Logo

Event MIX

Eko-eventy moda czy konieczność? | Karolina Turska – Fiszlak

Ekologia z impetem wkroczyła w nasze życie – zdrowa żywność, fit lifestyle, ubrania z naturalnych materiałów, segregacja śmieci i ich przetwarzanie, ochrona środowiska, drugie życie starych rzeczy. W końcu zrodziła się moda słuszna i potrzebna. Trend ten wkroczył również mocno na rynek eventowy. Wyposażenie, meble czy sposób organizacji to tylko niektóre aspekty, w których przejawia się moda na eko. O eko-eventach opowiada Karolina Turska – Fiszlak, CEO Enstancia Group.

Czy eko-eventy, inaczej nazywane green eventami lub zieloną integracją, są i będą wciąż modne?
Karolina Turska – Fiszlak: Ten temat jest obecnie na topie. Musimy jednak zadać pytanie czy eko-moda będzie tak samo modna za 3, 5 albo 8 lat? Odpowiedź jest prosta. Przede wszystkim ekologii nie powinniśmy traktować jak mody, która wkrótce przeminie, tylko jako sposób na życie i styl, który zagości na stałe. Ten trend z roku na rok się rozwija. Nie jest to tylko efekt WOW na evencie, czyli reakcja na zupełnie nową odsłonę imprezy. Jest to coraz częściej sposób myślenia ludzi, głębsza analiza, która przynosi korzyści każdej ze stron.

Czy zatem eko-eventy są konieczne?
Tak. Jeśli mamy choćby najmniejszy wpływ na nasze otoczenie, to warto pomóc światu. Jeżeli jest szansa, żeby w każdym odcinku naszego życia zastosować ekozasady, to czemu z tego nie skorzystać. Eventy to kolejna okazja, żeby się wykazać – a dotyczy to każdego, kto taki event tworzy lub w nim uczestniczy. Począwszy od zleceniodawcy, poprzez obiekt, organizatora eventu (agencję), a skończywszy na samych gościach. Zaczynając od siebie i przygotowując ekologiczny, kreatywny pomysł wydarzenia, możemy zaszczepić nasze poglądy w dziesiątkach, setkach, a nawet tysiącach ludzi, a to rodzi ogromną siłę.

Czy polityka CSR jest stosowana w firmach eventowych?
Trendy proekologiczne nie ominęły naszej branży, a troska o ochronę środowiska oraz działania zgodne z polityka CSR na stałe wpisały się w strategie działalności wielu agencji. Biznes społecznie odpowiedzialny to działalność, w której organizacja bierze odpowiedzialność za swój wpływ na wszystkie otaczające ją aspekty. Do takich działań z pewnością należą eko-eventy. Eko-eventy są organizowane zgodnie z zasadami ochrony środowiska. Ekologia została wykreowana w naszym kraju na wartość pozytywną. W ten sposób agencje chcą dotrzeć do zwolenników ekologii i przyczynić się do mniejszych szkód dla środowiska, dlatego wiele z nich postawiło na ten trend.

Jakie korzyści dla organizatora przynoszą eko-eventy?
Wyjątkowo przygotowany event, z pomysłem z pewnością będzie zauważony przez media, co też może stanowić dodatkowy argument. Nawet jeżeli pojawi coś nowego, to eko trend już nie zniknie, to nie jest moda, to jest konieczność wyższa. Warto zwrócić tu uwagę na akcję zorganizowaną przez pewną firmę dostarczającą wodę, polegającą na wymianie pięciu pustych butelek PET na drzewko do zasadzenia. Proste, a jak potrzebne. Akcją tą bardzo zainteresowały się media i przez długi czas było o niej bardzo głośno. Zarówno wiele firm, jak i środowisko na tym zyskały, więc każdy jest wygrany. Wydarzenia tego typu propagują proekologiczne zachowania, które są jednocześnie doskonałym sposobem na zintegrowanie zespołu. Takie integracje dają podwójny efekt: budowanie zespołu oraz pozytywny PR dla firmy. W konsekwencji, działania proekologiczne, przyniosą firmie korzyści, które przełożą się na długofalowe efekty biznesowe: budowanie pozytywnego wizerunku firmy, uwiarygodnienie misji firmy w oczach konsumentów i kooperantów, pozyskanie i utrwalenie zaufania oraz lojalności obecnych i potencjalnych klientów, pozyskanie przychylności społeczności lokalnej, zwiększenie zainteresowania inwestorów oraz wzrost zadowolenia i satysfakcji pracowników.

Jakie są zasady organizacji eko-eventów?
Zasady organizacji green eventów są dość proste i można je stosować nawet podczas krótkiego wyjazdu konferencyjnego. Spotkanie organizujemy w hotelu dbającym o ekologię, z menu opartym na naturalnych składnikach i lokalnych produktach, np. catering z jadalnymi naczyniami jednorazowymi z otrębów czy drewnianych sztućców. W trakcie takiego wyjazdu obcujemy z przyrodą, tradycją i kulturą bez naruszania jej naturalnej równowagi, dbamy o rozwój duchowy i fizyczny, ograniczamy zużycie papieru, tworzyw sztucznych. Produkujemy jak najmniej śmieci przed, w czasie i po evencie. Warto również korzystać z ekologicznych materiałów do organizacji zajęć integracyjnych oraz ograniczyć do minimum materiały drukowane. Oczywiście pamiętajmy, że eko-event to nie tylko las, łąka, plener, czyli sezonowa impreza.

Jakie wydarzenia można przygotować w ramach eko-eventu? Proszę podać kilka przykładów.
Możliwości jest bardzo wiele. Eko-eventy można realizować przez m. in.: pomoc dzieciom z domów dziecka w formie wspólnych gier i zabaw scenariuszowych, licytacje prac artystycznych, budowę i tworzenie prezentów dla dzieciaków, dokarmianie i opieka nad zwierzętami w schroniskach, sadzenie drzew, budowę budek dla ptaków i paśników dla zwierząt czy oczyszczanie lasów. Inne, równie ciekawe pomysły to organizacja warsztatów rękodzieła, warsztatów stolarskich pod hasłem drugie życie rzeczy, kursów pierwszej pomocy, zajęć kulinarnych z dóbr leśnych, warsztatów recyklingowych i muzycznych. W celu propagowania ekologicznego, zdrowego i aktywnego trybu życia nasza agencja organizuje spływy kajakowe, wycieczki rowerowe czy biegi przełajowe. Przestrzeń aranżujemy eko meblami, a wszystko dopracowane eko detalami, takie jak: trawa, kwiaty, kamienie. Na takiej imprezie oczywiście eko atrakcje, jak mini golf, gry i zabawy zręcznościowe, pokaz mody ze śmieci, warsztat muzyczny na butelkach pet czy tworzenie eko biżuterii. Skupiamy się głównie na meblach z wykorzystaniem palet, europalet, szpul po kablach i skrzynkach oraz prezentujemy przedmioty, którym można nadać drugie życie i wykorzystać jako element wystroju wnętrza. Agencja powinna łączyć realizację celów biznesowych z aktywnym wypoczynkiem w zgodzie z naturą. Prawda jest taka, że nawet przy niewielkim nakładzie finansowym i kapitale ludzkim, jesteśmy w stanie zrealizować mnóstwo akcji, które przyczynią się do czystszego otoczenia.

Jak rozpoznać, że wybrany obiekt wyznaje politykę CSR i sprzyja tworzeniu eko eventów?
To dość proste do zauważania. Taki obiekt stosuje: segregację śmieci, ma mini-oczyszczalnię, czy chociażby korzysta z naczyń z otrębów czy posiłków z produktów regionalnych. To pierwsze kroki do tego, aby rozpocząć nie tylko modę na eko, ale na stałe wprowadzić wszelkie możliwe działania i technologie idące w tym kierunku. Ogromnym sukcesem obiektów jest zaszczepianie tego trendu i pozyskiwanie coraz większej grupy organizatorów, którym można zaszczepić tę ideę w swoich działaniach. Przykładami takich obiektów jest np. teren sportowo-rekreacyjny Estancia Biała Góra oraz sąsiadujący hotel Sielanka nad Pilicą. Te obiekty wciąż przystosowują się i rozwijają w kierunku nowoczesnych eko-rozwiązań.

Wiemy już jak to wygląda organizacyjnie. Jak uczestnicy eko-eventów odbierają takie wydarzenia?
Goście eventów często doszukują się podczas eko-eventów inspiracji, które wykorzystują później w swoim życiu prywatnym (stolik na taras czy łóżko do sypialni). Cieszy fakt, że możemy się przyczyniać do zmiany toku myślenia. Takich i innych inspiracji, mniejszych i większych jest bardzo wiele. Mamy namacalne potwierdzenie, że ludziom się to podoba, że chcą działać, czują satysfakcję ze zmian w życiu, a agencji przynosi to tylko korzyści.

Weźmy pod lupę konkretny przykład eko-eventu. Jak zorganizować ekologiczny piknik?
Zaczynamy od miejsca, które jest zlokalizowane jak najbliżej firmy (unikamy, długich podróży, kosztownych i niestety trujących środowisko). Zachęcamy gości do przyjazdu rowerem lub innym eko środkiem lokomocji. Podczas jego przygotowania staramy się pracować tak, żeby było jak najmniejsze zużycie materiałów. Wyszukujemy eko atrakcje, twórcze i kreatywne zabawy, wspólne koncertowanie, plenery malarskie, tworzenie miasteczek z kartonu czy malowanie wraków eko farbami.

Do tego menu bazujące na eko produktach. Podczas eventu segregujemy śmieci wyrzucając je do koszów na plastik, papier i inne. Proponujemy również program edukacyjny z zakresu ekologii.

Podsumowując dlaczego eko-eventy powinny być stosowane w każdej agencji?
Coraz więcej ludzi ma świadomość, że połączenie biznesu i ekologii, to korzyści nie tylko dla nas samych, ale również dla całego otoczenia. Plastikowe zabawki, huczące sprzęty, zapach spalin, chińskie gadżety, długie podróże, tony papieru, tłuste jedzenie – na to na szczęście moda już przemija. Wspieramy wszystkie unikatowe EKO projekty i kreatywne rozwiązania w tej dziedzinie i trzymamy kciuki, by coraz więcej agencji eventowych zaraziło się tym pozytywnym wirusem.
Rozmawiała Paulina Pięta

 

Karolina Turska – Fiszlak
CEO w Estancia Group, właścicielka stron www.pozytywnieikreatywnie.pl i www.siedzenapalecie.pl. Promotorka zdrowego stylu życia i ekologii.

 

Wywiad ukazał się w OOH Event. Wersja online znajduje się TUTAJ