Czy polskie firmy wykorzystują szanse międzynarodowej ekspansji? Z pewnością udaje się to laureatom trzeciej edycji konkursu Globalni Liderzy Przyszłości. Gala wręczenia nagród była także okazją do oficjalnej inauguracji nowego projektu badawczo-networkingowego, dedykowanego liderom odważnie stawiającym kroki na światowych rynkach.
Gala wręczenia nagród w trzeciej edycji konkursu Globalni Liderzy Przyszłości, organizowanego przez redakcję „Harvard Business Review Polska” oraz ICAN Institute, odbyła się 7 grudnia 2016 roku w Warszawie.
Od czego zależy sukces polskich firm?
Polskie firmy mają już wieloletnie doświadczenie w konkurowaniu na światowych rynkach. O klientów zabiegają niższą ceną, wysoką jakością produktów i usług, a także innowacyjnością modeli biznesowych. Nierzadko udaje im się prześcignąć zagranicznych gigantów.
Jak jednak pokazuje badanie „Polskie firmy na globalnej scenie”, przeprowadzone przez ICAN Research oraz redakcję „Harvard Business Review Polska”, wiele polskich przedsiębiorstw decyduje się na ekspansję zagranicznądopiero po osiągnięciu wysokiego wzrostu na rynku lokalnym.A to może prowadzić do niewykorzystania dynamiki i potencjału rozwojowego –firmy takie zbytnio zwlekają z podjęciem decyzji o zagranicznym podboju. W globalnym świecie nie trzeba być gigantem, by odnieść międzynarodowy sukces. Ważniejszymi czynnikami jest strategia oparta na innowacyjnym produkcie i dobrze dobrani partnerzy biznesowi. Najważniejszą cechą firm, które są w stanie zwyciężać zagranicą, jest jednak elastyczność, dzięki której można szybko dostosować ofertę do potrzeb lokalnych klientów.
W celu wsparcia polskich liderów międzynarodowej ekspansji powstał konkurs Globalni Liderzy Przyszłości. Celem projektu jest wyróżnienie firm,które cechują się wysokim potencjałem sukcesu na rynkach międzynarodowych.
Warto wyjść poza to, czego nauczyliśmy się na lekcjach geografii. Mapa świata, sieć rynkowych zależności, zmienia się cały czas i musimy być na bieżąco. Aby osiągnąć sukces, trzeba odkrywać trendy. Pamiętajmy, że szanse są dużo większe niż nam się wydaje– przekonywał podczas swojej prelekcji dr Witold Jankowski, redaktor naczelny „Harvard Business Review Polska” oraz prezes ICAN Institute.
Laureaci konkursu Globalni Liderzy Przyszłości
Konkurs składał się z kilku etapów: w pierwszym zespół badawczy zweryfikował zgłaszające się firmy i decydował o ich przejściu do drugiego etapu. Spośród ponad dwustu zgłoszeń wyselekcjonowano trzydzieści, które następnie zostały poddane analizie. W ostatnim etapie konkursu pozostało trzynaście firm, które przeszły rygorystyczny audyt oparty na wizytach studialnych. Na tej podstawie stworzone zostały raporty z rekomendacjami zespołu badawczego – wartościowymi dla dalszego rozwoju analizowanych firm, jak i stanowiącymi podstawę dla kapituły, do wyłonienia laureatów.
W ramach trzeciej edycji konkursu Globalni Liderzy Przyszłości nagrodzono czterech laureatów:
Cloud Technologies SA
Za wciąż podnoszoną efektywność kampanii reklamowych własnych klientów, dzięki zdolności do przetwarzania i komercjalizacji dużych danych.
Openeo SA
Za silną przewagę konkurencyjną i wiarygodność budowaną dzięki stworzeniu portalu internetowego udostępniającego specjalistyczną wiedzę o opiniach i opinie ich użytkowników.
Ta nagroda to przede wszystkim wyróżnienie za kilkuletnią pracę całego zespołu – działu zagranicznego, programistów, księgowości, specjalistów od gospodarki magazynowej. Jest to docenienie pracy, którą do tej pory wykonaliśmy i myślę, że także perspektywy, którą przed sobą mamy – powiedział Ernest Pujszo, koordynator e‑commerce w Oponeo.pl.
Wawrzaszek Inżynieria Samochodów Specjalnych Sp. z o.o.
Za wysoką jakość produktu, elastyczność i dostosowalność do wymagań klienta dzięki własnemu zapleczu produkcyjnemu.
Zortrax SA
Za szybką i elastyczną ścieżkę produkcyjną i bardzo wysoką jakość produktów przy utrzymaniu niskiej ceny.
Jesteśmy bardzo wdzięczni za to niezwykle istotne dla nas wyróżnienie. Firma Zortrax jest jak pociąg, który dopiero niedawno rozpoczął swoją podróż. Pragnę jednak zapewnić, że nie zamierzamy zwalniać – nie chcemy osiadać na laurach, nawet jeżeli są tak zaszczytne jak Globalni Liderzy Przyszłości – przekonywał Marcin Niedzielski, PR menedżer Zortrax SA.
Więcej o projekcie dowiedzieć można się na stronie globalniliderzy.pl
Patronat honorowy: Ministerstwo Rozwoju. Patronat instytucjonalny: Pracodawcy PR.
MW