Jak wynika z badań „homo homini” przygotowanych na zlecenie mBanku, ponad połowa Polaków-klientów banków (dokładnie 54, 3 proc.) nigdy nie słyszała o bankowości mobilnej.
Tymczasem, zdaniem Krzysztofa Cetnarowskiego, wiceprezesa krakowskiej spółki technologicznej Mobile Experts, kwestią czasu jest, kiedy większość spraw w bankach czy w urzędach, będziemy załatwiać przy pomocy telefonu komórkowego.
Czy telefon komórkowy to przede wszystkim narzędzie służące komunikowaniu się, czy może już coś więcej?
Krzysztof Cetnarowski wiceprezes Mobile Experts: Moim zdaniem stoimy u progu małej rewolucji. Podobnie jak rozwój Internetu na początku wieku tak teraz obserwujemy niezwykle dynamiczny rozwój rynku technologii i usług mobilnych. Za pomocą telefonu nie tylko zaczynamy komunikować się z ludźmi, ale również, łącząc się z internetem, robimy przelewy bankowe, załatwiamy sprawy w urzędach, korzystamy z wielu innych platform mobilnych, takich jak m.in. serwisy społecznościowe np. platforma mobilna stworzona przez Mobile Experts dla portalu NK.pl, której popularność sięga obecnie ponad 120 mln odsłon miesięcznie.
Czy to znaczy, że rynek aplikacji mobilnych stoi na takim samym poziomie co w innych krajach?
Krzysztof Cetnarowski: Jeszcze nam troszkę brakuje do krajów wysokorozwiniętych Europy Zachodniej, czy też Stanów Zjednoczonych, gdzie rynek aplikacji mobilnych jest o wiele bardziej rozwinięty. Bierze się to przede wszystkim z faktu, że w Polsce smartphony to wciąż nowinka technologiczna, która znajduje się, co prawda już w bardzo dynamicznej fazie rozwoju, podczas gdy w innych krajach jest to powszechne narzędzie codziennego użytku. Za dwa, trzy lata, także u nas, w naturalny sposób smartphony zastąpią starsze komórki, co bez wątpienia napędzi jeszcze bardziej rynek usług i aplikacji mobilnych.
Czy Pana zdaniem rozwój usług mobilnych, stanie się kolejnym ważnym narzędziem w rękach marketingowców?
Krzysztof Cetnarowski: Zdecydowanie jest to dodatkowa możliwość zaproponowania klientowi nowej strategii komunikacji. Jeżeli przyjmiemy punkt widzenia klienta, dla którego oprócz ceny, komfort dostępu do usługi, lub też jej zakupu jest najważniejszy, to także działy marketingu poszczególnych firm nie mogą być obojętne na ten trend. Obecnie w Polsce jest to już bardzo widoczne a dotyczy głownie sektora finansowego, w szczególności bankowego ale także w coraz większym stopniu szeroko rozumianej branży e-Commerce.
Bankowego? Banki w Polsce mimo wszystko kojarzą się raczej z instytucjami dosyć konserwatywnymi.
Krzysztof Cetnarowski: Bo poniekąd faktycznie jeszcze tak jest. Większość banków traktuje mobilny kanał dostępu do swoich produktów i usług bardziej, jako gadżet, niż jako naturalna konsekwencja rozwoju rynku, technologii i rosnących potrzeb swoich klientów. Kanał mobilny powinien być traktowany przez Banki, jako w pewnym sensie uzupełnienie kanału bankowości elektronicznej, dostosowane do możliwości urządzeń mobilnych, z jakich korzystają w coraz większym stopniu jego klienci.
Nie bez znaczenia jest również to, jaką strategie komunikacji obierze dany Bank w przekazie marketingowym dotyczącym udostępnienia dla swoich klientów aplikacji mobilnej bankowości. Przypomnę tylko, że kiedy pojawiła się technologia WAP w komórkach 2G, wszyscy operatorzy komórkowi jednym głosem mówili swoim użytkownikom, że od teraz będą mieli Internet w kieszeni. Dobrze wiemy jak to się skończyło i ile czasu musiało upłynąć, aby użytkownicy na nowo zaczęli korzystać z mobilnej komunikacji i transmisji danych (potocznie określanej, jako mobilny Internet) za pośrednictwem modemów GSM oraz smartphonów.
Należy również zauważyć, że usługi oferowane za pośrednictwem urządzeń mobilnych w większości adresowane są głównie do klientów młodszych (w wieku 20-35 lat), lepiej wykształconych, o wyższych dochodach. Potrzeba jednak trochę czasu, aby rynek bardziej nasycił się smartphonami co niewątpliwie przyczyni się do rozszerzenia grupy docelowej i wzrostu potrzeb użytkowników w zakresie oferowanych usług mobilnych. Zauważamy, że obecnie już spora część naszego sektora bankowego zajmuje się intensywnym rozwojem kanału mobilnego. Właśnie w bankowości mobilnej Mobile Experts z kolei może poszczycić się dużym międzynarodowym projektem zrealizowanym na zlecenie Standard Chartered Bank w Singapurze, Hong Kongu oraz Malezji.
Mówiąc o aplikacjach na urządzenia mobilne nie można pominąć pytania, czy jest to bezpieczne?
Krzysztof Cetnarowski: Dedykowane aplikacje mobilne oferują nie tylko znacznie większą wygodę i szybkość dostępu do usług sektora finansowego, ale jednocześnie znacznie wyższy od tradycyjnych kanałów poziom bezpieczeństwa. Tutaj możliwe staje się zastosowanie w samej aplikacji właśnie znacznie szerszego wachlarza mechanizmów takich jak silne uwierzytelnienie użytkownika, silne szyfrowanie oraz bezpieczna (jednoznaczna i niezaprzeczalna) weryfikacja użytkownika przy podpisaniu/potwierdzeniu transakcji. Innym rozwiązaniem, które może wpłynąć na dalsze upowszechnianie wykorzystania technologii i usług mobilnych, także w tych obszarach, w których do tej pory technologie te nie mogły być wykorzystywane jest nowy, unikalny i niezwykle zaawansowany technologicznie produkt naszej firmy pozwalający na korzystanie, z – co prawda bardzo tradycyjnych usług związanych z urządzeniami mobilnymi tzn. – mobilnej poczty elektronicznej, wiadomości SMS, komunikatorów tekstowych czy komunikacji głosowej – ale w sposób absolutnie bezpieczny i nienarażający użytkownika na podsłuch, przechwycenie i odczytanie (odszyfrowanie) wysłanej przez użytkownika komunikacji informacji. Zabezpieczanie komunikacji przy wykorzystaniu mobilnego szyfrowania ma w dzisiejszych czasach niebagatelne znaczenie zarówno dla użytkowników instytucjonalnych, biznesowych jak i indywidualnych.
Krzysztof Cetnarowski – absolwent AGH w Krakowie. Był jednym z pierwszych 10 menedżerów Interia.pl (1999-2001), a następnie współzałożycielem i prezesem zarządu Mobiltek SA (2002-2007), lidera usług dodanych i SMS Premium. Projekt systemu bankowości mobilnej R-Mobile dla Raiffeisen Bank Polska SA, którym Pan Cetnarowski zarządzał został nagrodzony 02/2006 nagrodą Grand Prix w konkursie Gazety Bankowej za Najlepszy Projekt Bankowości Elektronicznej w 2005. Od 2007 r. współzałożyciel i wiceprezes zarządu spółki Mobile Experts Sp. z o.o. Dynamiczny rozwój firmy i jej spektakularne sukcesy w tym m.in. zaprojektowanie oraz implementacja mobilnego podpisu elektronicznego dla Komendy Głównej Policji czy Głównego Urzędu Statystycznego oraz stworzenie platformy mobilnych aplikacji dla portalu NK.PL w znacznej mierze może być przypisany jego unikalnym kompetencjom w zarządzaniu, wiedzy merytorycznej i know-how rozwiązań Mobile IT.