zarządzających sieciami DS, mogą być zainteresowane konferencją?

MO: Konferencję Digital Signage Trends kierujemy do bardzo szerokiego grona odbiorców. To wyróżnia to wydarzenie od dotychczasowych konferencji branżowych. Dwudniowe spotkanie będzie atrakcyjne zarówno dla osób decydujących o działaniach reklamowych firm z sektora bankowego, telekomunikacji, sieci detalicznych, sieciowych salonów usługowych, rozrywki, turystyki, hotelarstwa, a także dla instytucji z branży przemysłowej, transportu, administracji publicznej czy z jeszcze innej strony – obiektów sportowych. Osobną, bardzo liczną grupą docelową są agencje reklamowe, kreatywne, firmy badawcze czyli podmioty, które mogą z powodzeniem zarabiać na nowej formie reklamy, jaką jest DS. Myśląc o uczestnikach konferencji, praktycznie ani branża, ani pochodzenie środków na inwestycję (prywatne czy budżetowe) nie stanowią ograniczenia. Ważne jest to, czy dany podmiot chce skorzystać z nowoczesnej formy reklamy na nośnikach cyfrowych. Digital signage daje możliwości odpowiedzi na potrzeby każdej, nawet najbardziej specyficznej branży i klienta. Mam nadzieję, że zaproszeni międzynarodowi eksperci wyczerpująco odpowiedzą nawet na najtrudniejsze pytania.

OOH: Które sektory powinny Pana zdaniem szczególnie uważnie obserwować rozwój branży DS?

MO: Ostatnio silnie rysującą się tendencją jest strategia konkurencji podmiotów rynkowych polegająca na naśladowaniu lidera. Jeżeli w danym sektorze, np. bankowym, pierwsza instytucja zainwestuje w system digital signage, to w niedługim czasie następuje efekt domina, bo konkurenci nie mogą sobie pozwolić na zostanie w tyle nawet w kwestii sposobu komunikacji z klientem. Podobnie reagują firmy branży telekomunikacyjnej czy sieci detaliczne. Nie można zapomnieć o obiektach typu lotniska, dworce, bo digital signage właśnie od cyfrowej informacji dla podróżnych się zaczęło i do tej pory tego typu jednostki chętnie inwestują w rozwiązania DS.

OOH: Z jakimi rozwiązaniami, nowinkami będzie można zapoznać się podczas wydarzenia?

MO: Nie możemy zdradzać wszystkiego, zawsze lepiej pozostawić sobie jakąś niespodziankę dla uczestników. Na pewno chcemy pokazać większość dostępnych rozwiązań, które już są stosowane w Polsce lub na świecie oraz przedstawić kilka nowatorskich pomysłów, które jeszcze są w fazie przedimplementacyjnej.  
Poza tym do września pozostało jeszcze sporo czasu i może pewne nowinki nas wszystkich zaskoczą, czego wszystkim nam życzę.