Eventy masowe, duże imprezy plenerowe, ogólnopolskie kampanie promocyjne i wiele innych. Wszystkie potrzebują gadżetów. Uniwersalnych, popularnych i mieszczących się w założonym budżecie. W sukurs przychodzą tutaj masowe gadżety, które stanowią niezastąpiony nośnik informacji o marce i budują pozytywne relacje z odbiorcami.
Przeglądając ofertę agencji gadżetowych można zobaczyć dwa główne trendy dotyczące artykułów na masowe akcje promocyjne. Z jednej strony niesłabnącą popularnością cieszą się nieśmiertelne gadżety reklamowe jak długopisy, torby, bryloki czy smycze reklamowa. Z drugiej – w grupie masowych produktów pojawiają się nowe i oryginalne artykuły, które również walczą o uwagę (i budżety) marekterów.
Gadżety masowe pomagają firmom łączyć się z klientami wielowątkowo. – Gadżety w zabawny, przydatny i przyjemny sposób pozwalają utrwalić wizerunek firmy wśród potencjalnych klientów. – Nieważne czy firma organizuje określone wydarzenie, czy próbuje podnieść popularność własnej marki, a może chce je wykorzystać w strukturach własnej firmy. Mogą one przyjąć formę nagrody np. za osiągnięcie konkretnych wyników sprzedażowych, formę podziękowania lub rodzaju karty członkowskiej elitarnej grupy odbiorców naszej firmy – wyjaśnia Jakub Zajęcki z firmy Frozi. Gadżety reklamowe dopełniają przekaz jaki firma kieruje do swoich odbiorców, dlatego powinny być oryginalne, indywidulnie dobrane i spójne z wizerunkiem firmy. – Gadżety reklamowe, przydają się gdy chcemy by nasza firma, produkt czy marka była zapamiętana i rozpoznawalna, by zachęcić klienta do wyboru naszego produktu czy usługi. Są też idealnym podziękowaniem za lojalność. Najchętniej rozdawane są na wszelkiego rodzaju imprezach, eventach, piknikach, konferencjach i spotkaniach branżowych, jak i dołączane do zakupów – dodaje Beata Buczyńska – Tatarek, specjalista ds. sprzedaży w RITTER-PEN Sp. z o.o.
Pewniaki i nowości
W czołówce najczęściej wybieranych upominków biznesowych są artykuły piśmiennicze (63,41%), kalendarze (60,98%) oraz artykuły biurowe (53,66%). W dalszej kolejności respondenci wskazali torby i opakowania (48,78%) i słodycze reklamowe (41,46%)1. To wyniki najnowszego badania Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych, przeprowadzone od kwietnia do czerwca 2015 wśród 361 respondentów (działy marketingu dużych korporacji jak i małych i średnich przedsiębiorstw). – Nieustająco zauważamy wielką popularność długopisów wśród upominków masowej reklamy. Pomimo wielkiego napływu różnego rodzaju gadżetów to długopisy są elementem prawie każdej kampanii reklamowej. Za sprawą zróżnicowanej ceny, możliwości dopasowania modelu czy to bardziej klasycznego czy nowoczesnego w wyglądzie, kolorystyki oraz możliwości naniesienia logotypu czy też całej grafiki długopisy stoją na czele upominków reklamowych. Długopisy należą do rzeczy, których na co dzień każdy z nas używa niezależnie gdzie pracuje i czym się zajmuje, pasuje do każdej branży i niemalże każdej okoliczności, dlatego stał się najczęściej wybieranym gadżetem reklamowym – tłumaczy Beata Buczyńska – Tatarek.
Nie inaczej jest w przypadku kubków reklamowych – jedną z najbardziej znanych kampanii marketingowych z użyciem gadżetu reklamowego jest masowa akcja koncernu Nestlé i wprowadzenie jako dodatku do kawy, kultowego już kubka z napisem Nescafé. Prosty, czerwony kubek o kwadratowej podstawie stał się faktycznym symbolem marki. Oczywiście całej akcji towarzyszyła szczegółowo zaplanowana kampania promocyjna, której głównymi założeniami była aktywizacja konsumentów. Pojawiały się nowe „wcielenia” kubków, które można było zbierać do kolekcji (np. świąteczny, XXL), zabawy i konkursy, a także możliwość otrzymania kubka z własnym imieniem. Jak mówi Arkadiusz Ratajczak, dyrektor marketingu marki Porceline by Maxim, potwierdzeniem skuteczności tego typu akcji jest kampania TYSKIE BIESIADY, w której również wykorzystano koncepcję personalizowania upominku firmowego. – Na potrzeby konkursu wyprodukowano 100 tysięcy kufli z nadrukowanymi na nich imionami. Efekt jednak przerósł najśmielsze oczekiwania organizatorów akcji. Nadesłano 1,2 mln zgłoszeń i konieczne było wyprodukowanie kolejnej partii kufli. Liczby te najbardziej pokazują czego oczekuje konsument – mówi Arkadiusz Ratajczak.
Wśród masowych gadżetów, które zyskują szczególną popularność w ostatnim kwartale roku są oczywiście kalendarze. – To idealny i niezwykle praktyczny prezent. Z racji tego, że kalendarz używany jest przez cały rok warto zadbać o jego wysoką jakość i trwałość, aby widoczna na nim marka kojarzyła się obdarowanemu i innym właśnie z tymi wartościami. A sam wybór jest szeroki – od tych kobiecych z kolorowymi okładkami i ciekawymi wzorami, poprzez typowo męskie, w klasycznej oprawie, o różnych formatach; różnym układzie stron czy odrbęnym sposobie nanoszenia logotypu – wyjaśnia Katarzyna Mazuruk, Junior Marketing Specialist w firmie Hamelin.
W chwili obecnej rynek masowych gadżetów poszerza się o coraz to nowsze produkty. – Szukamy gadżetów, które będą ciekawym zaskoczeniem, modnych, takich, które zostaną zapamiętane, a zarazem będą miały praktyczne zastosowanie. Na samym szczycie pod względem popularności znajdują się technologiczne gadżety takie jak pamięci USB, pamięci flash lub powerbanki. Niestety są one najbardziej kosztowne. Dobrym rozwiązaniem są także wszelkiego rodzaju gadżety wielofunkcyjne np. scyzoryki z 2-3 dodatkowymi funkcjami oraz latarki LED – wyjaśnia Jakub Zajęcki. Jedną z nowości na rynku polskim są też Frozi-termoizolacyjne, spresonalizowane koszulki na puszki i różnego rodzaju butelki. – Pozwalają one zachować temperaturę napoju, a przy okazji są doskonałą powierzchnią reklamową, z którą klient się nie rozstaje. Cena również jest dużo bardziej atrakcyjna niż cena gadżetów elektronicznych. Takie produkty stają się przydatne ratując klienta z opresji w najmniej oczekiwanym momencie i warto być wtedy przy nim niosąc pomoc takim gadżetem, na pewno to zapamięta – dodaje Jakub Zajęcki.
[galeria=”1″]
Stawiaj na jakość
We wspomnianym badaniu PIAP zaznaczona jest jeszcze jedna istotna informacja. Klienci są świadomi wpływu materiałów reklamowych na wizerunek firmy i są skłonni zapłacić więcej za produkt wyższej klasy. W tym roku najważniejszym kryterium wyboru upominków reklamowych jest ich jakość (68,29%). Tuż za nią, decydującymi czynnikami są wygląd (65,85%) oraz cena (63,41%). Warto tutaj dodać, że ta proporcja zmieniła się w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2014 r. dla większości marketerów decydującym czynnikiem wyboru była cena.
Wybierając gadżet reklamowy, warto, by był indywidualnie dobrany, charakterystyczny i spójny z wizerunkiem firmy, ale również dobrej jakości, bo jego rolą jest odpowiednie przekazanie komunikatu. – To ważne, by nie stał się kolejnym z wielu otrzymanych i wrzuconym w najlepszym przypadku do szuflady. Wybierając gadżety dobrze jest nie opierać się wyłącznie na cenie, bo w parze z ceną zawsze stoi jakoś – mówi Beata Buczyńska – Tatarek.
Jak dodaje Jakub Zajęcki warto też pamiętać, że niższa jakość to także niższa trwałość i związany z tym krótki cykl życia gadżetu. – Z tego też względu mimo początkowej wyższej ceny zakupu znacznie lepsze efekty w dłuższej perspektywie czasu i użytkowania, dają produkty wyższej jakości. Warto zaznaczyć, że coraz częściej interesujemy się gadżetami produkowanymi w kraju, a nie importowanymi z krajów Azjatyckich. Dlaczego? Import produktów Azjatyckich staje się coraz droższy, a jakość pozostawia dużo do życzenia. Produkty krajowe zaczynają przedstawiać konkurencyjne oferty cenowe zachowując przy tym duże baczenie na jakość oferowanych produktów. Zaczynamy stawiać na jakość i oryginalność gadżetów – mówi przedstawiciel Frozi.
Trendy 2015/2016
Jakub Zajęcki wśród gadżetowych trendów na najbliższe miesiące wymienia produkty związane ze zdrowym stylem życia, praktycznie gadżety i produkty dla fanów technologicznych nowinek. – Zdrowy tryb życia to obecnie najbardziej popularny trend w ogóle, dlatego gadżety z nim związane nie wyjdą z mody przez długi czas. Ciekawym produktem w tej kategorii może być nowość jaką jest butelka sportowa z ukrytą komorą, w której możemy schować klucze lub słuchawki. Praktyczny gadżet to wspomniane spresonalizowane koszulki na puszki i różnego rodzaju butelki. Fala popularności techno nowinek też raczej szybko nie zaniknie. Nowością w chwili obecnej jest np. ładowarka samochodowa z możliwością nagrania krótkiej informacji od firmy, która zostaje odtworzona po podłączeniu urządzenia – reasumuje Jakub Zajęcki. Pozostając w temacie technologicznych nowinek, ciekawym rozwiązaniem jest kalendarz marki Oxford: Timebook. – Specjalna aplikacja PenToPlan umożliwia bezpieczne przechowywanie notatek w smartfonie. Połączenie tradycyjnych kalendarzy i notatników z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, tj. aplikacje to idealne rozwiązanie, które zaspokoi potrzeby zarówno zwolenników tradycyjnych notatek, jak i ich elektronicznych odpowiedników – mówi Katarzyna Mazuruk. Istotnym kierunkiem jest również personalizacja i indywidualność. – Symbol mix&match colors, którym oznaczamy długopisy, oznacza, że każdą jego część można zestawić w innym kolorze a tym samym indywidualnie dopasować kolorystykę każdego modelu do swojego logotypu, produktu czy marki. Każda kompozycja kolorystyczna jest w standardzie i nie wpływa ani na cenę ani termin realizacji – dodaje Beata Buczyńska – Tatarek
Niezależnie, czy postawimy na „stare i sprawdzone” produkty czy poszukamy nowinek, popularnych np. na zachodnich rynkach, warto inwestować w gadżety do swoich kampanii promocyjnych. Aż 70,73% osób odpowiedzialnych za budżety reklamowe potwierdza skuteczność upominków, a aż 82,93% badanych potwierdza, że wykorzystuje je do kształtowania pozytywnego wizerunku firmy i utrwalania świadomości marek. To bardzo ważna tendencja, ponieważ pokazuje jak silne jest psychologiczne znaczenie upominków w relacjach biznesowych. I dowód na to, że w gadżety reklamowe opłaca się inwestować.
Katarzyna Lipska-Konieczko