W dniach 21-27 czerwca w urokliwych krajobrazach Lazurowego Wybrzeża w Cannes odbył się najbardziej prestiżowy w branży, pełen niesamowitych inspiracji 56. Międzynarodowy Festiwal Reklamy. O Złote Lwy walczyły najwyższej jakości wysublimowane kreacje marketingowe. W tym roku organizatorzy w Cannes przyjęli o 20 proc. mniej zgłoszeń niż w roku ubiegłym, co nie znaczy, że nie pojawiły się projekty o świeżych pokładach reklamowego geniuszu.
Wśród zwycięskich prac znalazły się projekty wykorzystujące w niekonwencjonalny sposób miejską przestrzeń, korzystające z najnowszych osiągnięć technologicznych oraz w zaskakujący sposób inspirujące konsumentów. Docenione zostały również pomysłowe akcje z dziedziny ambient mediów oraz marketingu partyzanckiego. Oto wybrane najciekawsze projekty:
T-mobile – „Dance”: Saatchi & Saatchi London, Wielka Brytania
Jednym z ciekawszych projektów z dziedziny marketingu partyzanckiego okazał się pomysł agencji Saatchi & Saatchi London przygotowany dla marki T-mobile. Akcja pt. „Dance” była inspirowanym flashmobem, w którym udział wzięło 350 zawodowych aktorów. 15 stycznia 2009 roku na Liverpool Street Station w Londynie został nakręcony spot, na którym spontanicznie pośród przechodniów tańczyło kilkaset osób. Niespodziewane przedsięwzięcie wywołało niepohamowaną radość wśród podróżnych, a nakręcony niesamowity film został opublikowany w internecie. W szybkim czasie stał się on hitem i w samym serwisie Youtube.com został obejrzany ponad 13 mln razy. Po emisji w internecie film został wyemitowany jako reklama T-mobile w telewizji. Co ciekawe, nakręcony film zainspirował internautów do zorganizowania poprzez serwis Facebook.com własnego flashmoba z udziałem 12 tys. osób, który doprowadził do zamknięcia stacji Liverpool Street Station w Londynie. W następstwie mają odbyć się kolejne flashmoby. Film można zobaczyć w serwisie Youtube.com: Youtube.com/watch?v=VQ3d3KigPQM.
Lego – Fotokody: Lukas Lindemann Rosinski Hamburg, Niemcy
Równie ciekawym rozwiązaniem okazał się projekt przygotowany przez Lukas Lindemann Rosinski dla marki Lego. Do promocji najpopularniejszych klocków na świecie zostały wykorzystane fotokody. Zwykle czarno-białe i jednowymiarowe, tym razem zostały zastąpione kolorowymi, barwnymi klockami Lego. Lego stworzyło system fotokodów złożonych z różnokolorowych klocków Lego i umieściło je na citylightach w całych Niemczech. Konsumenci dzięki własnym komórkom mogli poznawać najnowszą kolekcję klocków tej marki.
Czym są fotokody? – Fotokody (często nazywane kodami 2D) najczęściej występują w postaci matrycowej, przyjmują wówczas kształt kwadratu. Umożliwia to zapisanie w nich większej ilości informacji. Fotokody mogą pełnić funkcję cyfrowego biletu, wizytówki lub kuponu konkursowego. Mogą posiadać zapisane linki z adresami stron czy dane osobowe i kontaktowe.
Na festiwalu w Cannes doceniono również projekty realizowane dla marki IKEA.
IKEA – Staircase: Lowe & Partners, Kuala Lumpur, Malezja
IKEA słynie z niekonwencjonalnych i użytecznych rozwiązań własnych produktów. W Malezji promując własne produkty do przechowywania IKEA w nietypowy sposób wykorzystała przestrzeń miejską. Do promocji produktów IKEA zostały wykorzystane schody, które pozwalały konsumentom przedstawić ideę praktycznego i użytecznego zagospodarowania przestrzeni dzięki IKEI.
IKEA – Home Furnishing Liner: ADK, Tokio, Japonia
Drugim ciekawym rozwiązaniem dla marki IKEA była promocja otwarcia nowego salonu tej marki w Kobe w Japonii. Zamiast przeglądania grubego katalogu, pasażerowie jednotorowej kolejki w japońskim Kobe mogli zobaczyć, a co ważne poczuć własnymi zmysłami, jego zawartość. Oferta Ikea stała się dostępna w drodze do pracy, domu, cioci czy do centrum handlowego. Wsiadający pasażerowie do kolejki miejskiej byli witani ogromem barw oraz pstrokatych wzorów tkanin, jakimi zostały pokryte wnętrze wagonów. Dzięki takiej formie komunikacji Japończycy mogli oderwać się od monotonii, bliżej przyjrzeć się produktom Ikea, a przede wszystkim, poczuć się jak w domu.
Amnesty International – Eye Tracking: Jung von Matt, Hamburg, Niemcy
Agencja Jung von Matt przygotowała dla organizacji Amnesty International innowacyjny projekt kampanii społecznej wykorzystujący najnowsze osiągnięcia technologiczne. Kampania dotyczyła zwrócenia uwagi na problem przemocy domowej. W tym celu zaprojektowano pierwszy na świecie billboard, który zmienia się, jeśli ktoś na niego spojrzy. Dzięki umieszczonej kamerze na billboardzie konsumenci mogli zobaczyć skutki przemocy domowej. Zwracając wzrok na billboard odbiorcy wchodzili w niesamowitą interakcję z przekazem kampanii na trwałe zapamiętując główne hasło kampanii „To się dzieje, kiedy nikt nie patrzy. Pomóż nam w walce z przemocą domową.”.
AXE – Running: Uncle Grey Århus, Dania
Marka AXE słynie z prowokacyjnego stylu komunikacji, w którym zawsze tysiące kobiet pod wpływem zapachu dezodorantu AXE podążają za mężczyznami. W Danii AXE promując swoje produkty wykorzystało marketing partyzancki. Podczas corocznego największego wyścigu dla kobiet, w którym udział wzięło ponad 6000 przedstawicielek płci pięknej, 100 metrów przed linią startu barierkę przeskoczył mężczyzna ubrany w koszulkę AXE. Spryskał się dezodorantem i zaczął biec ile sił w nogach, a za nim setki kobiet. Akcja wywołała niemałe zaskoczenie wśród uczestniczek biegu oraz widowni. Dzięki niekonwencjonalnemu podejściu o akcji zrobiło się głośno w mediach oraz w internecie.
The Zimbabwean – Trillion Dollar Flyers: TBWAHuntLascaris, Johannesburg, RPA
Dla gazety „The Zimbabwean”, która opisała, w jaki sposób rządy dyktatora Roberta Mugabe zniszczyły gospodarkę Zimbabwe, niegdyś jednego z bogatszych krajów Afryki, przygotowano niecodzienną akcję społeczną wykorzystującą ambient media. Kampania społeczna miała zwrócić uwagę świata na beznadzieją sytuację gospodarczą Zimbabwe. W kampanii główną rolę odegrał wątek, w którym gazeta „The Zimbabwean”, po opisaniu złych praktyk stosowanych przez władzę, została obarczona podatkiem w wysokości 55 proc. W efekcie zwykli mieszkańcy Zimbabwe nie mogli sobie pozwolić na zakup gazety. W kampanii nośnikiem reklamowym stały się banknoty Zimbabwe o nominale 100 i 10 mld dolarów, pokazując jednocześnie ich bezwartościowość i lawinowo rosnącą inflację w tym kraju. Hasłem kampanii było „Walcz z reżimem, który okaleczył kraj”.
Festiwal w Cannes to zawsze źródło inspiracji. Warto śledzić kreatywne i skuteczne rozwiązania, które mogą zaowocować nowymi i świeżymi pomysłami.