Logo

Marketing MIX

Zakaz reklamy leków OTC?

Według raportu Pharma Expert, sprzedaż OTC nie przestaje rosnąć. W marcu tego roku sprzedano o 8,4 proc. więcej leków ogółem niż w analogicznym okresie 2015 roku. Najbardziej – bo aż o blisko 14 proc. – wzrosła sprzedaż leków wydawanych bez recepty.

Zdaniem Ministerstwa Zdrowia, Polacy spożywają zbyt dużo leków. Nawet 13 proc. hospitalizacji spowodowanych jest błędami w przyjmowaniu ogólnodostępnych leków, aby temu zapobiec planowana jest ustawa zakazująca lub ograniczająca promocję leków dostępnych bez recepty.

– Reklama leków powinna być zakazana, bo jedynie szkodzi pacjentom – mówi Andrzej Sośnierz, były prezes NFZ, a obecnie wiceprzewodniczący sejmowej komisji zdrowia.

Czy firmy farmaceutyczne mają teraz więcej powodów do obaw?

Jeżeli ta ustawa wejdzie w życie to z pewnością dystrybutorzy marek OTC, którzy za pomocą komunikacji marketingowej napędzają sprzedaż swoich produktów będą musieli szukać innych rozwiązań reklamowych, aby ich sprzedaż nie spadła drastycznie.

Co za tym idzie?

Branża reklamowa też na tym straci, gdyż według raportu domu mediowego SMG, obecnie 12 proc. rynku reklamy stanowi właśnie reklama farmaceutyków.

Na pewno prym w reklamie leków OTC wiedzie telewizja, w której w zeszłym roku ich producenci zostawili aż 714 mln zł (o 81 mln zł niż rok wcześniej). Stanowiło to aż 17,9 proc. wszystkich nakładów na reklamę w tym medium. Natomiast do stacji radiowych od firm farmaceutycznych trafiło 120 mln zł, czyli aż18,6 proc. wydatków reklamowych.

Firmy farmaceutyczne do promocji leków najczęściej wybierają kampanie w telewizji, gdzie liczy się szybkie budowanie zasięgu, a w przypadku tego kryterium telewizja jest bezkonkurencyjna.

Czy w takim razie reklama Out-of-home może na tym zyskać?

Ze względu na mnogość reklam produktów farmaceutycznych w telewizji, reklamodawcy coraz częściej sięgają po nowe, niestandardowe możliwości promocji, jak np.: nośniki digital signage w placówkach medycznych. Ponadto kampanie realizowane za pośrednictwem takich nośników pozbawione są dźwięku, co jest dodatkowych atutem dla producentów leków OTC, ponieważ w tym wypadku nie pojawia się niewdzięczny temat obowiązkowego komunikatu głosowego.

Z pewnością część budżetów reklamowych z telewizji i radia, może zostać przeniesiona na tego typu nowoczesne rozwiązania, jak np. nasza sieć zdalnie zarządzanych ekranów w placówkach medycznych – HealthTV. Już teraz odczuwamy te zmiany. Jest duże zainteresowanie kampaniami z czego bardzo się cieszymy. Pierwszy kwartał zamknęliśmy na poziomie 95% sprzedanego czasu reklamowego. Obecnie trudno jest mówić o wolnym miejscu w ramówce – mówi Paulina Kazimierska specjalista ds. reklamy w firmie Admotion Sp. Z o.o.

Monitory informacyjno-reklamowe w poczekalniach przed gabinetami lekarskimi docierają bezpośrednio do pacjentów, którzy oczekując na wizytę u lekarza chętniej zapoznają się z emitowanymi treściami ze względu na wolny czas.

Dla reklamodawców zaletą nośników digital signage jest również szybki czas startu kampanii i możliwości zmiany spotów w trakcie jej trwania.

Digital Signage w placówkach medycznych rozwinęło się już na skalę ogólnopolską. Szacowany zasięg dotarcia za pomocą tego medium to już około 8 mln odbiorców miesięcznie.

Źródło: www.admotion.pl

KL