Logo

Marketing MIX

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej o IV kwartale 2011

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej prezentuje dane dotyczące ilości nośników reklamy w naszej branży według stanu na dzień 31 grudnia 2011 roku. Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media. Raport zawiera także dane firm: euroAWK, BP Media (wraz z podmiotami z grupy), Business Consulting, Defi, Gigaboard Polska, Globart, Headz Marketing Partner, JETLine, Koneser, Mini Media, Outdoor3Miasto, Ruch S.A., Schulz Media, Supersigns, Warexpo. Informacja zawiera również ogólne dane przekazane przez Stowarzyszenie Polish Digital Signage Association.

Liczba nośników reklamy w Polsce wyniosła w dniu 31 grudnia 2011 roku łączną liczbę 92.646 sztuk, wliczając nośniki wszystkich formatów – od standardowych, przez poszczególne formaty oraz konstrukcje nietypowe. Liczba ta zawiera także wykorzystywane wyłącznie czasowo konstrukcje na ścianach budynków. W ciągu minionego roku zmniejszyła się o 2.720 powierzchni ekspozycyjnych, a w okresie ostatnich pięciu lat o blisko osiem tysięcy (7.937 sztuk).

Dane liczbowe nośników reklamy na koniec 2011 roku potwierdzają powstały po 2006 roku trend podziału polskiego rynku out of Home między dwie kategorie: nośniki premium typu frontlight 18 m² oraz nośniki typu city light. Te pierwsze sytuowane są w przestrzeni okalającej ścisłe centra miast, drugie zaś zaczynają dominować w ścisłym centrum oraz kluczowych rejonach ruchu pieszego. Proces takiego kształtowania rynku ot of Home nie jest jednak prosty. Stoją mu na drodze liczne ograniczenia administracyjne oraz brak odniesienie w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Aczkolwiek sytuacja zdaje się powoli zmieniać. Planiści zaczynają odstępować od kategorycznego negowania potrzeby istnienia reklamy w przestrzeni miejskiej. Być może zaowocuje to przystąpieniem do tworzenia spójnych koncepcji dla funkcjonowania nośników reklamy i informacji w przestrzeni publicznej. Byłby to zwrot gwarantujący lepszy rozwój jakościowy rynku out of Home w Polsce. Taki rozwój nie oznacza wcale wzrostu ogólnej liczby nośników, a jedynie ich wymianę.

Szczegółowe analizy sprzedaży pozwalają stwierdzić, że powierzchnie ekspozycyjne na nośnikach typu frontlight 18 m² oraz typu city light generowały w roku 2011 blisko 60 procent przychodów. Stąd pewność, że firmy out of Home będą w najbliższym czasie inwestować właśnie w ten rodzaj nośników.