Pojęcie roadshow, jako zjawisko z pogranicza eventu i reklamy, powstało na fundamentach field marketingu. Zapoczątkowano nowy trend promowania produktu przez happeningi i spotkania, które ze względu na swój objazdowy, mobilny charakter pozwalają dotrzeć z informacją do szerokiego grona odbiorców.
Najprościej mówiąc field marketing leży w obszarze marketingu bezpośredniego, którego nadrzędnym zadaniem jest promowanie produktu w terenie. Samo pojęcie jest szerokie, ponieważ dotyczy prezentacji towaru na półce, degustacji, animacji sprzedaży, jak również działań poza miejscem handlu, a więc na ulicach i deptakach – tam, gdzie porusza się potencjalny klient. Roadshow ze swoimi korzeniami w field marketingu jest metodą kontaktu z klientem, formą wyjścia (choć właściwie wyjechania) naprzeciw kontrahentom z terenu całego kraju. – Roadshow to ruch – opowiada Michał Herman, Client Service Manager w agencji Net4media – Pojęcie w reklamie, które zrodziło się wraz ze wzrostem zmęczenia reklamą statyczną, przede wszystkim na terenach aglomeracji miejskich. Roadshow to także podążanie z komunikatem reklamowym za różnymi grupami docelowymi w miejscach ich przebywania, często tam gdzie możliwości dotarcia standardowymi kanałami są trudne, a czasami nawet niemożliwe. Po wieloletnim raczkowaniu tej formy reklamy, obecnie pojęciem roadshow określamy formy niestandardowej reklamy (choć powoli kreuje się ona jako osobny kanał reklamy), które podążają za potencjalnym Klientem wykorzystując do tego wszelakie pojazdy – opowiada Herman. Agencja Net4media specjalizuje się w działaniach ambientowych z wykorzystaniem nośników mobilnych. Jest pomysłodawcom przejazdów reklamowych w wykorzystaniem aut marki Smart do promowania farb Śnieżka.
Roadshow jest pojęciem bardzo nieostrym. Innym rodzajem działań promocyjnych, w których wykorzystuje się mobilny marketing jest cykl eventów w autobusie. Specjalnie zaaranżowany, przystosowany i stuningowany pojazd pojawia się w zaplanowanych miejscach, gdzie przedstawiciele firm mają możliwość spotkać swoich klientów, przedstawić ofertę lub omówić zalety nowych produktów. – By zorganizować w autobusie punkt krwiodawstwa, mini pokaz mody czy multimedialne centrum gier komputerowych, musimy posiłkować się autobusami wynajętymi, które dają szerokie spektrum możliwości brandingu, zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego – mówi Michał Herman – Jedynymi ograniczeniami, które stoją na drodze do stworzenia „pojazdu marzeń” są czas i pieniądze. Tego typu działania wymagają czasami półrocznego planowania i przygotowań – dodaje Herman. 22 marca wystartował autobus z Krakowa z „najmłodszą” maszyną drukującą w technologii lateksowej marki Designjet L25500. Tego dnia rozpoczęło turne po całej Polsce. Roadshow, bo taką formę miała prezentacja, odbyło się w pięciu dużych miastach – Krakowie, Katowicach, Łodzi, Gdyni, Wrocławiu. W ten sposób firma HP chciała bezpośrednio pokazać najnowszą drukarkę HP Designjet L25500 swoim klientom, a także dać możliwość zapoznania się z pełną paletą aplikacji. – Roadshow zorganizowany w Polsce był częścią większego projektu realizowanego przez HP CEE i lokalnych partnerów oferujących rozwiązania wielkoformatowe – mówi Wiesław Makówka z firmy HP – Motywem przewodnim naszych prezentacji był pokazanie uniwersalności rozwiązania poprzez mnogość aplikacji możliwych do zrealizowania na HP Designjet L25500. Dodatkowo prezentowaliśmy całą gamę nośników HP pozwalających w szerokim zakresie wykorzystać możliwości, jakie dostarcza nowa technologia druku. Zarejestrowało się około 200 uczestników – informuje Wiesław Makówka. Do dyspozycji klientów byli doradcy techniczni i handlowi HP, którzy odpowiadali na wszelkie pytania. Tą formę kontaktu z klientem wybiera co roku marka Husqvarna, bo, jak się okazuje, roadshow przynosi oczekiwane rezultaty. Przyglądając się praktykom firm – kto raz sięgnie po to narzędzie i przekona się o jego skuteczności, ten decyduje się na cykliczność działań eventowych. – Tegoroczne Husqvarna ROADSHOW zdecydowaliśmy się zorganizować na fali sukcesu poprzedniej edycji, która przerosła nasze oczekiwania – donosi marketingowy team Husquarny – W tym roku odwiedziliśmy aż 6 polskich miast, przedstawiając najnowsze osiągnięcia w dziedzinie urządzeń do profesjonalnej pielęgnacji zieleni. Ciężarówka Husqvarna załadowana była najnowszym sprzętem i maszynami, dzięki czemu możliwe było zaprezentowanie ich działania w terenie – w trudnych i wymagających warunkach. Chcieliśmy aby spotkania były dynamiczne, interaktywne i aby uczestnicy mogli w nich aktywnie uczestniczyć – dodają specjaliści do spraw marketingu firmy. Eventy z wykorzystaniem narzędzi fied marketingu mają dwie podstawowe zalety. Bezpośredni kontakt stanowi dla obecnych i potencjalnych klientów okazję do bezpośredniego spotkania się z ekspertami z firmy. Dzięki temu mogą oni uzyskać informacje potrzebne do podjęcia decyzji o zakupie odpowiedniego sprzętu dostosowanego do ich potrzeb. Celem cyklu objazdowych spotkań jest również kreowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz pokazanie atrakcyjności jej oferty. Panele dyskusyjne i pokazy pozwalają uzyskać nowe spojrzenie na zmieniającą się sytuację w zakresie możliwości jakie daje dzisiejsza technika, a także wymianę poglądów na temat potrzeb i oczekiwań użytkowników. – Pozwala to na ciągłe udoskonalanie naszych propozycji produktowych – wspomina team marketingowy Husquarny – Roadshow jest jednak czymś więcej niż tylko cyklem prezentacji promujących firmę. Jest przede wszystkim platformą, która pozwala na nawiązanie cennych kontaktów biznesowych – mówią specjaliści od strategii sprzedażowej Husquarny. Corocznym świętem wielbicieli nowinek technologicznych stało się roadshow Samsung Mobile Live. Na specjalnych stanowiskach w centrach handlowych można przetestować możliwości technologii dotykowej oraz najnowsze telefony komórkowe firmy Samsung. Chętnych nie brakuje, bo cykliczne eventy są także okazją do akcji promocyjnych skierowanych do konsumentów. – Roadshow to doskonała okazja by zaprezentować użytkownikom możliwości naszych najnowszych propozycji, traktujemy je również jako swoiste narzędzie edukacyjne – mówi Rafał Micorek, Marketing Manager, Samsung Electronics Polska – Nowoczesne technologie tworzone są z myślą o ułatwieniu codziennych obowiązków oraz zapewnieniu rozrywki, niezależnie od miejsca, w którym się znajdujemy. Chcemy przekazać użytkownikom naszych urządzeń tę ideę i dlatego umożliwiliśmy im bezpośredni kontakt z produktami. Każdy może przyjść i wypróbować konkretne funkcje telefonu oraz zadać pytania naszemu przedstawicielowi. Tym samym pragniemy zachęcić ludzi do osobistego sprawdzenia, w jaki sposób zaawansowane funkcje smartfonów mogą zagościć w ich codziennym życiu – opowiada o korzyściach, jakie płyną z mobilnych eventów Rafał Micorek. Roadshow w swoje plany marketingowe wpisała także firma Sony, a cykl stanowi gratkę dla wielbicieli technologii. Spotkanie umożliwia kontakt z urządzeniami zarówno w teoretycznym, jak i praktycznym aspekcie. Całkowita powierzchnia prezentacyjna specjalnego wozu z ekspozycją Sony 3D wynosi 70 m2, mniej więcej tyle, ile powierzchnia apartamentu. Jest ona zagospodarowana w taki sposób, by przybliżyć odwiedzającym technologię 3D, która dopiero od niedawna dostępna jest na polskim rynku. To tu fani multimedialnej rozrywki grając w ulubione gry i oglądając fragmenty najciekawszych wydarzeń sportowych ocenią, jak dużą różnicę stwarza możliwość przeniesienia się w świat technologii 3D. – Road Show Sony 3D to nie tylko prezentacja możliwości technologii 3D, ale także okazja dla całej rodziny do spędzenia czasu w miłej atmosferze i skorzystania z wielu atrakcji – wymienia w informacji prasowej Anna Horczyczak z Sony Poland – Dla najmłodszych zorganizowane zostaną dodatkowe aktywności: malowanie twarzy i zajęcia plastyczne (rysowanie, malowanie, wycinanie, lepienie z modeliny). Z kolei młodzież będzie mogła spróbować swych sił w grach interaktywnych na konsolach Playstation 3 Move. W strefie fotograficznej można będzie zrobić zdjęcia, a potem je wydrukować, natomiast w strefie kamer nagrać filmy i zachować je na płycie CD. Na aktywnych będzie czekała strefa sportowa z boiskiem do gry w piłkę nożną. To tu można będzie wziąć udział w rozgrywkach sportowych i licznych konkursach – mówi Anna Horczyczak. Jest to sposób na atrakcyjne dotarcie do klienta, który z ciekawości lub poszukując formy spędzenia wolnego czasu.
Roadshow jest popularnym kanałem kontaktu z klientem – ciekawym i atrakcyjnym, ale, jak się okazuje także jest ogromnym wyzwaniem i ogromnym przedsięwzięciem logistycznym. – Angażuje zasoby i czas na wiele miesięcy przed rozpoczęciem projektu. Trzeba stworzyć wizualizację samochodu, wybrać z bogatej oferty ograniczoną ilość sprzętu, którą będzie można zaprezentować, zaplanować trasę i prace zespołu – dodaje Michał Egierski, Brand Activation Manager Events Sony Poland. Biorąc pod uwagę fakt, że pojedynczy epizod z roadshow błyskawicznie staje się rytualną ceremonią marketingową wielu marek, fatyga przy organizacji na pewno się opłaca .
.