Szerokie możliwości znakowania reklamowego, wielokrotnego zastosowania i nowe, ekologiczne materiały, sprawiają, że torby to doskonały nośnik reklamowy, który niezmiennie cieszy się rosnącą popularnością.
W zakresie toreb reklamowych stałą popularnością cieszą się torby papierowe. W zależności od rodzaju papieru, jego gramatury i faktury oraz sposobu uszlachetniania możemy wybierać od toreb zwyczajnych i ekonomicznych, po bardzo eleganckie i luksusowe wykonania. – W technice offsetowej i technice sitodruku mogą być wykonywane zarówno torby papierowe od najtańszych i najprostszych rodzajów, aż do produktów wymagających skomplikowanego procesu technologicznego – mówi Artur Rezulak, Prezes Pack Art Bags.
Każda torba może mieć także odrębny rodzaj uchwytu, jak informuje Jakub Zając, brand manager firmy All Bag, w tym uchwyty papierowe skręcane i płaskie czy sznurki bawełniane i syntetyczne. Warto sprawdzić czy torby wykonywane są z certyfikowanych, ekologicznych papierów, podniesie to prestiż i wzmocni wizerunek firmy. – Pack Art Bags posiada możliwość certyfikowania produktów zgodnie z wymogami FSC, co oznacza, że znak towarowy Rainforest Alliance pojawi się na torbach wykonanych z tego papieru – dodaje Artur Rezulak. To ważne, jeśli zależy nam na przekazywaniu wartości naszej firmy, takich jak dbałość o środowisko. Wybór papierów na rynku jest bardzo szeroki. – Klient może wybrać pomiędzy standardowym kartonem bądź papierem kredowanym o różnej gramaturze. Do dyspozycji klienci mają też papiery Premium z certyfikatem FSC jak i unikalny, transparentny papier Enduro Ice 170g. W ofercie jest też papier o bardzo wysokiej sztywności – karton od 200 do 250g – wymienia Artur Rezulak.
Szczególnie w przypadku toreb ekskluzywnych należy baczną uwagę przykładać do kwestii jakości papieru. Jak podkreśla Marcin Drozd z firmy BagPack, w przypadku takich toreb nie każdy papier powlekany (kredowy) nadaje się do tego typu zastosowań. – Ze względu na rozmieszczenie włókien arkusza papieru, podczas obróbki introligatorskiej mogą powstawać pęknięcia w miejscach zagięć torby. Dlatego należy stosować papiery, które mają wysoką odporność na częste zginanie – dodaje Marcin Drozd.
EKO BOOM
W przeciągu ostatnich kilku lat możemy obserwować rosnącą popularność eko trendów, i tym samym, powolne odchodzenie do lamusa toreb foliowych, uznawanych za najmniej ekologiczne. – Ich szkodliwość dla środowiska naturalnego i wyjątkową nietrwałość zastąpią torby ekologiczne – wyrokuje Jakub Zając. I tak, możemy obserwować prawdziwy boom na torby bawełniane, które zdominowały rynek nie tylko toreb reklamowych, ale także rynku odzieży i akcesoriów. Wielką zaletą tych toreb jest ich proekologiczny charakter, a także trwałość, która pozwala na wielokrotne zastosowanie. – Dużą popularnością cieszą się torby materiałowe bawełniane, lniane czy jutowe. Zwłaszcza torby bawełniane z racji swej niskiej ceny są chętnie wybierane przez firmy i oferowane klientom w postaci darmowych giftów. Torby mogą mieć krótki lub długi uchwyt, również w wielu kolorach – informuje Marcin Drozd. Szeroka bawełniana rączka sprawia, że torby ekologiczne są dużo wygodniejsze i często noszone na ramieniu. Istotna jest też kwestia nadruków. Zwykle schodzą one dość szybko z produktów takich, jak foliowe torby, o wiele dłużej utrzymując się na materiałowym odpowiedniku. Bawełniane torby wykonywane są z materiałów przyjaznych środowisku. Jak zaznacza Jakub Zając, naturalna surówka bawełniana,to materiał którego autentyczność 100 % ekologicznej bawełny przyjaznej środowisku potwierdzają certyfikaty OEKO-TEX i TUV Rheinland.
Wartość dodana
Torby, zarówno papierowe, jak i materiałowe, są nośnikiem komunikatu reklamowego, więc kluczową rolę odgrywa kwestia ich znakowania, a w przypadku papierowych, również uszlachetniania. Niecodzienny nadruk, ciekawa kampania, oryginalny design sprawia, że torba będzie chętnie noszona i wykorzystywana w codziennych sytuacjach. W przypadku wykonywania nadruku reklamowego jest kilka popularnych metod jego wykonywania. – Sitodruk odnosi się zarówno do toreb papierowych i materiałowych. Jest bardzo trwały, a kolory są żywe, sprawiając wrażenie naturalnych. Nadruk flexo wykonywany jest natomiast w trakcie produkcji torby. Jest on najtańszym z wszystkich wymienionych technologii nadruku, lecz do jego wykonania potrzebna jest minimalna ilość około 5000 sztuk – tłumaczy Jakub Zając. Kolejną propozycją jest nadruk offsetowy, który charakteryzuje się wysoką jakością, popularny jest także nadruk cyfrowy. Wykorzystanie druku cyfrowego łączy się z istotnym elementem jakim jest indywidualizacja, tu już od 1 egzemplarza można personalizować wydruk, co daje kolejne, szerokie pole manewru dla marketerów.
Uszlachetnienie wydruku to kluczowa czynność dla ostatecznego efektu wizualnego torby. Najpopularniejsze techniki stosowane do uszlachetniania toreb papierowych to foliowanie, lakierowanie UV, tłoczenie oraz złocenie czyli hot printing. – Torby laminuje się zazwyczaj folią błysk lub mat, choć ostatnio coraz więcej klientów wybiera folię tzw. “soft touch”. Folia ta jest delikatna i jedwabista w dotyku z jednoczesnym pogłębionym efektem matowym i jest również bardziej odporna na zarysowania. Dodatkowym efektem stosowanym na folię matową jest lakier wybiórczy UV, dzięki któremu można nadać torbom niespodziewane i eleganckie efekty – mówi Marcin Drozd.
Jak podkreśla Artur Rezulak kluczowa wartość to by połączyć elegancję, funkcjonalność i prestiż właściwie dobierając rodzaj i fakturę papieru z dodatkami w postaci uchwytów i uszlachetnień druku. – Dodatkowo, dzięki okazjonalnym zawieszkom, kolorowym bibułkom papierowe torby i saszetki, zamykane za pomocą wstążek, stają się idealne do pakowania szerokiej gamy produktów z różnych branż jakie reprezentują klienci tej firmy – dodaje Artur Rezulak.
W przypadku toreb pojawiają się coraz to nowe pomysły na ich design, a określone wzory zyskują na popularności. – Dużą popularnością cieszy się seria z nadrukami zwierzęcymi w przeróżnych formach i wariacjach kolorystycznych. Nie mniej popularne są też torby „I love..” z wieloma nazwami polskich miast, które podkreślają lokalny patriotyzm – mówi Jakub Zając. – Dla globtroterów proponujemy natomiast serię flag przeróżnych państw w formie serca, idealnie oddających sympatię do danego kraju – dodaje Jakub Zająć. Popularne są torby z motywami etnicznymi i folkowymi, różnorodnymi napisami w języku angielskim typu „I feel good today” czy „Keep calm & …”, motywami słynnych dzieł sztuki czy pop art.
Torba to ciągle bardzo konkurencyjny gadżet. Choć standardowy, pozwala wychodzić poza konwencję, dzięki pomysłowemu nadrukowi czy innowacyjnemu uszlachetnieniu. Dużym plusem jest to, że coraz częściej możemy całkowicie zaprojektować torby wedle własnego pomysłu. A wykorzystywanie dobrych materiałów pozwala na osiąganie wysokiej jakości, przy zachowaniu konkurencyjnej ceny.
Tekst: Katarzyna Lipska
Zdjęcie: Pack Art Bags
Artykuł w formacie PDF można pobrać TUTAJ.