Logo

Trade marketing

148 gwiazd konkursu „World Star”

Dobre opakowanie to połączenie funkcjonalności, technologii i sztuki. O tym, że równorzędność i zharmonizowanie tych trzech elementów staje się kluczem do sukcesu projektantów i producentów opakowań można było się przekonać na kolejnym konkursie „World Star”, organizowanym przez Światową Organizację Opakowań (WPO).

19 listopada ub. r. na Sri Lance ogłoszono wyniki największego międzynarodowego konkursu branży opakowaniowej. Spośród 265 zgłoszeń z 37 krajów wybrano 148 propozycji w 8 kategoriach: napoje, elektronika, branża spożywcza, kosmetyki, gospodarstwo domowe, farmacja i medycyna, inne produkty oraz punkty sprzedaży. Oficjalne wręczenie nagród odbędzie się 19 maja w Mediolanie. W trakcie uroczystej gali poznamy również laureatów brązowych, srebrnych i złotych medali w 3 sekcjach specjalnych – nagród Przewodniczącego WPO, w Kategorii Trwałość oraz Kategorii Marketing.

Opakowania na medal

Innowacyjność i bezpieczeństwo użytkowania doceniono w opakowaniu amerykańskiej firmy Berry Plastics Corporation. Plastikowy pojemnik na leki posiada jednoczęściową zakrętkę w systemie „dociśnij i obróć”. Opatentowany system ClearRx V2 jest przyjazny dla środowiska naturalnego: redukuje ilość zużytego materiału do produkcji nawet o 50 proc. i liczbę komponentów, w formowanym wtryskowo polipropylenie, z 32 do 14. Medal Przewodniczącego WPO został przyznany także kolejnemu produktowi w kategorii – farmacja i medycyna. Kartonik na leki „Locked4Kids” to pierwszy w świecie skuteczny „dziecio-odporny” system, uniemożliwiający przypadkowe otwarcie opakowania i tym samym zatrucie lekarstwami przez najmłodszych, wszędobylskich użytkowników. W celu otwarcia kartonika należy nacisnąć go równocześnie z obu stron, ponieważ tacka z pigułkami wyposażono jest w specjalne haki. Miejsca nacisku umieszczone diagonalnie, w odległości trudnej do uchwycenia przez małe dzieci. Produkt holenderskiej firmy a Locked4Kids BV automatycznie zamyka się po włożeniu blistra z tabletkami, jest również zabezpieczony przed podarciem dzięki dodaniu specjalnego, odpornego laminatu. Specjalną nagrodą wyróżniono również opakowanie chińskiego projektanta, które na razie nie trafiło do szerszego użytku. Papierowe opakowanie na komplet talerzy z tłoczonej tektury, nadającej się do recyklingu wraz z dołączoną taśmą klejącą , na której zostały wydrukowane niezbędne informacje pozwala na oszczędność, przy jednoczesnym zapewnieniu doskonałej ochrony przed uszkodzeniem ceramiki.

[galeria=”1″]

Asy marketingu

W kategorii najciekawszych marketingowo opakowań jury konkursu doceniło 4 propozycje. Nowe, wystrzałowe pudełko na lody Smarties przypomina bardziej zabawkę dla dzieci niż tradycyjne opakowanie. Po zużyciu produkt hiszpańskiej firmy ITC Packaging może służyć dodatkowo jako skarbonka! Hartowana szklana karafka francuskiego koniaku Pierre Lecat posiada klasyczną i elegancką linię. Tym samym została podkreślona ekskluzywność i wyjątkowość produktu austriackiego firmy Stölzle Flaconnage Ltd. Jury konkursu doceniło także niebanalny projekt izraelskiego Studia Batshi – serię opakowań na mąkę na cztery żydowskie święta. Ilustracje i użyta paleta kolorów w stylu retro przywołuje nutę prostoty i nostalgii. W gronie nagrodzonych znalazła się także linia amerykańskich dezodorantów Axe Icon 2. Okrągła forma opakowania plus praktyczne i intrygujący mechanizm otwierania, gdzie po podniesieniu „zawleczki” są widoczne kolory, znikające po zamknięciu – wprowadza nowe standardy w produkcji aerozoli.

Liderzy trwałości w stylu eko

Dwa medale w kategorii najbardziej trwałych produktów trafiły do amerykańskich producentów. „Verrata Tray” firmy Prent Corporation to rodzaj „tacy” medycznej, wyposażonej w cewki, prowadnice i inne tego typu końcówki, współgrające z różnymi medycznymi urządzeniami. Odporne na wstrząsy i zmiany temperatury opakowanie jest trwałe i łatwe w użyciu. The Clorox Company wprowadziło na rynek nową linię systemów opakowań „Brita Open-Sided Carton”. Filtr do wody wraz z dzbankiem jest opakowany w tackę z kartonu i w termo-kurczliwą folię. Dzięki temu widać rozmiar, cechy i kształt oferowanego produktu. Tego typu rozwiązanie pozwala również na eliminację chemicznych komponentów typu PVC i umożliwia bezpieczny recycling. Przyjazne środowisku opakowanie typu Tetra Pak „Del Valle Reserva”, wyprodukowane w Brazylii, zwróciło również uwagę jury konkursu „World Star”. Użycie cukru trzcinowego w wytwarzaniu kartonu na napoje zwiększyło aż do 78 proc. obecność materiałów odnawialnych w opakowaniu, które w 100 proc. (wraz z nakrętką z bio-polietylenu) nadaje się do przetworzenia.

Jaga Kolawa

Artykuł ukazał się w OOH magazine, kwiecień – czerwiec 2015. Wersja online magazynu do pobrania TUTAJ.