Tekstylia to potężny segment branży reklamowej. Na tyle istotny, że największe branżowe targi w Europie – PSI w 2016 roku swoim centralnym tematem uczyniły właśnie tę branżę. Jednym z jej segmentów jest odzież robocza, zyskująca coraz szersze uznanie w kwestii działań promocyjnych i wizerunkowych.
Zapotrzebowanie na specjalnie przygotowaną odzież roboczą to już w wielu przedsiębiorstwach norma. – Pracodawcy stawiają sobie za priorytet zapewnienie personelowi odpowiedniej ochrony i komfortu w pracy. Kierują się tu zarówno szkodliwymi czynnikami występującymi w środowisku pracy, jak i aspektem promocyjnym. Odzież robocza ma nie tylko chronić – ma być również wizytówką firmy – mówi Mirella Gastołek, Specjalista ds. Sprzedaży marki ROLY w firmie Jett Studio. Rzeczywiście, odzież spełnia kilka funkcji, poza ochronną, istotne jest także działanie wizerunkowe. Odzież pracowników jest jednym z elementów identyfikacji wizualnej firmy, obok symboli i typografii firmowych, druków firmowych czy oznakowań środków transportu. Pracownik noszący odpowiednio dobrany i obrandowany strój ma zwiększać rozpoznawalność przedsiębiorstwa, dbać o jego wizerunek i pośrednio, przyciągać nowych potencjalnych klientów.
Różnorodny wybór
Warto na wstępie uściślić czym jest odzież robocza, by mylnie nie traktować jej jako odzieży „drugiej kategorii”. – Wręcz przeciwnie, musi lub powinna być ona lepszej jakości, trwalsza, a nawet posiadać odpowiednie certyfikaty, zwłaszcza wtedy, gdy pracownik narażony jest na ciężkie warunki pracy – mówi Miroslaw Lukoschek z L-SHOP-TEAM Polska Sp. z o.o.
Popularnym rodzajem odzieży roboczej występującej na rynku są ubrania dla pracowników przemysłowych i budowlanych. – Obowiązkowy element takiego stroju to wytrzymały, bawełniany t-shirt oraz różnego rodzaju spodenki i spodnie. Ich główne cechy to wykonanie z wytrzymałej tkaniny, będącej najczęściej mieszanką bawełny i poliestru, wzmocnienie szwów, a także zaopatrzenie w funkcjonalne kieszenie. Pozostałe elementy odzieży dla pracowników przemysłowych i budowlanych to m. in.: kurtki, kombinezony, ocieplane bezrękawniki, kamizelki odblaskowe, a także bielizna termoaktywna – wymienia Mirella Gastołek.
Odzież stosowana w gastronomii to kolejny istotny dział rynku tekstylnego. – Wyróżniamy tu stroje dla personelu kuchennego, obsługi restauracji, a także pracowników baru. Wśród najpopularniejszych elementów ubioru znaleźć możemy bluzy i spodnie kucharskie, fartuchy i zapaski, chusty, czy też różnego rodzaju czapki. Wśród personelu restauracyjnego wciąż najpopularniejsze pozostają koszule, a także koszulki polo. Ubrania i akcesoria wchodzące w skład stroju pracownika gastronomicznego powinny odznaczać się przede wszystkim wysoką odpornością na zabrudzenia, a także trwałością. Producenci stosują w tym celu większą domieszkę włókien syntetycznych – najczęściej poliestru – mówi Mirella Gastołek. Należy również zwrócić uwagę na możliwość prania w wysokiej temperaturze (od 60-95o C), a także możliwość prania przemysłowego. – W branży gastronomicznej, a także kosmetycznej i medycznej popularne są produkty takich firm jak PREMIER, KARLOVSKY, CG Workwear, EXNER, ROCK CHEF czy LINK Kichen Wear – dodaje Miroslaw Lukoschek.
Wysokiej jakości koszule czy też koszulki, eleganckie sukienki lub proste, klasyczne spodnie znajdą swoje zastosowanie również w branży hotelarskiej, a także wśród pracowników biur i różnego rodzaju punktów usługowych, hostess obsługujących eventy i pokrewnych zawodów. – Strój pracowników tych sektorów oprócz wytrzymałości i odporności na częste pranie musi spełniać przede wszystkim funkcję reprezentacyjną. Odpowiedni krój, dostępność w szerokiej gamie kolorystycznej i zaopatrzenie w miłe dla oka detale to tylko kilka kryteriów, jakie spełniać powinny wymienione ubrania – dodaje Mirella Gastołek.
[galeria=”1″]
Kluczowe aspekty
Na co zatem zwracać uwagę wybierając odzież dla swoich pracowników? Po pierwsze, na odpowiedni materiał, czyli taki, który będzie przede wszystkim wytrzymały, odporny na zabrudzenia oraz łatwy w pielęgnacji. – W przypadku koszulek i polówek najczęściej wykorzystuje się bawełnę, poliester lub poliester z domieszką bawełny, a do spodni, kurtek, kamizelek itp. używany jest zazwyczaj poliester, poliester z bawełną, poliamid lub nylon. Bardzo często materiał pokryty jest powłokami zabezpieczającymi oraz wodoodpornymi np. PCV czy PU. Miejsca szczególnie narażone na ścieranie np. ramiona, łokcie, kolana są dodatkowo wzmocnione podwójnymi, potrójnymi przeszyciami oraz wstawką z kodury lub poliamidu – wyjaśnia Miroslaw Lukoschek i dla przykładu podaje ogrodniczki Bib&Brace firmy Dickies, które mają wzmocnienia aż w 70 miejscach narażonych na naprężenia. Marka ProJob, dystrybuowana w Polsce przez Texet Poland, stosuje opatentowany materiał Cordura® do wzmacniania najbardziej narażonych na zniszczenia czy przeciążenia miejsc.
Kolejne, bardzo przydatne w pracy elementy to schowki – kieszenie, szlufki, zaczepy, karabińczyki w spodniach, kurtkach i kamizelkach. Kieszenie otwarte, zapinane na rzepy, często kieszenie cargo. Spodnie robocze posiadają zazwyczaj rozcięcia na kolanach przeznaczone na ochraniacze, np. marki jak REGATTA, B&C PRO, DICKIES, a także ProJob oferują firmowane przez siebie ochraniacze.
ProJob stworzył np. całe systemy nośne dla kieszeni i pasków znane pod nazwą InBags. – Inteligentny oraz elastyczny system nośny sprawia, że praca staje się bezpieczniejsza, wydajniejsza i sprawia więcej radości. Naszym celem jest zapobieganie urazom spowodowanym wysiłkiem fizycznym poprzez odpowiednie rozłożenie ciężaru narzędzi, instrumentów pomiarowych, gwoździ, śrubek itd. – wygoda i funkcjonalność to podstawa – mówi Tomasz Barudin z firmy Texet Poland, oficjalnego dystrybutora marki ProJob na Polskę.
Istoty element na który należy zwrócić uwagę to krój i fason odzieży roboczej. Nie może on krępować ruchów. Często spotyka się wycięcia pod pachami, rękawy reglanowe, podklejane szwy, liczne regulacje (rzepy, sznurki), aby jak najlepiej dopasować do sylwetki. Wszystko aby było nie tylko funkcjonalnie, ale i wygodnie.
Kolejną kluczową kwestią jest bezpieczeństwo. NORDICLOTHING proponuje serię odzieży odblaskowej ID, w tym t-shirtów, kurtek i kamizelek, wszystkie wyprodukowane są w celu zwiększenia bezpieczeństwa. – Tegoroczna kolekcja to zupełnie nowa i kompleksowa oferta odzieży odblaskowej, obejmująca t-shirty, koszulki polo, bluzy i kamizelki z certyfikatem bezpieczeństwa zgodnym z normą EN 20471, spełniającym międzynarodowe wytyczne dotyczące odzieży ochronnej i odblaskowej – wyjaśnia Marta Magrowicz z NORDICLOTHING.
Jak podaje Miroslaw Lukoschek, taką ofertę odzieży ma również producent Yoko oraz Result, od koszulek po polary, kurtki, softshelle oraz spodnie. Odzież ta jest certyfikowana, odpowiada np. normom EN471 (klasa 1-3) czy EN343. Przy wyborze warto zwrócić uwagę dla ilu prań produceni gwarantują właściwości odblaskowe.
Spectrum zalet
Odpowiednio przygotowana do konkretnego zawodu odzież to gwarancja poprawienia bezpieczeństwa w miejscu pracy i warunków jej wykonania. Widać to szczególnie w przypadku prac fizycznych, wymagających wzmożonego wysiłku. – Większość zawodów, wymagających noszenia odzieży roboczej wykonuje się w wymuszonych, czyli nienaturalnych, pozycjach ciała. Mogą one prowadzić do przeciążeń układu mięśniowo-kostnego, co nie tylko sprawia ból i spowalnia pracę, ale często przekłada się na powstanie poważnych schorzeń i zwyrodnień kręgosłupa, które niejednokrotnie uniemożliwiają pracę. Obciążenia i przeciążenia można jednak minimalizować. Odpowiednie rozłożenie ciężaru noszonych przy sobie narzędzi, czy też wyprofilowanie, wydłużenie lub wzmocnienie odzieży w strategicznych miejscach, tak aby nawet w nienaturalnych pozycjach nie dostarczała dodatkowego dyskomfortu to jeden z najlepszych sposobów na minimalizowanie szkód – wyjaśnia Tomasz Barudin.
Kolejny istotny aspekt to wspomniane działanie wizerunkowe. Czasy, gdy ubranie robocze lub służbowe pełniło jedynie funkcję ochronną, dawno minęły. Każdy pracownik firmy, działający pod jej „sztandarem”, jest jej reprezentantem. Strój to wizytówka firmy, a jego jakość świadczy o poziomie danej instytucji. Warto też pamiętać, że dobra jakościowo odzież, oznakowana czytelnie, ale przy tym subtelnie, może zachęcić do korzystania z niej nie tylko w pracy, lecz także poza nią, stając się tym samym nośnikiem wiedzy o firmie w nowych przestrzeniach.
Katarzyna Lipska