Logo

Marketing MIX

Sfera publiczna podąża z duchem czasu

Nowoczesne serwisy internetowe, interaktywne gry na portalach społecznościowych oraz zaawansowane narzędzia e-marketingu stają się powoli standardowymi sposobami promocji instytucji publicznych. Świadomość potrzeby prowadzenia efektywnej komunikacji z obywatelami, którym urzędnicy mają służyć pomocą, wyraża się w coraz większym stopniu w wykorzystaniu narzędzi online.

W dobie szybkiego i powszechnego dostępu do ogromniej ilości danych, jaką zapewnił współczesnemu społeczeństwu rozwój Internetu, administracja publiczna dysponuje dodatkowymi narzędziami, aby spełniać swoją podstawową, informacyjną rolę. Technologia przyniosła rewolucję w formach komunikacji, która prowadzi do stworzenia społeczeństwa informacyjnego, także w Polsce. Odpowiedzią na zapotrzebowanie obywateli w kontekście dostępu do informacji są wzmożone wysiłki sfery publicznej, aby pokazać, że funkcjonujące w niej instytucje chcą być transparentne. Urzędy kładą więc coraz większy nacisk na wykorzystanie technologii internetowych oraz nowoczesnych kanałów komunikacji.

Ułatwienie odbiorcy znalezienia właściwej i adekwatnej informacji wyraża się przede wszystkim w ulepszaniu funkcjonalności serwisów internetowych. Instytucje publiczne inwestują w nowe strony www. starając się, aby były one jak najbardziej intuicyjne dla użytkownika i kreowały ich przyjazny wizerunek. Wielokrotnie pojawiająca się krytyka specjalistów od e-marketingu, poruszała kwestię podstawową – nieczytelność i nieprzejrzystość układu serwisów, powodująca dezinformację użytkowników. Część instytucji dostrzegła problem i wdrożyła nowe rozwiązania. Przykładem w tym względzie może być strona Sądu Okręgowego w Warszawie, która po niedawnym unowocześnieniu stała się wygodną platformą komunikacyjną dla petentów.

„Z wyjątkowo dobrym przyjęciem użytkowników spotkała się aplikacja e-wokanda, umożliwiająca Sądowi zautomatyzowane umieszczanie listy rozpraw, a petentom łatwe wyszukiwanie ich terminu oraz miejsca. Oprócz tego scentralizowano informacje o organizacji Sądu w jednym miejscu – rozbudowana strona zawiera osobne podstrony poszczególnych oddziałów.” – wskazuje Małgorzata Bednarek z Migomedia, agencji interaktywnej, która wykonała projekt, a także przeprowadziła proces wdrożenia serwisu.

Instytucje publiczne coraz częściej wykorzystują narzędzia e-marketingu do promowania swoich działań w internecie, nawiązując bezpośredni kontakt z obywatelami poprzez konkursy czy quizy. Oryginalne podejście do tematu sprawia, że użytkownicy sami przekazują sobie informację o ciekawych przedsięwzięciach. Przykładowo dużym sukcesem był konkurs fotograficzny online zorgaznizowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, który miał na celu rozpropagowanie inwestycji zrealizowanych w ramach ZPORR (Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego). Wykorzystując narzędzia marketingu wirusowego, reklamy banerowe typu display oraz nowoczesną stronę projektu z zaawansownym panelem administracyjnym, udało się zebrać w konkursie ponad 900 zdjęć. Zgłoszone zdjęcia posłużyły do publikacji w formie albumu.

Sfera publiczna zauważyła także potencjał, jaki tkwi w mediach społecznościowych, które stały się w ostatnim okresie niezwykle modną platformą komunikacyjną, zwłaszcza dla młodszej części społeczeństwa. Popularna formuła gier online, dostępna m.in. poprzez social media, może być wykorzystana w celach dydaktycznych – według zasady „ucz się poprzez zabawę”. Wielki sukces odniosła niedawno inicjatywa Ministerstwa Skarbu Państwa związana z programem Akcjonariat Obywatelski, którego zadaniem było edukowanie Polaków w ramach inwestowania na Giełdzie Papierów Wartościowych. Na profilu programu organizowane były quizy oraz utrzymywano stałą komunikację z użytkownikami.

„Najistotniejszym elementem projektu była aplikacja, pobierająca aktualne kursy wprost z GPW, dzięki czemu fani profilu mogli grać akcjami spółek, bazując na prawdziwych informacjach z rynku. – zauważa Małgorzata Bednarek – „Liczba fanów na portalu zwiększyła się o 374% od czasu rozpoczęcia naszych działań. W podsumowaniu konkursu Wirtualne Inwestycje okazało się, że uczestnicy zawarli aż 16676 transakcji. Pokazuje to jak bardzo istotna jest forma przekazywanych informacji, gdy chcemy wzbudzić zainteresowanie użytkowników”

Wprawdzie w zakresie prowadzenia komunikacji przez administrację publiczną jest jeszcze wiele do zrobienia, widoczny jest progres, jaki już został dokonany w kierunku usprawnienia tego procesu. Z uwagi na swoją funkcję, instytucje publiczne są stale pod wnikliwą obserwacją rynku i zwykłych obywateli, coraz bardziej świadomych swoich praw w zakresie dostępu do informacji. Jednostki administracji państwowej w większym stopniu przystosowują swoje aktywności w sferze online do panujących trendów rynkowych i zapotrzebowania docelowych odbiorców.