Wśród popularnych gadżetów reklamowych nieodzowny prym wiodą kalendarze, których największą zaletą jest użytkowanie dokładnie przez 365 dni w roku. Nie dziwi więc wybór tej formy podarunku w środowisku biznesowym. Korzyści są obopólne – obdarowany otrzymuje funkcjonalny prezent, który wsadzi do teczki, powiesi na ścianie lub postawi na biurku. A ofiarodawca, jeśli jego prezent się spodoba – ekspozycję swojej marki przez okrągły rok u swojego klienta.
Popularna książka
Jednymi z najbardziej popularnych kalendarzy są te książkowe, jest to najbardziej osobisty z kalendarzy i ma szeroką możliwość personalizacji. Popularne są formaty A4, B5, A5, A6 o układzie dziennym lub tygodniowym, jednak wybór jest wiele szerszy. Istnieje szereg dodatkowych opcji, które usprawnią korzystanie z kalendarza, jak wycinane registry, perforacja w lewym dolnym rogu, mapy na wyklejkach, tasiemki itp. Częsty podział ze względu na rodzaj to przede wszystkim na wersje standardowe – bardziej ekonomiczne, luksusowe (np. obijane skórą), także nowczesne, designerskie. Często spotyka się przyjęte wewnętrznie w firmach podziały na kalendarze jak Modern, Standard albo Premium. Firmy proponują też ciekawe innowacje standardowych opcji. – Oferujemy kalendarze tygodniowo-dzienne, gdzie na każdy tydzień przeznaczony jest planer tygodniowy, po którym następują te same dni tygodnia w układzie dzień na stronie (jest to miejsce do szczegółowych notatek). Kalendarze tego typu posiadają wycinane registry tygodniowe – mówi Monika Pawlaczyk, z Działu Marketingu Promocji i Rozwoju EDICA. Najpopularniejsze wykorzystywane papiery do wydruku wnętrza kalendarza to offset biały lub chamois (kremowy). Wybierając kalendarze firmowe, warto sprawdzić czy nasz dostawca posiada certyfikaty środowiskowe np. FSC i PEFC, które potwierdzają, że drewno zostaje pozyskane w wyniku prowadzenia prawidłowej i odpowiedzialnej gospodarki leśnej. To ważne gdy zależy nam na podkreśleniu spójnego wizerunku firmy społecznie odpowiedzialnej i dbającej o ekologię.
Kluczowy wizerunkowo element kalendarza książkowego to oczywiście okładka. Warto zastanowić się nad jej wyborem, bo wzorów jest całe spectrum. Niezwykle popularne są materiały skóropodobne, które nadają okładce elegancję i szyk. – Przy obecnym rozwoju technologicznym jesteśmy w stanie wykonać okładkę z materiału skóropodobnego, który bardzo trudno odróżnić od skóry naturalnej, ponieważ niemal w 100% ją przypominają – mówi Cezary Kodym, Kierownik ds. Marketingu firmy I-Drops. Dla klienta wymagającego maksimum luksusu oferuje się okładki wykonywane ze skór naturalnych, o charakterystycznym zapachu i unikalnej strukturze. Trendy ekologiczne nie omijają też okładki, oprawy ekologiczne (papierowe z FSC) cieszą się dużym zainteresowaniem i dają duże możliwości wykorzystania autorskich projektów. – Nowością są okładki typu FLESZ, w których stosujemy materiał rozjaśniający się pod wpływem tłoczenia – efektowne przebarwienie wywołuje zaskakujące wrażenia wzrokowe – mówi Monika Pawlaczyk. Okładka może być dodatkowo dekorowana, w eleganckich rozwiązaniach można spotkać np. ozdobienie ich kryształkami Swarovskiego. Jak podaje Cezary Kodym okładki można wyposażyć w magnetyczne zapięcia, które dodają im elegancji, jak również zabezpieczają przed niekontrolowanym otwarciem się kalendarza. – Po wewnętrznej stronie okładki można natomiast umieścić kieszonki na wizytówki oraz standardowo miejsce na długopis – dodaje Cezary Kodym.
Szeroki wybór
Książka to jednak dopiero początek. Drukarnie i agencje reklamowe oferują całe spectrum różnorodnych kalendarzy, w ciekawych rodzajach i funkcjonalnych formatach. Zanim zdecydujemy się na wybór kalendarzy firmowych, warto rozważyć jakie mamy potrzeby, kto będzie odbiorcą takich kalendarzy, ile z nich będzie rozdysponowanych do biur, a ile np. do miejsc przemysłowych, szkół czy innych punktów użyteczności publicznej jak np. szpitale, gabinety lekarskie czy biblioteki. W każdym z takich miejsc może się sprawdzić inny rodzaj kalendarza, a jego odpowiedni dobór już na etapie planowania naszego budżetu podniesie szanse, że kalendarz spotka się z zainteresowaniem i na stałe zagości w miejscu pracy klienta.
Kalendarze listkowe to jedne z najbardziej tradycyjnych, szeroko rozpowszechnionych kalendarzy zawierających reklamę. To małe kalendarze rozmiarem przypominające kartę bankomatową, na których rewersie możemy umieścić istotne informacje o firmie, wizytówkę czy skrót oferty. Dużą popularnością cieszą się kalendarze biurkowe, wydrukowane w formie namiotu lub piramidki. Kalendarium może być wydrukowane na sztywnym kartonie lub na zrywalnych kartkach na spirali, a jego objętość zależna jest od układu – tygodniowego lub miesięcznego. Nadruki reklamowe znajdują się najczęściej w dolnej części kalendarium (lub sztywnej podstawy) i na okładce. Do kalendarzy biurkowych zalicza się także biuwary – praktyczne podkładki na biurko z dużym obszarem do notowania i określoną ilością kart. Kalendarz można połączyć z gadżetami – umieścić go np. na podkładce pod mysz, która zyskuje podwójną funkcję.
Wyjątkowo powszechne są kalendarze trójdzielne, do zawieszenia na ścianie, które składają się z trzech oddzielnych kalendariów umieszczonych na sztywnym kartonie lub odrębnych planszach połączonych za pomocą metalowej spirali. Kalendarze posiadają plastikowe, przesuwane okienko służące do oznaczania bieżącego dnia. Kalendarz taki może posiadać ozdobną główkę, np. wypukłą i lakierowaną z odpowiednią grafiką i przekazem reklamowym. Kalendarz tego typu jest składany do formatu A4, by można go było dogodnie transportować czy wysyłać.
Typowy kalendarz ścienny to zazwyczaj jednostronnie zadrukowany kalendarz plakatowy składający się z motywu graficznego (reklama firmy), dwunastomiesięcznego kalendarium, metalowej zawieszki, a jako uzupełnienie może posiadać np. dwie metalowe lub plastikowe listwy zabezpieczające górną i dolną krawędź. Do kalendarzy ściennych należą także kalendarze jednodzielne, produkowane zazwyczaj w formie plakatu na którym umieszczono np. przy pomocy specjalnego kleju, dwanaście zrywalnych kartek zawierających kalendarium. Podobnie jak w przypadku trójdzielnych, tak i tu znajdziemy okienko do zaznaczania konkretnego dnia. Kalendarze wieloplanszowe (spiralowane) również można powiesić na ścianie. Są drukowane obustronnie lub jednostronnie i wyposażone w metalową spiralę, która pozwala na przewracanie plansz.
Drukarnie i agencje reklamowe posiadają również bardzo szeroki wybór kalendarzy tak zwanych „gotowców”, które najczęściej zawierają grafiki przedstawiające krajobrazy Polski, przyrodę, samochody itp., przeznaczonych już specjalnie pod zadruk reklamowy. Chociaż taki kalendarz może nabyć każda firma, to taki wybór może okazać się idealny, gdy dysponujemy niewielkim budżetem reklamowym. Reklama na kalendarzach gotowych najczęściej umieszczana jest w dolnej części kalendarza – na jego stopce. W tym miejscu bardzo często umieszcza się wszelkie dane teleadresowe firmy oraz logo. Niewysoka cena personalizowanych gotowych kalendarzy jest ich atutem, gdy nasz budżet nie zawiera zasobów na indywidualne projekty.
Kalendarz marką firmy
Wszystkie materiały, z których wykonuje się okładki (w przypadku kalendarzy książkowych) i pozostałe materiały do realizacji innych rodzajów kalendarzy muszą być wybrane pod kątem późniejszego znakowania. – Jest to kluczowa sprawa dla rynku reklamowego, aby kalendarz po znakowaniu wyglądał elegancko i jak najlepiej kojarzył się z daną firmą – mówi Cezary Kodym. Najpopularniejsze metody znakowania logo i wykonania personalizacji na okładce to grawer laserem lub tłoczenie. – Indywidualny charakter możemy również nadać poprzez dokładanie do bloku kalendarza wkładek (stron) reklamowych, zarówno z przodu, w środku i z tyłu, zadruk tasiemki lub wykonanie oprawy indywidualnej – dodaje Monika Pawlaczyk. Zaprojektowanie indywidualne całej okładki wedle swojego pomysłu pozwala maksymalnie wykorzystać przestrzeń reklamową. Popularne są również indywidualne wyklejki – jedna strona jest w całości przyklejona do okładki, a druga częściowo do bloku, zarówno w przedniej, jak i tylnej części.
Prócz standardowych opcji, producenci starają się cały czas inwestować w nowe pomysły i trendy, by zaproponować klientowi wartość dodaną do samego kalendarza. – Odkryciem minionego sezonu są napisy tłoczone na dużej powierzchni okładki. Elegancka typografia samoistnie staje się ozdobą kalendarza, a jednocześnie niesie przekaz ważny dla reprezentowanej marki. Technologia jest znana i sprawdzona, więc bezpieczna, a osiągany efekt niecodzienny i nowatorski – komentuje Monika Pawlaczyk.
Kalendarze reklamowe wydają się być odporne na wiele technicznych nowinek powstałych w dobie nowoczesnych technologii i przeglądając oferty producentów – możemy się w tym upewnić. Warto już teraz zastanowić się nad kalendarzami, które wybierzemy na przyszły rok. I oczywiście wziąć pod uwagę, chociażby terminy realizacji. Może zamówienie kalendarza np. w okresie wakacyjnym jest całkiem dobrym pomysłem?
Tekst: Katarzyna Lipska
Zdjęcie: I-Drops
Artykuł w formacie PDF można pobrać TUTAJ.