Logo

Marketing MIX

IGRZ: raport wielkości rynku reklamy zewnętrznej

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej prezentuje dane dotyczące ilości nośników reklamy w naszej branży według stanu na dzień 30 czerwca 2010 roku. Zestawienie obejmuje firmy „pierwszej piątki (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media oraz News Outdoor Poland. Raport zawiera także dane firm: euroAWK, BP Media (wraz z podmiotami z grupy), Business Consulting, Defi, Gigaboard Polska, Globart, Headz Marketing Partner, JETLine, Koneser, Mini Media, Outdoor3Miasto, Ruch S.A., Schulz Media, Supersigns, Warexpo i firmy Wadwicz (dawniej Żak).

Liczba nośników reklamy w Polsce wyniosła w dniu 30 czerwca 2010 roku łączną liczbę
96.104 sztuki, wliczając nośniki wszystkich formatów – od standardowych, przez poszczególne formaty oraz konstrukcje nietypowe. Liczba ta zawiera także wykorzystywane wyłącznie czasowo konstrukcje na ścianach budynków.

Rynek reklamy out of home w Polsce zmierza w kierunku szybszych zmian jakościowych. Ogólna liczba nośników reklamy nadal oscyluje wokół stu tysięcy, ale coraz większego znaczenia zaczynają nabierać powierzchnie typu „premium” (zarówno dużego, jak i mniejszego formatu), które wykorzystywane są przede wszystkim dla kampanii wizerunkowych. Uważamy, że taki rozwój naszej branży jest odzwierciedleniem coraz większej przejrzystości rynku producentów, którzy w dużym stopniu podzielili go między siebie. Jednocześnie reklama out of home stała się atrakcyjna również dla klientów niskobudżetowych, którzy uznali jej skuteczność i konkurencyjność wobec innych mediów.

Dlatego między innymi utrzymuje się tendencja zmniejszania powierzchni ekspozycyjnych na standardowych tablicach plakatowych w formacie 12 m². Clear Channel Poland zrezygnował ostatecznie z tych nośników (400 x 300 cm), a firmy AMS S.A. i Ströer sukcesywnie redukują ich liczbę (504 x 238 cm). Utrzymane zostaną jedynie najbardziej pożądane lokalizacje, które dzięki polityce porządkowania staną się bardziej atrakcyjne i będą generować większe wpływy. Podobnie jak sieci nośników typu frontlight 18 m², które mają szansę stać się w niedalekiej perspektywie podstawowym nośnikiem na polskim rynku out of home. Spowolnienie rynku w ostatnim roku spowodowało ograniczenie ich rozwoju, ale zapewne tylko przejściowo. Liczymy, że już w przyszłym roku zacznie wzrastać ich liczba.

Niepokoi brak możliwości rozwoju nośników typu city light. Od blisko pięciu lat ich liczba właściwie się nie zmienia. To wina samorządów niektórych polskich miast, które nie mogą dopracować się europejskiej koncepcji dla tego typu mebli miejskich. Przełomem może być toczące się właśnie w Warszawie postępowanie konkursowe „Przystanek komunikacji miejskiej”. Jeżeli zostanie ostatecznie zrealizowane, powstaną w ciągu trzech najbliższych lat nowoczesne wiaty przystankowe, wyposażone w witryny typu city light (blisko pięć tysięcy powierzchni ekspozycyjnych). Zmieni to wizerunek naszej stolicy i wyzwoli nowe możliwości realizacji kampanii out of home.

Zaskakująco rozwija się i nie rozwija się sieć nośników typu backlight scroll (9 m²). Po szybkim wzroście ich liczby, następuje jej spadek. Uważamy, że jest to rezultatem pewnej nieodpowiedzialności administratora pasa drogowego, który nie dostrzega klasy tych nośników (tak dobrze rozwijających się w krajach Unii Europejskiej) i nie udziela zezwoleń dla ich nowych lokalizacji (a nawet nakazuje ich demontaż).

Zachowana została dostępność na nośnikach wielkiego formatu (36 i 48 m²) oraz na nośnikach typu backlight 6 x 3 oraz 8 x 4.