Logo

Marketing MIX

SUKCES TO LUDZIE – Sławomir Gawlik

Sławomir Gawlik, Dyrektor Marketingu Grupy FAKRO, w rozmowie z OOH magazine przedstawia długa drogę polskiej firmy, która w przeciągu 20 lat stała się globalnym graczem na rynku okien dachowych. Rozmawiamy o pierwszych strategiach marketingowych, obecnych narzędziach promocyjnych i wizerunkowych, a także o wspieraniu i rozwijaniu polskiej gospodarki.

Czy może Pan w kilku zdaniach podsumować kluczowe czynniki, które spowodowały o sukcesie polskiej marki FAKRO?
Sławomir Gawlik: Firma FAKRO w ciągu 20 lat rozwinęła się w międzynarodową korporację, zajmującą dziś pozycję wicelidera światowego rynku okien dachowych. Jak mówi pomysłodawca i Prezes firmy FAKRO, Ryszard Florek: „Żeby osiągnąć sukces trzeba wierzyć, ciężko pracować, mieć wiedzę i trochę szczęścia.” Ojcem sukcesu marki FAKRO jest z pewnością sam Prezes, charyzmatyczny lider, który nie boi się podejmować ryzyka. To także Zespół ludzi, nasz największy kapitał. Entuzjaści, ze swoimi nowatorskimi pomysłami, kwalifikacjami, zaangażowaniem. Dział Badań i Rozwoju liczy ponad stu konstruktorów – autorów ponad stu zgłoszeń patentowych. Nie ustajemy w poszukiwaniach i unowocześnianiu naszej oferty. Niezwykle ważnym czynnikiem jest także realizowana od początku zasada inwestowania stu procent wypracowywanych środków w rozwój firmy.

FAKRO i Pan Ryszard Florek – prezes i właściciel firmy, są laureatami licznych nagród eksperckich. Które są dla Państwa szczególnie ważne?
Działalność firmy jest bardzo wysoko oceniana przez środowiska eksperckie, o czym świadczy długa lista prestiżowych nagród. FAKRO jest jedną z nielicznych polskich firm globalnych, a zagraniczna ekspansja stanowi kluczowy element międzynarodowej działalności naszej firmy. Ważną nagrodą w historii firmy jest biało-czerwone godło „Teraz Polska”, które otrzymaliśmy w 1996 roku. To prestiżowe wyróżnienie stało się dla FAKRO swego rodzaju oknem na świat. Od tego czasu rozpoczęliśmy ekspansję na rynki zagraniczne.

Niezwykle cennym wyróżnieniem jest także, otrzymana dwukrotnie, specjalna nagroda gospodarcza prezydenta RP, w 2003 roku przyznana za „szczególny wkład w budowaniu prestiżu polskiej gospodarki na rynkach Unii Europejskiej”, a w roku 2011 „za obecność na rynku globalnym”.

Jak wyglądały i zmieniały się działania marketingowe firmy, która powstała w 1991 roku?
Początki były trudne, wszystkiego musieliśmy się nauczyć. Jak wiadomo problemem praktycznie każdej startującej firmy jest brak kapitału. W mojej pamięci w szczególny sposób zapisała się opowieść udziału FAKRO w targach budowlanych w Poznaniu w 1991 roku, a więc na początku działalności firmy. W Poznaniu prezentowaliśmy pierwszą serię okien dachowych. Firmy nie było stać na wykupienie miejsca w pawilonie wystawowym, więc zdecydowano się na tańszą, zewnętrzną ekspozycję. Wybudowano pod gołym niebem domek, w którym zamontowaliśmy okna dachowe. Tak zaaranżowane stoisko FAKRO przeżyło prawdziwe oblężenie. Wszyscy chcieli kupić….domek. Na okna dachowe, nikt nie zwrócił uwagi. To był nowy produkt, w Polsce prawie zupełnie nieznany. Trzeba było szybko reagować. W nocy namalowano szyld z napisem „okna dachowe” i zamieszczono na domku. To była pierwsza akcja reklamowo-marketingowa FAKRO.

Dzisiaj z naszymi klientami komunikujemy się za pomocą treści przekazywanych zarówno tradycyjnymi metodami; reklama prasowa, targi, punkty sprzedaży, konferencje jak i za pomocą nowych kanałów dotarcia – szeroko pojętego Internetu. Nad działaniami marketingowymi firmy pracuje cały sztab ludzi: Specjaliści ds. Promocji, Wizerunku Marki, Reklamy Medialnej, E-marketingu, projektanci i graficy komputerowi.

Jakie działania są dla Państwa aktualnie kluczowe w komunikacji z klientem? Jakie kampanie wizerunkowe prowadzicie?
Nasza komunikacja marketingowa skierowana jest zarówno do partnerów biznesowych jak i klientów indywidualnych. Kluczowymi odbiorcami naszej komunikacji marketingowej są klienci indywidualni, dystrybutorzy, dekarze oraz architekci.

Jednym z najważniejszych i najskuteczniejszych narzędzi marketingowych są organizowane dla naszych partnerów biznesowych szkolenia zarówno w terenie jak i w centrali firmy. Rocznie zapraszamy około 4 000 osób z kraju jak i z zagranicy. Takie spotkania to doskonała sposobność na przedstawienie firmy jej parku technologicznego oraz rozbudowanego działu Badań i Rozwoju. Dodatkowo jest to okazja do wymiany doświadczeń, uwag i spostrzeżeń osób współpracujących z naszą firmą. Szkolenia w siedzibie FAKRO to tylko pierwszy etap procesu szkoleniowego. W międzyczasie szkolimy klientów na terenie całej Polski. Łącznie około 10 000 osób.

Jesteście m. in. sponsorem Reprezentacji Polski w piłce nożnej. Jakie miejsce w marketingowej strategii firmy odgrywa sponsoring sportowy?
Sport jako stały element kultury masowej stanowi dzisiaj jedno z atrakcyjniejszych narzędzi promocji. Komunikat oparty na emocjach sportowych łatwiej i skuteczniej dociera do odbiorcy nastawionego coraz częściej negatywnie do reklamy. Ta forma promocji ma sens, pod warunkiem, że angażuje się w nią firma już rozpoznawalna na rynku. W przypadku firmy FAKRO nie chodzi o bezpośrednią promocję produktu – okien dachowych. Największą wartością jest podnoszenie prestiżu marki. Sponsoring sportu traktujemy jako element wspomagający kampanie reklamowe, skierowane przede wszystkim do branży budowlanej.

Od samego początku swojej działalności firma FAKRO wspiera sportowców i wydarzenia sportowe. Sponsorowanie sportu sprzyja kojarzeniu marki FAKRO z wolą zwycięstwa, uczciwą rywalizacją, dynamiką i zdrowiem. Wybieramy przy tym prestiżowe działania rangi międzynarodowej, które są odpowiednie do naszych międzynarodowych działań eksportowych.

Wystawiacie się na licznych targach, czy to istotny element Waszej strategii? Jak oceniacie potencjał imprez targowych?
Targi są miejscem do prezentacji produktów jak również okazją do spotkań z Klientami. Z biegiem czasu zmieniła się ich funkcja. Dzisiaj targi są bardziej wydarzeniem PR-owym niż handlowym. W ostatnim czasie, szczególnie w związku z rozwojem IT, rola targów w działaniach promocyjnych przedsiębiorstw zmalała. Klienci dzięki sieci www mogą wyszukać interesujące ich produkty, zapoznać się z ich specyfikacją czy też dowiedzieć się gdzie w najbliższej okolicy mogliby zobaczyć je na żywo. Ciągle jednak uważamy, że targi są najlepszym miejscem do prezentowania nowości produktowych oraz oceny stopnia zainteresowania nimi. Każdego roku firma FAKRO bierze udział w ok. 18 zagranicznych imprezach targowych. Są to wydarzenia o charakterze międzynarodowym odbywające się na kluczowych dla firmy rynkach poczynając od Niemiec, przez Francję, Belgię, Holandię, Czechy, Włochy, Austrię, czy też USA kończąc na Ukrainie.

Produkty firmy FAKRO znaleźć można w ponad pięćdziesięciu krajach na całym świecie, a eksport stanowi 70% Waszej ogólnej sprzedaży. Jaki jest przepis na międzynarodowy sukces?
Na sukces firmy pracuje wiele osób. FAKRO zatrudnia dzisiaj ponad 3 300 osób, mamy świetnych specjalistów, którzy tworzą zgrany zespół. Ale sukces firmy to także zasługa naszych partnerów handlowych i dekarzy, którzy polecając nasze produkty dają nam bardzo duży kredyt zaufania. Sukces firmy budują także nasi klienci. Dlatego właśnie możemy się rozwijać.

Dla FAKRO ważne jest wspieranie i rozwijanie polskiej gospodarki. Czym jest Fundacja Pomyśl o Przyszłości?
FAKRO dzięki silnej pozycji na rynku polskim i wsparciu rodzimych konsumentów mogło rozwinąć swoje działania eksportowe. Dzisiaj Prezes i założyciel FAKRO, Ryszard Florek wspiera polską gospodarkę i polskie rodzime firmy. W tym celu powołał Fundację Pomyśl o Przyszłości, która inicjuje dyskusje na tematy gospodarcze i zachęca do budowania wspólnoty ekonomicznej. Jeśli chcemy żyć w bogatszym kraju, lepiej zarabiać i dogonić najbardziej rozwinięte kraje, to zamknięcie w świecie własnego biznesu nie wystarczy. Dlatego z Zespołem Fundacji Pomyśl o Przyszłości mówimy o potrzebie budowy wspólnoty ekonomicznej. Polecam lekturę raportu Fundacji „Wspólnie budujmy naszą zamożność”, który przedstawia obecną sytuację w Polsce i pomysły na zmiany, które trzeba wprowadzić, żeby pobudzić nasz rozwój gospodarczy. Zespół Fundacji w oparciu o analizę danych statystycznych przeprowadził swego rodzaju inwentaryzację barier.

A jakie wnioski płyną z działań Fundacji? Jeżeli w Polsce chcemy dalej się rozwijać musimy przestać patrzeć na to co inni mogą zrobić. Trzeba zastanowić się jaki wpływ mamy my sami na kondycję naszej gospodarki.
Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Sławomir Gawlik – absolwent Akademii Ekonomicznej w Krakowie, ukończył MBA National-Louis University oraz posiada certyfikat zarządzania projektami IPMA. Długoletni pracownik FAKRO, pracował w dziale exportu, serwisu, obecnie Dyrektor Marketingu Grupy FAKRO.