Logo

Marketing MIX

Przedstawiciele branży POS podsumowują miniony rok

Jakie były najpopularniejsze POS-y roku 2016? Jakie trendy dominowały w branży? Oraz o prognozach na nowy rok, opowiadają przedstawiciele branży POS.

Maria Młynarska, Account Executive, DISPLAY PLUS

Najpopularniejszy POS roku 2016

Według Display Plus najpopularniejszy POS 2016 to zgodnie z obowiązującym trendem modułowy regał sklejkowy. Regał ten utrzyma zarówno lekkie jak i bardzo ciężkie produkty. Można go składać do naprawdę małych rozmiarów, zachowuje się jak puzzle 3D. Łatwo i często można go odświeżać, podmieniając grafikę na poszczególnych elementach, bez konieczności produkcji całego regału, co znacznie zmniejsza nakłady poniesione na POS-y w związku ze zmianą sezonu czy kampanii promocyjnej.

Trend roku 2016

Ekobzik – tak można by nazwać trend roku 2016, troska o naturę jest jak mała czarna – zawsze w modzie, ale w minionym roku był on nadzwyczaj odczuwany. Klienci szczególnie z branży FMCG częściej niż z tworzywa sztucznego poszukiwali materiałów ze sklejki, tektury czy drewna. Surowce naturalne takie jak drewno czy sklejka nadają POS-om ekologiczny sznyt, tym samym sugerując klientom naturalne pochodzenie prezentowanych na nich artykułów i dbałość marki o naszą Matkę Ziemię.

Prognozy na 2017 roku

W 2016 słowo klucz to EKO, a jakie będzie w 2017? Może 3D, druk 3D. Dla producentów materiałów POS drukarka 3D to skarbnica możliwości, a ponieważ technologia ta jest coraz bardziej dostępna dla MŚP można spodziewać się, ze zawładnie działami prototypów. Każde przedsiębiorstwo, które walczy o klienta i chce szybko przedstawić ucieleśnienie wizualizacji powinno zainwestować w drukarkę 3D, jest to szansa na znaczne skrócenie czasu od projektu do prototypu, nie od dziś się mawia że czas to pieniądz.

 

Michał Odolak, Design Director, ATS Display Sp. z o. o.

Najpopularniejszy POS roku 2016

Najpopularniejsze w ubiegłym roku były POS-y związane z aktualnymi trendami lifestyle’owymi jak: aktywność fizyczna, zdrowa żywność, zdrowy tryb życia. Klienci, zwłaszcza z branży FMCG bardzo podkreślają w swojej komunikacji te elementy. Jeśli chodzi o rodzaj, to z pewnością popularne stały się mniejsze gabarytowo materiały POS, które zajmują mniej powierzchni w sklepach.

Trend roku 2016

Głównym trendem z naszego punktu widzenia jest fakt, że marki coraz częściej różnicują materiały POS w zależności od typu miejsca sprzedaży – innych realizacji oczekują w sklepach wielkopowierzchniowych, innych w centrach handlowych czy w mniejszych sklepach. Kiedyś rynek materiałów POS był podzielony na 3 zasadnicze kategorie: Hiper i supermarkety, małe, tradycyjne punkty sprzedaży oraz szeroko pojęta Horeca. W tym momencie każda z tych kategorii dzieli się na kolejne, mniejsze, np. w przypadku Horeki wiąże się to z rozwojem fast foodów, gdzie mamy takie kategorie jak: duże sieci restauracji, sieci fastfoodów, foodtrucki, bary kanapkowe, bary mleczne itd. W każdym przypadku oczekiwania klienta od strony designu i funkcjonalności są mocno zróżnicowane.

W ubiegłym roku dużym zainteresowaniem klientów cieszyły się POS-y produkowane z naturalnego drewna, gdzie ważnym faktorem był sposób wykończenia jak np. szczotkowanie. Mocno zauważalna stała się moda na styl vintage i POS-y bazujące na skrzynkach. Rozwój nowych technologii i mediów społecznościowych również wpływa na naszą branżę i klienci coraz częściej oczekują by standy były interaktywne i np. angażujące młodzież oraz dzieci, które mają przecież często ogromny wpływ na decyzje zakupowe rodziców.

Prognozy na 2017 rok

Rynek POS jest bardzo ciężki do prognozowania ze względu na swoją dużą dynamikę, niemniej przekonany jestem, że nadal będzie rosło zapotrzebowanie na naturalne materiały takie jak drewno i na POS-y w stylu vintage. Ponadto coraz większą rolę może odgrywać uniwersalność ekspozycji, czyli możliwość łatwego dostosowania POS-ów do aktualnej kampanii lub sezonu poprzez wymianę key visuala. Wiąże się to z potrzebą klientów na wyprodukowanie POS-ów, które będą służyć na rynku przez dłuższy okres czasu i które można w prosty sposób modyfikować. Ponadto, co również rozumiem jako kontynuację trendu z 2016 roku, wzrost zastosowania nowych technologii, głównie związanych z tym by POS-y były bardziej interaktywne – te rozwiązania stają się coraz tańsze i łatwiej dostępne.

Monika Gardasiewicz, Art Director, Advertis

Najpopularniejszy POS roku 2016

Witryna oraz display Yonelle na lotnisku Chopina w Warszawie.

Tłem witryny jest fototapeta z ornamentem w kolorze pudrowego różu. W kilku planach umieszczone zostały elementy takie jak: grafika 3D, podwieszane tabliczki, zawieszki wydrukowane na lustrzanej plexi, litery przestrzenne z liniowym podświetleniem LED. Finezji dodają płatki róż, którymi pokryte jest podłoże witryny. Co ważne, została ona zaprojektowana tak, aby w łatwy sposób zmienić aranżację na kolejne sezony. Kunsztowna kompozycja zachęca podróżnych do odwiedzenia salonu. Ekspozytory wewnątrz sklepu są natomiast proste i eleganckie. Stonowana kolorystyka oraz oświetlenie stanowią dyskretne tło dla kosmetyków.

Yonelle to polska marka kosmetyczna dedykowana kobietom dojrzałym, tworząca luksusowe, nowatorskie kosmetyki. To przykład marki, która dużą wagę przywiązuje zarówno do jakości, jak i do wyglądu kosmetyków. Ta sama dbałość o detale dostrzegalna jest również w podejściu do visual merchandisingu.

Trend roku 2016

Firma Advertis specjalizuje się w spersonalizowanych elementach aranżacyjnych, które są coraz silniejszym trendem w branży retail. Z każdym rokiem wzrasta świadomość tego, jak istotny jest spójny przekaz wizualny. Nośniki typu POS to nie tylko wsparcie sprzedaży, lecz także elementy dekoracyjne. Liczy się jakość wykończenia, dobór materiałów, sposób oświetlania, detal. Coraz więcej marek decyduje się na rozwiązania interaktywne, integrujące zakupy na miejscu, e-commerce i social media. 

Prognozy na 2017 rok

W ślad za zmieniającymi się zwyczajami zakupowymi klientów, marki muszą przystosować salony sprzedaży się do nowej roli. Dziś sklepy są raczej przedłużeniem stron internetowych, a nie odwrotnie, w pewnym sensie przejmują funkcję showroomów. W roku 2017 będziemy prawdopodobnie obserwowali rozwój w kierunku retailtainment – oferowania klientom unikatowego doświadczenia. Wizyta w salonie ma być przyjemnością dla zmysłów i formą rozrywki, dlatego coraz częściej do przestrzeni sklepowych wnikały będą rozwiązania znane z nowoczesnych muzeów oraz targów.

 MW