Logo

Marketing MIX

DS w miejscach publicznych

Nowoczesne rozwiązania Digital Signage to nie tylko doskonały nośnik reklamowy, ale i użyteczne rozwiązania w urzędach, środkach transportu czy innych miejscach użyteczności publicznej. To wygodne rozwiązanie, które ułatwia komunikację i przekaz informacji w miejscach, które codziennie odwiedzają tysiące osób.

Systemy Digital Signage powszechnie kojarzone są z przekazem reklamowym. Monitory wielkoformatowe (najpopularniejsze obecnie nośniki DS) stały się nieodłącznym elementem naszej codzienności w galeriach handlowych i sklepach wielkopowierzchniowych, skąd kuszą nas reklamami z witryn sklepowych. – Warto jednak pamiętać, że geneza systemów DS to instalacje czysto informacyjne, m.in. tablice odlotów i przylotów na lotniskach. Do tej pory to systemy informacyjne, a nie stricte komercyjne, stanowią większą część instalacji DS na rynku. Urzędy, sądy, muzea, informacja turystyczna, transport – to miejsca użyteczności publicznej, w których szybkie dotarcie do informacji stanowi kluczową kwestię, a cyfrowe nośniki zdają się być idealnym rozwiązaniem tej kwestii – mówi Mariusz Orzechowski, Dyrektor Przedstawicielstwa NEC Display Solutions Europe GmbH w Polsce.

Odwiedzając w czasie podróży dworce kolejowe, autobusowe czy lotniska często pojawia się potrzeba sięgnięcia po niezbędne nam informacje dotyczące szczegółów podróży. – Dlatego te miejsca wyposażone są zwykle w wielkoformatowe ekrany i totemy, które pozwalają zdobyć szczegóły odjazdu naszego środka transportu, możemy też zasięgnąć informacji o planie budynku, interesujących nas miejscach, np. sklepach. Nośniki te to również często wykorzystywane narzędzie do emitowania przekazu promocyjnego – dworce kolejowe i lotniska są zawsze odwiedzane przez tłumy ludzi – dodaje Anna Belczyk, Product Manager w firmie Veracomp SA.

Jednymi z popularniejszych są także systemy kolejkowe, w których trzeba pobrać bilet i czekać na wyświetlenie informacji, do którego okienka należy się udać. – W dużych budynkach bardzo pomocne są systemy typu way-finder, które dzięki zastosowaniu monitorów z nakładką dotykową pozwalają samodzielnie sprawdzić np. plan urzędu czy muzeum. W bardzo wielu jednostkach administracji publicznej znajdziemy już też monitory informacyjne, np. z kolejnością rozpraw w danej sali sądowej, albo z informacją jakie wydziały urzędu znajdują się np. na poszczególnych piętrach budynku lub z aktualnymi ofertami urzędu pracy. Bardzo pomocne i chętnie wykorzystywane są przez klientów urzędów info-kioski – monitory dotykowe, dzięki którym można przeczytać o sposobie załatwienia poszczególnych spraw w urzędzie, wymaganych dokumentach, procedurach czy terminach – wyjaśnia Mariusz Orzechowski. Dzięki takim punktom klient sam może zdobyć zdecydowanie więcej informacji, oszczędzając w ten sposób czas własny, jak również urzędników.

Instytucje kultury i muzea – jako osobny segment przestrzeni publicznej – stwarzają bardzo szerokie możliwości zastosowania narzędzi DS. – Muzea częściej niż inne obiekty użyteczności publicznej wykorzystują projektory w swoich instalacjach (projekcja klasyczna, czy na folii, wykorzystanie funkcji Edge Blending dla projekcji o nietypowych, ultra-panoramicznych proporcjach). Wykorzystują również w swojej komunikacji monitory wielkoformatowe, rozwiązania dotykowe oraz ściany wideo (a to nośnik zdecydowanie powszechniej wykorzystywany w instalacjach czysto komercyjnych). Należy podkreślić, że Polska pod względem liczby i innowacyjności rozwiązań DS stosowanych w muzealnictwie zdecydowanie pozytywnie wyróżnia się na tle Europy – mówi Mariusz Orzechowski.

Multimedia uatrakcyjniają ofertę instytucji kultury. Ożywiają ją, stwarzają możliwości interakcji z odbiorcą. Wykorzystując ekran dotykowy, zwiedzający może obejrzeć więcej zdjęć, poznać dodatkowe ciekawostki czy włączyć film. DS pomaga wizualizować przeszłe wydarzenia, przybliża obiekty sprzed kilkudziesięciu czy kilkuset lat. Kolejne miejsca, w których spotkamy tego typu rozwiązania to kina. Miejsce plakatów z filmowymi zapowiedziami zastępują ekrany prezentujące nie tylko nowości kinowe w formie plakatu, ale i całe trailery.

[galeria=”1″]

Zauważalne jest wzrastające zainteresowanie pomysłem umieszczania na przystankach komunikacji miejskiej, zamiast tradycyjnych plakatów – ich cyfrowych odpowiedników. – Pozwala to uatrakcyjnić formę przekazu materiału reklamowego, ale przede wszystkim, znacznie ułatwia i przyspiesza zarządzanie zróżnicowanym kontentem – mówi Anna Belczyk.

Systemy DS zainstalowane w miejscach użyteczności publicznej stwarzają możliwość emisji nie tylko treści ściśle informacyjnych, np. związanych ze specyfiką danego urzędu. – Mogą również emitować treści „neutralne”, takie jak prognoza pogody, ciekawostki, czy informacje lokalne – umilające np. czas oczekiwania w kolejce lub promujące gminę, region, czy przestawiające sposób wykorzystania funduszy unijnych – dodaje Mariusz Orzechowski.

Nośniki znajdziemy nie tyko w instytucjach. Coraz większa ilość miast inwestuje w zewnętrzne Systemy DS, które stanowią doskonałe medium informacji o najbliższych atrakcjach turystycznych, placówkach czy lokalnym transporcie. To nieodłączny element przyjaznego turystom (ale i mieszkańcom) miejsca. W Digital Signage najczęściej wykorzystuje się różnego rodzaju i wielkości ekrany, projektory, folie do tylnej projekcji czy głośniki kierunkowe. – Wielkoformatowe ekrany stosuje się w wielu obiektach użyteczności publicznej, a także na zewnątrz – wówczas wskazane jest, by takie urządzenie posiadało wysoką jasność, dzięki czemu emitowany obraz będzie widoczny nawet przy słonecznej pogodzie. Folie do tylnej projekcji spotkamy zwykle w witrynach sklepów zlokalizowanych przy ulicach najczęściej odwiedzanych przez pieszych. To rozwiązanie stosowane jest często w sytuacji, gdy właściciel sklepu nie chce zasłaniać wielkim ekranem widoku na wnętrze sklepu – wymienia Anna Belczyk.

Rozwiązania out of home muszą być oczywiście bardziej odporne na szkodliwe warunki atmosferyczne. – Bezpieczeństwo ekranu w miejscach publicznych gwarantuje powłoka z hartowanego szkła oraz aluminiowa obudowa urządzenia. Specjalistyczne oprogramowanie ułatwia tworzenie kampanii reklamowych w czasie rzeczywistym, a także pozwala bardzo szybko zlokalizować ewentualne awarie systemu – wyjaśnia Sylwia Koza, Western Europe Marketing & PR Manager marki Prestigio.

Wyrastające w ostatnich latach jak grzyby po deszczu areny sportowe oraz hale widowiskowo-sportowe otworzyły kolejne możliwości do wykorzystania wyjątkowo szerokiego wachlarza narzędzi DS. – W takich obiektach oprócz klasycznych monitorów wielkoformatowych, rozwiązań dotykowych, zastosowanie znajdują również nośniki LED czy coraz powszechniejszy, video mapping przy użyciu projektorów. Jest to technika, która umożliwia wyświetlanie obrazu z wykorzystaniem naturalnych warunków architektury, budynków, czy wnętrz. Elewacje budynków, parkiety hal sportowych czy widowiskowych to spektakularna powierzchnia reklamowa możliwa do „zagospodarowania” właśnie dzięki projektorom – mówi Mariusz Orzechowski.

Wydaje się więc, że w każdej sferze życia pojawiły się Systemy DS. Jako zwykli klienci czy bywalcy spotkamy je w większości miejsc, nawet jeśli nie zawsze je zauważamy. Urzędy, lotniska czy punkty rozrywki to bowiem miejsca, w których istotny jest precyzyjny komunikat, którym można zarządzać w czasie i kierować do odpowiedniego targetu.

Katarzyna Lipska

Artykuł ukazał się w OOH magazine, styczeń – marzec 2015. Wersja online magazynu do pobrania TUTAJ.