Logo

Trade marketing

Kreatywne możliwości sztywnych podłoży

Druk na podłożach sztywnych daje szerokie możliwości w zastosowaniu reklamowym, ale nie tylko. Możemy wykonać taką metodą tablice reklamowe, stoiska np. na targi czy konferencje, materiały POS, reklamę mobilną, a także zadrukować meble, szklane elementy wyposażenia wnętrz i wiele innych.

Zadruk na materiałach sztywnych rządzi się swoimi prawami, wymaga innych narzędzi i maszyn, niż druk na materiałach giętkich. Daje jednak praktycznie nieograniczone możliwości, i to nie tylko te reklamowe. – Potencjał tych materiałów widoczny jest począwszy od wystroju wnętrz, czego przykładem jest druk na meblach, płytkach czy panelach podłogowych, przez zastosowanie reklamowe przy tworzeniu standów, displayów reklamowych po bardzo ciekawe pomysły na prezent. W miejscach takich jak restauracja idealnym rozwiązaniem są zadrukowane blaty stołów czy tablice z menu – wymienia Dariusz Błaszczyk, Członek Zarządu PrintXL.

Istnieje wiele podłoży, które są wykorzystywane do druku UV. – Wśród najpopularniejszych jest PVC swobodnie spienione, które z powodzeniem jest stosowane jako materiał do produkcji standów czy tablic informacyjnych, oraz płyty PLEXI, z których głównie tworzy się podświetlane kasetony – mówi Dariusz Błaszczyk.

Materiałem dającym ciekawe rezultaty w druku jest także drewno. – Drewno jest bardzo przyjazne w obróbce i wspaniale eksponuje wydruk. Naturalny charakter i zróżnicowane rodzaje struktur drewna pozwalają uzyskać niebanalne, kreatywne efekty – mówi Łukasz Chęciński z Druk Poznań. – Pomysłów na wykorzystanie technologii zadruku drewna są tysiące. Szafa ze zdjęciem lub oryginalną grafiką, drzwi do domu, firmy lub pracowni, biurko motywujące do działania, inna niż wszystkie ekspozycja czy stoisko targowe, niebanalny gadżet dla klienta – to tylko kilka z nich – dodaje Łukasz Chęciński.

[galeria=”1″]

Kolejnym ciekawym tworzywem jest szkło. Daje ono szerokie możliwości dla aranżacji przestrzeni domowych, jak kuchnia czy łazienka, a także recepcji, pubów, restauracji czy klubów. Duże możliwości aranżacji przestrzeni dają także płytki ceramiczne, na których możemy wykonać nadruk. – Druk na szkle to duże wyzwanie, kruchość tego tworzywa wymaga maksymalnego skupienia i zorganizowania każdego z działów, a także ochrony szkła przed stłuczeniem na każdym etapie produkcyjnym – podkreśla Dariusz Błaszczyk.

Wśród popularnych ostatnio materiałów znajdują się także kartonowe płyty o strukturze plastra miodu, z których tworzyć można dekoracje, meble, czy nawet stoiska targowe. Popularnymi produktami w szczególności na rynkach zachodnich są też płyty Forex oraz Kappa. – Forex to lekka płyta warstwowa z polistyrenu, jej zaletami jest wysoka jakość powierzchni, dobre parametry mechaniczne, a przede wszystkim wysoka odporność na działanie warunków atmosferycznych. Przeznaczony jest do tworzenia typowych elementów reklamowych i lekkich konstrukcji podwieszanych – mówi Dariusz Błaszczyk. Kappa to cienka płyta piankowa z rdzeniem poliuretanowym, która charakteryzuje się łatwością obróbki w tym klejenia i cięcia, kontrastową bielą wspomagająca wydobycie odpowiednich barw przy zadruku, lekkością materiału przy odpowiedniej sztywności i wysoką stabilnością wymiarową.

Wśród popularnych technik zadruku sztywnych podłoży prym wiedzie druk UV. – Metoda ta polega na utwardzaniu powierzchniowym atramentu za pomocą promieni UV. Dzięki tej metodzie, możemy zadrukować każde płaskie podłoże o nieograniczonej długości – mówi Dariusz Błaszczyk. Sposób ten pozwala na wyeliminowanie wszelkiego rodzaju prac związanych z koniecznością wyklejania wydruków. Druk UV pozwala także na osiągniecie praktycznie fotograficznej jakości wydruku, może być stosowany zarówno we wnętrzach, a dzięki swojej odporności na wodę, wilgoć i słońce, świetnie sprawdza się także w realizacjach zewnętrznych. Głównym ograniczeniem w technice druku UV jest natomiast szerokość stołu. – Metodą, którą można zastąpić druk UV jest wyklejenie płyty wcześniej zadrukowaną folią. Jednak znacznie lepszy efekt uzyskuje się poprzez druk bezpośredni, który także dzięki swoim właściwościom lepiej sprawdza się podczas użytkowania – dodaje Dariusz Błaszczyk.
Zaletą druku UV na materiałach jest jego bardzo dobra jakość, wysokie nasycenie barw, wierne odwzorowanie kolorów i wytrzymałość na ścieranie. – Trzeba jednak pamiętać, że druk UV drukowi UV nie równy. Na jakość druku duży wpływ ma m. in. stosowana technologia. Ważne by korzystać z maszyny, która pozwala drukować bez efektu bandingu czyli wyraźnie widocznych pasów po przejściu głowicy z atramentem – wymienia Dariusz Błaszczyk.

Możliwości i materiałów mamy bez liku, ale ciągle pojawiają się nowe. – Nowością dla nas jest druk na płytach HPL (High Pressure Laminates), które są duroplastycznymi laminatami wysokociśnieniowymi, utwardzonymi żywicą poliuretanowo-akrylową. Dzięki tej technice powstaje obustronnie wysoce odporna warstwa na powierzchni, która chroni przed wpływem warunków zewnętrznych – wyjaśnia Dariusz Błaszczyk. Wspomniane właściwości tych płyt, pozwalają na ich zastosowanie jako trwałych elementów wypełnień balustrad balkonowych i okładzin elewacyjnych lub jako materiału do produkcji nowoczesnych mebli. Zastosowanie druku UV na tego typu materiałach sprawdza się bardzo dobrze, gdyż wysoka odporność druku UV w połączeniu z odpornością tworzywa na warunki atmosferyczne zapewnia jakość na długie lata.

Obecne technologie drukarskie pozwalają drukować nie tylko na papierze, ale praktycznie na każdym innym materiale. Druk na niestandardowych materiałach wkroczył więc na stałe w ofertę drukarń, które chcą nam zaproponować coraz to ciekawsze i bardziej kreatywne rozwiązania. Daje to szansę na szerokie możliwości personalizacji i ciekawej kreacji otaczającej nas przestrzeni.

Katarzyna Lipska

Artykuł ukazał się w OOH magazine, lipiec-wrzesień 2014. Wersja online do pobrania TUTAJ.