Logo

Marketing MIX

Wielki format Cityboard Media także dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw

Rozmowa z Marcinem Wojda, Dyrektorem ds. Kluczowych Klientów Cityboard Media.

Jak, w tych niełatwych dla outdooru czasach, Cityboard Media buduje swoją pozycję – zawsze mówiliście o sobie lider wielkoformatowej reklamy zewnętrznej?
Marcin Wojda: Nasza pozycja jest obroniona – konsekwentnie rozbudowujemy ogólnopolską sieć ponad 5 tysięcy nośników – cityboardów 6×3 m i supercityboardów 12×4 m. Jesteśmy w 54 aglomeracjach – są to nie tylko duże miasta wojewódzkie, ale i średnie, rozwijające się dynamicznie jak Białystok, Rzeszów czy Gorzów Wielkopolski. Jesteśmy tam, gdzie są nasi potencjalni klienci. Ekspansja na tych bardziej lokalnych kierunkach, to również nasza odpowiedź na kryzys całej branży reklamowej, nie tylko outdooru.

Nasza strategia zmienia się – dostrzegamy wielki potencjał sektora Małych i Średnich Przedsiębiorców, którzy potrzebują wsparcia promocyjnego, a często nie dysponują takimi budżetami, które by interesowały duże domy mediowe i agencje reklamowe, lub też chcą prowadzić samodzielnie swoje akcje promocyjne. To rosnący trend – już połowę naszych kontraktów realizujemy bezpośrednio z klientami. W efekcie prowadzimy miesięcznie około pół tysiąca kampanii o zróżnicowanej skali – od ogólnopolskich po lokalne. Dla klientów nie jesteśmy dostawcą powierzchni reklamowej, tylko godnym zaufania doradcą, ekspertem w zakresie komunikacji oraz promocji ich marki, towarów i usług. Oczywiście równolegle realizujemy kampanie za pośrednictwem domów mediowych.

Co oznacza w praktyce tak szerokie, ale rozdrobnione portfolio klientów?
Nasi konsultanci są bardzo blisko klienta na każdym etapie kampanii. Pomagamy firmom zidentyfikować ich potrzeby i proponujemy najlepsze rozwiązania komunikacyjne. Ściśle współpracujemy z właścicielami i osobami odpowiedzialnymi za promocję. Razem z klientem opracowujemy strategię jego działań w oparciu o reklamę zewnętrzną, ale nie ograniczamy się tylko do naszego medium. Na etapie przygotowania kampanii oferujemy także usługi specjalnego zespołu kreatywno-graficznego, który opracowuje oryginalne projekty plakatów i przygotowuje je do druku. Inspirujemy do wykorzystania niestandardowych elementów 2D i 3D. Nasi konsultanci, jako jedyni w Polsce, po rozpoznaniu celów klienta i deklarowanego budżetu planują kampanię w oparciu o precyzyjne dane dotyczące widowni. Naszym wspólnym celem jest wysoka efektywność akcji na wielkim formacie. Kampania realizowana na naszych nośnikach to najlepsza inwestycja dla klienta, która ma przynieść oczekiwany i wymierny zysk.

Nie postrzegamy pracy z bezpośrednimi klientami jako rozdrobnienia, dla nas oznacza to standard pracy – indywidualne podejście do klienta. Żyjemy w epoce personalizacji – w praktyce są to bezpośrednie, codzienne i długoterminowe relacje z konkretnym klientem, aktywny udział w jego działaniach marketingowych, dzielenie się know-how i wybór optymalnych dla niego rozwiązań komunikacyjnych.

MŚP to nie jest łatwa grupa klientów, jak układają się te relacje?
O słuszności naszej strategii świadczą opinie klientów, którzy doceniają bezpośrednie relacje, profesjonalizm i zaangażowanie naszych konsultantów. Prowadzimy już drugą edycję akcji „Success Story” we współpracy z Ringier Axel Springer Polska – jest to cykl publikacji w magazynach Newsweek, Forbes i Top Gear, w których prezentujemy kampanie realizowane na wielkim formacie w ostatnim roku oraz pozytywne opinie klientów. Zwłaszcza dla mniejszych firm to szansa na reklamę w opiniotwórczych tytułach i budowanie swojej marki w skali ogólnopolskiej. Bohaterowie „Success Story” to firmy, dla których wielki format to inwestycja, która skutecznie pomaga w ich rozwoju. Są to zarówno lokalni producenci, dostawcy usług, developerzy, jak i firmy o ogólnopolskim zasięgu.
Dobrze znamy sektor MŚP – bierzemy udział wielu branżowych spotkaniach i seminariach w całym kraju. Dobrym przykładem jest nasza wieloletnia współpraca z organizatorami Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach.
W tym roku panel Cityboard Media „Skuteczna komunikacja sposobem na wysoki zwrot z inwestycji” cieszył się dużym zainteresowaniem uczestników.

Z naszymi klientami mamy kontakt nie tylko biznesowy – na cyklicznych seminariach Instytutu Cityborad Media pokazujemy, jak wykorzystać naukowe dokonania i badania z zakresu psychologii reklamy i biznesu oraz najnowszych teorii marketingowych, w ich codziennej pracy. Uczymy jak projektować reklamy, by skutecznie działały. Prezentujemy i razem analizujemy przykłady kampanii z Polski i ze świata, które pokazują potencjał outdooru. Klienci chętnie i licznie uczestniczą w spotkaniach, sami wskazują interesujące tematy kolejnych seminariów i szkoleń. Dla nas oznacza to jeszcze więcej i lepiej wyedukowanych klientów – partnerów biznesowych.

Jak widać w Cityboard Media inwestujemy w edukację na wielu płaszczyznach – kształcimy konsultantów i szkolimy klientów. Już od lat współpracujemy ze Szkołą Wyższą Psychologii Społecznej, z którą w 2015 roku planujemy stworzenie studiów podyplomowych poświęconych psychologii w marketingu.

[galeria=”1″]

 

 

 

Problemem rynku reklamy zewnętrznej w Polsce był brak wspólnego standardu badań. Największe firmy konkurencyjne stworzyły Instytut Badań Outdooru, który już w najbliższej perspektywie ma zaprezentować wyniki badań nośników i oferować klientom planowanie kampanii na podstawie porównywalnych z innymi mediami wskaźników mediowych. Cityboard Media nie uczestniczy w tych pracach. Czy nie obawiacie się konsekwencji takiej postawy?
Cityboard Media zawsze angażował się w działania służące promocji OOH i wypracowaniu wspólnego standardu badań, który miał doprowadzić do podwyższenia jakości ekspozycji, obsługi klientów oraz efektywności kampanii. Obserwujemy aktywności Instytutu Badań Outdooru, które są prezentowane jako pionierskie na polskim rynku, co jest poważnym nadużyciem. Nie uwzględnia się bowiem potencjału i dorobku Cityboard Media, która już w 1999 roku jako pierwsza firma na polskim rynku outdooru przeprowadziła badania całej swojej sieci i cyklicznie je aktualizuje we współpracy z GFK Polonia. Już 14 lat planujemy kampanie w oparciu o wskaźniki mediowe, posługując się metodą G-Wert. To kompleksowy sposób badania i oceny nośnika, który uwzględnia wszystkie czynniki wpływające na postrzegalność reklamy, nie tylko natężenie ruchu samochodowego i pieszego.

Wybrana przez Instytut Badań Outdooru metodologia to modyfikacja Postar-u, który teraz funkcjonuje pod nazwą Route 2013. Zaangażowane firmy deklarowały jego wdrożenie jeszcze w 2014 roku, ale na razie jesteśmy świadkami tylko faktów medialnych. Cityboard Media, jako potencjalnie zainteresowana udziałem w tym projekcie, już od dłuższego czasu stawia pytania dotyczące metodologii badań i ich skali oraz zasad funkcjonowania tego systemu, kosztów wprowadzenia etc., ale niestety pozostają one bez odpowiedzi IBO. Cityboard Media, kierując się interesem zarówno środowiska, a przede wszystkim klientów, czeka na konkretne działania, w wyniku których sieci nośników reklamy zewnętrznej zostaną przebadane, zweryfikowane pod względem efektywności, a kampanie realizowane przez pozostałych największych operatorów reklamy zewnętrznej również będą planowane według wskaźników mediowych, co umożliwi porównanie efektywności outdooru z innymi mediami. 
My konsekwentnie od lat planujemy kampanie w oparciu o badania, a ich efektywność potwierdzają opinie klientów, którzy wiedzą najlepiej, jak pozytywnie na ich biznes wpływają kampanie na wielkoformatowych nośnikach Cityboard Media.

2015 rok to także potencjalnie czas wielkich porządków w przestrzeni naszych miast – tzw. „Ustawy prezydenckiej” oraz inicjatyw wybranych samorządów, które ograniczają obecności reklamy zewnętrznej. Ostatnio byliśmy świadkami dyskusji w mediach wywołanej informacja o decyzji władz Grenoble, które zamiast reklam obiecują drzewa.
Także naszym celem jest funkcjonowanie w uporządkowanej przestrzeni, gdzie reklamy stanowią jej integralną część, są elementem komunikacyjnej infrastruktury, a jednocześnie są dobrze widoczne, nie przysłaniają elewacji budynków, nie psują miejskiej architektury, są zlokalizowane zgodnie z obowiązującym prawem. To reklamy nielegalne, stawiane bez pozwoleń, o zaskakujących formach, ustawiane na platformach czy wieszane na płotach wprowadzają chaos. W ramach obowiązujących przepisów można z nimi skutecznie walczyć i eliminować. Wielkoformatowe nośniki Cityboard Media są lokalizowane zgodnie z prawem, z zachowaniem obowiązujących w danym mieście norm. Porządkowanie nie powinno polegać na ogłaszaniu w mediach akcji, że likwidujemy wszystkie reklamy, tylko na systematycznym oczyszczaniu przestrzeni z reklam stawianych bez pozwoleń, wbrew prawu, nieestetycznych tablic, szyldów, płacht reklamowych.

Nie można też zapominać, że reklama zewnętrzna pełni także ważne funkcje społeczne – to sprawne i dostępne narzędzie komunikacji dla fundacji, organizacji pro publico bono, promocji miast i regionów, a także w kampaniach wyborczych. Jak skutecznym narzędziem promocji jest OOH potwierdzają sami politycy, którzy przekonują do swoich kandydatur z plakatów. Sektor reklamy zewnętrznej to również poważny pracodawca oraz źródło dochodów dla budżetu gmin.

Przed reklamą zewnętrzną są realne perspektywy rozwoju. Ekspansja Internetu, mediów społecznościowych i tematycznych kanałów TV zmienia rynek reklamy, ale nie odbierze siły oddziaływania tego najstarszego medium. Konsumenci są coraz bardziej mobilni, spędzają więcej czasu poza domem, a w wędrówkach i jazdach po mieście towarzyszy im zawsze reklama zewnętrzna, która „działa” atrakcyjnym plakatem, oryginalną kreacją, sugestywnym komunikatem przez 24 godziny na dobę. 

ARTYKUŁ PROMOCYJNY

MARCIN WOJDA – Dyrektor ds. Kluczowych Klientów Cityboard Media. 
Od ponad 15 lat związany z marketingiem i sprzedażą. Swoją karierę rozpoczął w DemaPromotion Polska, jako Field Manager koordynujący realizację projektów bezpośredniego wspierania sprzedaży na terenie województwa pomorskiego, odpowiadał za działania realizowane dla największych koncernów i klientów w Polsce: Unilever, Nestle, BAT. Od ponad 10 lat związany z firmą Cityboard Media, leaderem w zakresie reklamy zewnętrznej w Polsce. Jest odpowiedzialny za kształtowanie polityki sprzedażowej, obsługę najważniejszych Klientów i realizację setek projektów, jako Dyrektor ds. Kluczowych Klientów w Cityboard Media.

Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego, Wydział Ekonomii, specjalizacja Marketing. Studia podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim, Wydział Orientalistyki, Studium Stosunków Międzykulturowych.

Szereg odbytych certyfikowanych kursów sprzedażowych organizowanych przez Mercuri Polska, SAR. Prelegent podczas realizowanych spotkań w zakresie sprzedaży organizowanych dla CEO, IV Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Instytutu Cityboard Media.

Wywiad ukazał się w OOH magazine, styczeń – marzec 2015. Wersja online magazynu do pobrania TUTAJ.