Logo

Marketing MIX

„Bądź mądry” – kampania odpowiedzialnościowa Kompanii Piwowarskiej i blogosfery  

„Bądź mądry” – pod takim hasłem Kompania Piwowarska rozpoczyna nową akcję dotyczącą odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Komunikacja skierowana jest do kobiet w ciąży, kierowców i wszystkich dorosłych, którym zależy na tym, by nieletni nie sięgali po alkohol. Ideę kampanii promuje seria krótkich filmów z udziałem blogerów oraz specjalnie zaprojektowane, „odpowiedzialne” koszulki.

Kampania „Bądź mądry” bazuje na motywie popularnych memów, które kilka miesięcy temu podbiły Internet. Jednak tym razem osobami, na których warto się wzorować, są nie fikcyjne postaci, a znani blogerzy. Przesłanie jest proste: odpowiedzialna konsumpcja alkoholu oznacza bycie mądrym, a to z kolei jest po prostu modne. Poważny temat został przedstawiony w lekkiej, nieco żartobliwej i niebanalnej formie.

– Zdarza się, że z mediów słyszymy o negatywnych skutkach picia alkoholu przez kierowców, kobiety ciężarne czy młodzież. A to absolutnie nie jest nam na rękę! Bo piwo jest dla ludzi odpowiedzialnych – stanowczo, i dodaje: W naszej akcji „Bądź mądry” podjęliśmy ten temat nieco inaczej – bez straszenia czy moralizowania, pokazując pozytywne wzorce – wyjaśnia Klaudyna Polanowska-Skrzypek, kierownik ds. PR w Kompanii Piwowarskiej.

Bądź jak… Gloger

Dziesięciu przedstawicieli polskiej blogosfery wystąpiło w serii krótkich filmów, promujących odpowiedzialne spożycie alkoholu, które zostały udostępnione w ich kanałach social media – na Instagramie, YouTube czy Facebooku. Wykorzystując swój autorytet i popularność, szczególnie wśród młodych ludzi, blogerzy propagują nieprowadzenie samochodu po spożyciu alkoholu, rezygnację z alkoholu w ciąży oraz to, by nie ułatwiać niepełnoletnim dostępu do procentów.

Akcję wsparli:

  1.        Adam Wiejak „Poszukiwacz” – http://bit.ly/MadryAdam
  2.        Malwina Bakalarz – http://bit.ly/MadraMalwina
  3.        Maciej Mazurek – http://bit.ly/MadryMaciek
  4.        Michał Kopik – http://bit.ly/MadryMichal
  5.        Mateusz Jasiński – http://bit.ly/MadryMateusz
  6.        Natalia Tur – http://bit.ly/MadraNatalia
  7.        Tomek Czajkowski –  http://bit.ly/MadryTomek
  8.        Tomasz Saweczko – http://bit.ly/MadryFacet
  9.        Marysia Górecka – http://bit.ly/MadraMarysia
  10.     Michał Górecki – http://bit.ly/MadryMichalG1

Koszulkowy manifest

Ważnym elementem kampanii są koszulki, w które ubrani byli blogerzy podczas kręcenia filmów. Specjalnie na potrzeby akcji zaprojektowano trzy wzory T-shirtów:

dedykowany kierowcom, ze znaczkiem „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” i hasłem: JESTEM MĄDRY I DOBRZE SIĘ PROWADZĘ – dla mężczyzn oraz JESTEM MĄDRA I DOBRZE SIĘ PROWADZĘ – dla kobiet,

  1. dedykowany wszystkim dorosłym, którzy nie popierają alkoholu w rękach nieletnich, ze znaczkiem „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” i hasłem: JESTEM MĄDRY, TRZEŹWY I PRZYSTOJNY – dla mężczyzn oraz JESTEM MĄDRA, TRZEŹWA I SEKSOWNA – dla kobiet,
  2. dedykowany przyszłym mamom, ze znaczkiem „W ciąży nie piję alkoholu” i hasłem: JESTEM MĄDRA I TO MI NIE CIĄŻY

Nasze koszulki bardzo spodobały się blogerom. Wierzymy, że dzięki zabawnym hasłom przypadną do gustu także wielu innym osobom, a ich nabywcy staną się naturalnymi ambasadorami ważnej idei. Każdy może przyłączyć się do kampanii „Bądź mądry” i zamanifestować poparcie dla postawy odpowiedzialnego spożywania alkoholu poprzez zakup koszulki. To właśnie sprawia, że ta akcja jest wyjątkowa – mówi Klaudyna Polanowska-Skrzypek.

Pod parasolem wspólnej idei

Warto wspomnieć, że odpowiedzialna konsumpcja to jeden z pięciu filarów strategii zrównoważonego rozwoju Kompanii Piwowarskiej, realizowanej pod nazwą „Postaw na piwo”. Firmie zależy na tym, by piwo było traktowane jako towarzysz miłych chwil i sposób na uprzyjemnienie czasu wolnego, by stanowiło naturalny wybór osób pijących umiarkowanie i rozsądnie. Z myślą o tym KP na opakowaniach piw, indywidulanych i zbiorczych, oraz w przekazach reklamowych umieszcza znaki odpowiedzialnościowe „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich”, „W ciąży nie piję alkoholu”. Ponadto od wielu lat prowadzi akcje skierowane do kobiet w ciąży, kierowców oraz wszystkich dorosłych, którzy troszczą się o to, by po alkohol nie sięgali nieletni. Nowa akcja „Bądź mądry” integruje wszystkie trzy odpowiedzialnościowe wątki.

Wzory koszulek na potrzeby kampanii zaprojektowała agencja Double Brand, zaś za koncepcję i realizację całości odpowiada agencja Szeri Szeri.

– Jestem niezmiernie dumny, że wspólnie z Kompanią Piwowarską zrealizowaliśmy tę akcję – ciekawą pod względem formalnym, ale także bardzo istotną w sferze przekazu. Blogerzy na co dzień piszący o zupełnie odmiennych rzeczach – macierzyństwie, gotowaniu, stylu życia, sporcie czy piwie – teraz połączyli siły i przemówili jednym głosem w ważnej sprawie. Ich osobiste historie nadały hasłu „Bądź mądry” wiarygodność i tchnęły w nie prawdziwe życie – mówi Wojtek Kardyś, pomysłodawca i koordynator projektu z ramienia Szeri Szeri.

Koszulki można nabyć na stronie https://koszulkowo.com/partners/sklep-kp

Ponieważ Kompania Piwowarska dofinansowała ich produkcję, są dostępne w specjalnej promocyjnej cenie 20 zł.

Kompania Piwowarska – wybrane działaniaodpowiedzialnościowe:

  • W ramach przeciwdziałania sprzedaży alkoholu nieletnim KP szkoli sprzedawców, jak reagować w sytuacji, gdy nastolatek próbuje kupić alkohol. Szkolenia takie są prowadzone szczególnie przed imprezami masowymi, podczas których sprzedawane są piwa KP. W roku rozliczeniowym F16 (kwiecień 2015 – marzec 2016) liczba osób zaangażowanych w programy KP dot. przeciwdziałania piciu alkoholu przez nieletnich wyniosła prawie 280 tys.
  • Kompania Piwowarska udostępniła kierowcom bezpłatną aplikację mobilną Sprawdź Promile, która działa jak alkomat w telefonie. Dotychczas pobrało ją na telefon ponad 280 tys. ludzi. Dodatkowo w ubiegłym roku uruchomiła Trzeźwobus – mobilną strefę edukacji nt. odpowiedzialnego spożycia alkoholu. W 2015 roku Trzeźwobus odwiedził 9 dużych imprez plenerowych i festiwali muzycznych, podczas których 28 tys. ludzi przebadało się alkomatem. W tym roku Trzeźwobus ponownie jeździ po Polsce, a podczas samego tylko Przystanku Woodstock z możliwości sprawdzenia poziomu promili w wydychanym powietrzu profesjonalnym alkomatem skorzystało 35 tys. ludzi – prawie 50% więcej niż podczas ubiegłorocznej edycji.
  • Szacuje się że liczba osób zaangażowanych w programy podniesienia świadomości bezpieczeństwa na drodze prowadzone przez KP w roku F16 to ponad 460 tys.
  • Według szacunków KP jej przekazy dotyczące FAS (Płodowego Zespołu Alkoholowego) w roku F16 dotarły do ponad 1 350 000 osób dzięki akcjom takim jak dystrybucja kalendarzy i kart ciążowych w gabinetach ginekologicznych, stronie abcalkoholu.pl oraz komunikacji w mediach, głównie społecznościowych.

JK