Gadżety reklamowe prawdopodobnie nigdy nie wyjdą z mody. Stanowią jeden z filarów działań marketingowych i wzmacniają budowanie rozpoznawalności marki. Jeśli są przy tym pomysłowe i solidne, mogą zagwarantować nam długoletnią i nieustanną reklamę w otoczeniu obdarowanego. W niniejszym artykule podpowiadamy, czym powinien kierować się marketer przy projektowaniu gadżetów, aby dobrze reprezentowały firmę i zrobiły wrażenie na osobach, które je otrzymują.
Dlaczego gadżety marketingowe to absolutny must have?
Budowanie wizerunku marki, zwiększenie prawdopodobieństwa rekomendacji, dowód profesjonalizmu i stabilności firmy – to tylko kilka z wielu powodów, dla których firmowe gadżety stanowią nieodzowny element budowania brandingu firmy. Badanie LJ Market Research ukazało, że gadżet promocyjny przynajmniej raz w ciągu roku otrzymało aż 71% respondentów. 76% badanych szybciej zapamiętuje nazwę firmy, od której otrzymali jakiś gadżet, niż firmy, o której przeczytali w gazecie. A co najważniejsze: prawie połowa badanych firmowy gadżet przetrzymuje ponad rok, a 82% jeszcze do tej pory posiada przynajmniej jeden gadżet promocyjny. Jest to więc najlepszy dowód na to, że gadżety mogą być bardzo skutecznym narzędziem budowania świadomości marki.
Powyższe wyniki uzupełniają badania firmy ConQuest przeprowadzone w 2012. Firma postanowiła zbadać popularności przedmiotów promocyjnych. Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że najważniejsza dla odbiorców firmowych upominków jest funkcjonalność gadżetów, jakość wykonania oraz typ gadżetu. Logo oraz ekologiczność za to stanowią marginalną kwestię w percepcji odbiorców. Według badanych najbardziej pożądanymi upominkami są: pamięć USB, dodatki do sprzętu elektronicznego oraz – co może zaskakiwać – kubki. Artykuły biurowe oraz ubrania cieszą się dość przeciętnym zainteresowaniem, natomiast już całkowicie nietrafionym pomysłem okazują się breloki oraz smycze. Widać zatem wyraźnie, że masowość nie jest pożądana. Czasy rozdawania milionów plastikowych długopisów z logo firmy już minęły. Dzisiaj gadżet musi się wyróżniać, być atrakcyjny wizualnie, wysokiej jakości i kreatywny. Okazji do wręczenia firmowego gadżetu jest z pewnością sporo. Może to być samo nawiązanie współpracy, podziękowanie za dotychczasową kooperację, gratulacje, jubileusz istnienia firmy czy też święta. Jak zatem przygotować się do efektywnego „wypuszczenia” gadżetów w świat?
Dobry plan to podstawa!
Planując produkcję gadżetów firmowych przede wszystkim należy wziąć pod uwagę cztery czynniki, które determinują ich skuteczność. W pierwszym rzędzie powinniśmy określić liczbę gadżetów i budżet, jaki chcemy przeznaczyć na ich realizację. Wielkość zamówienia będzie zależna od liczby aktualnych klientów i partnerów biznesowych firmy, liczby pracowników, a także nadchodzących i cyklicznych spotkań biznesowych. Warto przy tym określić, jaki główny cel i strategię marketingową firmy dany gadżet ma spełniać. Drugim czynnikiem będzie określenie terminu produkcji oraz finalnej dystrybucji prezentów. Tutaj trzeba szczególnie uważać w okresach wakacyjnych, świątecznych czy w okresie noworocznym – wtedy zamówienie może się znacznie wydłużyć ze względu na kumulację produkcji u dostawców. Oczywiście czas produkcji jest również uzależniony od tego, jak skomplikowany gadżet wybraliśmy. Nie mniej ważne jest ustalenie profilu adresata. Sprowadza się to do określenia, jaka jest działalność potencjalnego odbiorcy, jakie są jego potrzeby i oczekiwania, ale również jego stanowisko, sposób ubioru, płeć, wiek, a nawet zainteresowania. Równie ważne, jeśli nie najważniejsze, jest określenie pożądanego efektu planowanej akcji. Musimy jasno określić, co chcemy osiągnąć – czy to będzie ugruntowanie świadomości naszej marki, podtrzymanie dobrych relacji z klientem czy podkreślenie prestiżu firmy? Nie można działać w sposób nieprzemyślany i masowy. O wiele lepsze wrażenie zrobi prezent unikalny, który będzie dopasowany do kontekstu działalności firmy i będzie odzwierciedleniem wartości, którymi kieruje się firma, niż tani, prosty gadżet jakich firmy produkują tysiące.
[galeria=”1″]
Funkcjonalność zawsze w cenie
Skoro już wiemy, że najcenniejsze są dla odbiorców takie upominki, które będą się sprawdzać w codziennym życiu, warto zastanowić się nad konkretnymi przykładami. Poniżej prezentujemy subiektywną listę rzeczy, które – nam na pewno – sprawiłyby radość i jednocześnie nie wylądowały w szarym kącie szafy z rupieciami.
Artykuły spożywcze. Ten punkt nie wymaga komentarza, podpowiemy tylko, że warto pokusić się o personalizację opakowania, wykorzystując kształt logo firmy, tworząc unikalny napis czy opakowanie.
▪ Spersonalizowane opakowanie
Jedna z czołowych firm cukierniczych w Polsce w przeszłości udostępniła klientom możliwość zaprojektowania własnego opakowania popularnych pralinek. Pomysł święci triumfy, a przy okazji sprawia wiele radości zamawiającym i obdarowywanym. Obecnie na rynku jest wiele firm oferujących personalizowane słodycze i inne produkty spożywcze. Od firmowych gum do żucia, przez czekolady w niestandardowych kształtach, aż po pięknie wykonane metalowe bombonierki i kosze delikatesowe.
Elektronika. Wszelkiego typu USB, stojaki na tablety, podkładki pod laptopa, słuchawki – kwintesencja użyteczności i kontaktu z marką.
▪ Niestandardowe ładowarki do telefonów komórkowych i powerbanki
Niezwykle atrakcyjny dla oka, a w dodatku przydatny prezent. Dostępny w różnych kolorach i kształtach. Z prezentu ucieszą się szczególnie entuzjaści dalekich podróży, ale też osoby bardzo zapracowane, których smartfon lub tablet jest w ciągłym użyciu. Obecnie powerbanki mają różne formy i ceny, tak że każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Szczególną uwagę warto zwrócić na powerbanki, które są wykonane z wysokiej jakości metalu i tym samym bardziej elegancko prezentują się na biurku.
Akcesoria codziennego użytku. Małe i praktyczne z pewnością będą służyć latami (bo przecież mówimy o starannym wykonaniu prezentów). Do tej kategorii zaliczyć można miarki, mini-latarki, scyzoryki, zestawy narzędzi, parasolki, rękawice do ogrodu lub kuchenne, korkociągi, ale też bardzo ostatnio bardzo popularne czyściki do ekranu smartfona.
▪ Kieszonki na telefony komórkowe
Portfele umocowane z tyłu telefonu można wykorzystać na przechowanie wizytówek podczas spotkania biznesowego. Ale to tylko jeden z wielu sposobów wykorzystania tego gadżetu.
▪ Czyściki do ekranu smartfona
Początkowo były proste i często w jednym rozmiarze. Obecnie bez problemu zamówimy zarówno wersję 2D jaki i 3D. W kształcie nawiązującym do logo marki, ale też proste i stonowane. Ponieważ smartfona posiada już ponad połowa Polaków, szansa, że taki upominek będzie nietrafiony jest bardzo mała.
▪ Etui do kart płatniczych
Bardzo ciekawy pomysł na prosty i pomocny gadżet. Obecnie większość dostępnych na rynku kart posiada opcję paypass, która nie zawsze jest bezpieczna. Potencjalny złodziej wyposażony w odpowiedni czytnik może łatwo „ściągnąć” z naszego konta niewielkie sumy pieniędzy w ciągu zaledwie kilku sekund. Etui zabezpiecza kartę przed takimi praktykami.
Gadżety rozrywkowe. Nieprzerwanie bardzo popularna jest antystresowa piłeczka o różnych kształtach. Torba sportowa, plażowa, rakiety, karty do gry, okulary przeciwsłoneczne – to tylko kilka luźniejszych pomysłów.
Artykuły biurowe. Tutaj znów nie można powiedzieć o jakiejś innowacyjności czy kreatywności upominku, ale wciąż są funkcjonalne, a przy tym nie są wymagające w produkcji. Jako artykuły o potencjale marketingowym, sprawdzą się torby i teczki, kalendarze i oczywiście długopisy i ołówki. Jeśli zależy nam na znalezieniu prezentu wyższej jakości zdecydowanie warto rozejrzeć się za piórem wiecznym. Jest to zdecydowanie najbardziej elegancki przybór do pisania, który dodaje prestiżu właścicielowi. Wiele renomowanych marek i sklepów oferuje również grawerowanie pióra, co może sprawdzić się w przypadku chęci dodatkowego wyróżnienia klienta czy partnera. Jeśli natomiast decydujemy się na zakup torby czy teczki zdecydowanie powinniśmy szukać produktów skórzanych.
Prezenty związane z używkami. Zestaw do win, paczka cygar czy nawet szlachetny trunek to prezenty, z którymi należy postępować bardzo ostrożnie i dobrze przemyśleć ich wykorzystanie. Nie wszyscy korzystają z używek, dlatego zanim zdecydujemy się na taki prezent należy dokładnie przyjrzeć się potencjalnemu obdarowanemu. Czy zauważyliśmy cokolwiek co by wskazywało na to, że alkohol lub tytoń będzie dobrym pomysłem? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo ważna.
Brak pomysłu to żadna przeszkoda
Często stoimy przed pytaniem, co najlepiej zapewni zamierzony efekt ? Nie zawsze łatwo na nie odpowiedzieć. Na rynku powoli zaczynają się pojawiać różnego rodzaju kreatory, które pozwolą odpowiednio dobrać i zaprojektować gadżet do okazji i firmy. Kiedy firma szykuje się do naprawdę wyjątkowej uroczystości w swojej historii, na przykład do jubileuszu, warto zastanowić się nad wyprodukowaniem gadżetów od zera, specjalnie na tę okazję. Naturalnie będzie to dużo bardziej kosztowne rozwiązanie, ale mamy pewność, że obdarowani otrzymują coś unikalnego, co będzie im towarzyszyć przez długi czas. Indywidualny charakter gadżetu można uzyskać na wiele sposobów – może to być przedmiot wykonany na nasze zamówienie, może to być jakiś niecodzienny dodatek do „normalnego” przedmiotu, może to być spersonalizowane czy w inny sposób niestandardowe opakowanie. Doskonale sprawdzają się również różnego rodzaju serie limitowane i to niezależnie czy mówimy o ubraniach, alkoholach, piórach czy urządzeniach elektronicznych.
W wyborze najlepszego prezentu dobrze jest skorzystać z pomocy zewnętrznego partnera, który będzie miał obiektywne spojrzenie na sytuację i większą znajomość rynku. Może się okazać, że optymalnym rozwiązaniem będzie to, którego początkowo w ogóle nie braliśmy pod uwagę!
Upominki reklamowe stanowią wizytówkę firmy. Liczy się nie tylko pomysł i cel, lecz także jakość produktów. Nie pozwólmy aby niska jakość podarowanych przez nas gadżetów zaszkodziła naszej marce i stanowiła uszczerbek na wizerunku. Warto kierować się zasadą, że lepiej jest wyprodukować mniej gadżetów wysokiej jakości, niż masową liczbę produktów miernych pod tym względem. W świadomości osoby, która otrzyma prezent musi się wytworzyć pozytywne skojarzenie z naszą firmą, a to osiągniemy tylko wysoką jakością i trafioną kreatywnością.
Maciej Olechno,
New Business Manager,
Paperhat Poland Sp. z o.o.