Logo

Event MIX

Social media w promocji obiektów

Działania wizerunkowe w mediach społecznościowych przynoszą wymierne efekty w zarządzaniu reputacją marki. Według badań Barometru Finansowego ING aż 68% respondentów wskazało, że social media wpłynęły na wybór destynacji turystycznej. Jak skutecznie wykorzystać ich stale rosnący potencjał?

Bądźmy w stałym kontakcie

Postęp technologiczny i rosnąca mobilność klientów sprawiają, że w branża hotelowa musi dostosować swoje kanały komunikacji i rezerwacji do urządzeń mobilnych. Coraz więcej decyzji związanych z rezerwacją pobytu w danym obiekcie zapada w trakcie podróży. Badania Profitroom przeprowadzone w 2016 roku wykazały, że wizyty z urządzeń przenośnych stanowiły aż 40% ruchu na stronach internetowych. Facebook to najlepiej rozpoznawalny serwis społecznościowy i nic nie wskazuje na spadek jego popularności. Portal daje olbrzymie możliwości reklamowe dla firm oraz pozwala na bieżąco budować wiarygodność przedsiębiorstwa. W styczniu 2017 liczba jego użytkowników przekroczyła 1 miliard 79 milionów, z czego blisko 1 miliard 66 milionów osób do przeglądania medium korzysta z aplikacji mobilnych.

Facebook stał się także pierwszym kanałem komunikacji pomiędzy klientem a hotelem oraz najważniejszym źródłem wiedzy o promocjach i aktualnych ofertach. Zamiast dzwonić na infolinię, korzystać z formularza kontaktowego czy szukać na stronie adresu mailowego, gość kieruje się na fanpage – licząc na szybką odpowiedź administratora. Według badań Echo Research, w 2016 roku 66% respondentów wolało kontakt z firmą poprzez media społecznościowe niż rozmowę telefoniczną z recepcją.

– Użytkownicy Facebooka, jak i innych mediów społecznościach, wymagają szybkiego reagowania na ich zapytania. Dlatego koniecznością jest stałe monitorowanie profili hotelu w mediach społecznościowych i szybkie odpowiadanie na wiadomości, komentarze oraz recenzje użytkowników. Bardzo ważna dla działających w branży hotelarskiej specjalistów ds. mediów społecznościowych jest dobra znajomość obiektu i bieżącej oferty, a także sprawna komunikacja z recepcją i działem rezerwacji oraz stałe monitorowanie strony– mówi Monika Wilk, specjalista ds. marketingu w Hilton Garden Inn Kraków Airport.

I jak Influencerzy

Według danych z grudnia ubiegłego roku Instagram jest odwiedzany przez ponad 600 milionów użytkowników miesięcznie. Ta z pozoru prosta aplikacja w 2012 roku została wykupiona przez właścicieli kultowego Facebooka i od tego momentu sukcesywnie wprowadza nowe funkcje. Obecnie możemy powiązać konto na Instagramie ze stroną na Facebooku i mieć wgląd do statystyk, realizować płatne kampanie reklamowe, tworzyć 24 godzinne Instagram Stories. Dodatkowo aktualnie Instagram testuje Shoppable Posts – z przyciskiem call to action, który da użytkownikom możliwość zakupów bezpośrednio z aplikacji. Jednak dla firm, także tych z branży hotelarskiej, istotniejsza od sponsorowanych postów, jest możliwość oznaczania się gości w hotelu oraz współpraca z influencerami. Jak przewidują twórcy raportu Hotel Marketing & Technology Trends 2017 wydawanego przez Profitroom, aby wypromować hotel zamiast w kolejny billboard czy reklamę w prasie hotelarze będą inwestować we współpracę z influencerami. Aż 53% osób subskrybujących i obserwujących kanały vlogerów, blogerów lub popularnych #Instapeople deklaruje, iż podjęło decyzję o zakupie na podstawie ich opinii.

Mówiąc o influencerach, nie można nie wspomnieć o Snapchacie, który odwiedzany jest przez 300 milionów użytkowników miesięcznie. Mobilna aplikacja jest najchętniej wybierana przez osoby pomiędzy 15 a 24 rokiem życia, dla których przesycony reklamami Facebook nie jest już atrakcyjny. Snapchat jest narzędziem, które daje dużo swobody i nie wymusza profesjonalnego podejścia do tworzenia wizerunku. Dzięki niemu firma może pokazać swoje luźniejsze, bardziej ludzkie oblicze. W Polsce wciąż stosunkowo mało hoteli decyduje się na aktywną obecność na Snapchacie, tymczasem międzynarodowe sieci z powodzeniem wykorzystują jego potencjał reklamowy. Jako pierwsze swoją przygodę z popularnym mediów rozpoczęły od współpracy z influencerami obiekty należące do sieci Marriott International, natomiast sieć Starwood Hotels & Resorts Worldwide stworzyła kampanię z użyciem geotagów, czyli filtrów do zdjęć, które są dostępne jedynie dla określonego obszaru.

Ruchome obrazy

Materiały video należą do najbardziej popularnych treści w Internecie. Średnia długość jednej sesji w serwisie YouTube na urządzeniach mobilnych wynosi obecnie ponad 40 minut. Według HighQ aż 96% firm działających w sektorze B2B chce w 2017 roku wprowadzić video do swoich działań z zakresu content marketingu. Warto zauważyć, że publikowane filmy mają duże znaczenie przy pozycjonowaniu w Google, gdyż są atrakcyjne dla użytkowników, dodatkowo treści filmowe idealnie sprawdzają się w mediach społecznościowych i generują wysokie zasięgi organiczne.

– Reklama video staje się doskonałym źródłem inspiracji i pozwala, aby widz zanurzył się w innym świecie. Video to wyjątkowa szansa, aby w kilkadziesiąt sekund sprawić, że widz będzie chciał na własnej skórze przeżyć wszystko, co właśnie zobaczył. Pamiętajmy, że dzisiejszy odbiorca jest niecierpliwy. Klip reklamowy powinien, więc być krótki i skutecznie przekazywać emocje, które odbiorca doświadczy podczas pobytu w hotelu – Marek Kaczmarek, Marketing Manager w Profitroom.

Komunikacja hotelu w mediach społecznościowych powinna być angażująca i dostosowana zarówno do kanału, jak i potencjalnej grupy odbiorców. W przypadku zdecydowanej większości hoteli sytuacja jest o tyle skomplikowana, że klienci reprezentują przynajmniej kilka grup. Media społecznościowe pozwalają na znaczną personalizację przekazu i pozwalają budować bliskie relacje z gośćmi obiektu oraz na bieżąco reagować na ich potrzeby i zapytania. Dlatego im lepiej poznamy naszych klientów, tym sprawniej będziemy poruszać się w świecie social mediów i wzbudzać zaangażowanie naszych fanów, co w czasie, przełoży się na wzrost sprzedaży usług.

Natalia Górnisiewicz, PR Manager w Hilton Garden Inn Kraków Airport

JK