Firmy przenoszą większość działań promocyjnych do Internetu, co w dobie intensywnego rozwoju technologicznego oraz digitalowych narzędzi marketingowych jest jak najbardziej zrozumiałe. Pewne rzeczy pozostają jednak niezmienne – obecność na targach biznesowych lub branżowych nadal jest działaniem obowiązkowym, mimo że to jedno z najstarszych narzędzi marketingowych.
Targi to wciąż jedno z najbardziej efektywnych narzędzi w kontekście networkingu, sprzedaży i marketingu, zwłaszcza jeżeli chcemy dotrzeć z naszą ofertą do segmentu B2B. Pod warunkiem, że potrafimy w sposób przemyślany zaplanować obecność na wydarzeniach branżowych i umiejętnie wykorzystać natrafiające się okazje na promocję naszej firmy.
Nie ma jak rozmowa
W dobie globalnej, wirtualnej komunikacji często zapominamy o zwykłej rozmowie „face to face”, która staje się bezcenna, jeśli chodzi o kontakt z obecnym bądź potencjalnym klientem. Stary, dobry networking skutecznie sprawdza się w środowisku biznesowym. – Atutem imprez targowych jest fakt, że pojawiają się tam osoby „z branży”, faktycznie zainteresowane tematem naszej działalności – łatwiej jest więc podjąć rozmowę, która poza grzecznościową wymianą wizytówek, może skutkować obiecującą relacją biznesową – mówi Ada Stokowska z firmy Wyjątkowy Prezent, oferującej benefity pracownicze w formie przeżyć. Budowanie sieci kontaktów jest też, dzięki możliwości bezpośredniej rozmowy, dużo prostsze niż np. w przypadku prezentowania swojej firmy i jej oferty przez telefon. Często jest też dużo skuteczniejsze – chociażby z uwagi na fakt, że możemy lepiej „wyczuć” rozmówcę, na bieżąco rozwiewać wszelkie wątpliwości i personalizować naszą ofertę zgodnie z jego oczekiwaniami. W związku z powyższym, należy starannie zaplanować, kto będzie reprezentował naszą firmę podczas imprezy branżowej. Warto, by byli to pracownicy doświadczeni, otwarci, komunikatywni i przede wszystkimi merytoryczni – zwykle sprawdzają się oni dużo lepiej niż cały szereg nieznających firmy hostess.
Bądź tam, gdzie wszyscy
W jaki sposób selekcjonować wydarzenia branżowe, które chcemy dodać do firmowego kalendarza targowego? Po pierwsze – warto bywać tam, gdzie bywają inni, zwłaszcza nasza konkurencja. Możemy też skonsultować wybór targów z naszymi klientami oraz zaprzyjaźnionymi firmami z branży. Ponadto, musimy też zastanowić się, jakie cele marketingowe chcemy osiągnąć poprzez udział w danym targach. – Obecność na najważniejszych i największych targach branżowych jest wręcz obowiązkowa, jeśli zależy nam na budowaniu silnego wizerunku naszej firmy oraz wzmacniania jej prestiżu. Z drugiej strony, nie należy ignorować mniejszych imprez branżowych, które nie są tak popularne – mówi Ada Stokowska z firmy Wyjątkowy Prezent. Kameralne targi nierzadko okazują się bardzo wartościowe pod kątem merytorycznym i – co istotne – przyciągają zwykle inną grupę uczestników, niż najpopularniejsze wydarzenia. Oznacza to, że mogą być dla nas idealną niszą do zapełnienia, jeśli chodzi o promocję i dotarcie do nowych odbiorców. – Oczywiście, najlepiej przy planowaniu kalendarza targowego, uwzględnić różnorodne imprezy – z perspektywy naszej firmy warto pojawiać się zarówno na ogromnych, prestiżowych imprezach typu Rema Days czy Kongres Kadry, jak i kameralnym, ale bardzo ciekawym Festiwalu Inspiracji – dodaje Ada Stokowska.
Zainspiruj się!
Targi branżowe to często prawdziwy raj dla marketingowców poszukujących inspiracji oraz informacji odnośnie trendów i nowinek rynkowych. Dzięki uczestnictwu w tego typu wydarzeniach mamy okazję do konfrontacji podejmowanych przez nas działań promocyjnych i wizerunkowych z aktywnością naszej konkurencji. Warto przy tym zaznaczyć, że nie chodzi tu jedynie o obserwację dobrych praktyk, ale i błędów popełnianych przez inne firmy, np. przy obsłudze stosika. W efekcie, możemy określić, w jakim miejscu jesteśmy w stosunku do innych firm oraz dokąd chcielibyśmy zmierzać i co jeszcze możemy ulepszyć w kontekście oferty i marketingu. Co istotne, targi to również doskonała okazja do badania rynku pod kątem informacji zwrotnej odnośnie naszej oferty. Podejmując rozmowę z osobami odwiedzającymi nasze stoisko mamy szansę na uzyskanie wiarygodnych opinii oraz pomysłów i sugestii nie tylko na temat naszych produktów i usług, ale i sposobów ich prezentacji oraz promocji. Dzięki temu możemy na bieżąco dostosowywać nasze produkty i strategię promocyjną do trendów i oczekiwań rynkowych.
Zadbaj o promocję
Najbardziej prestiżowe targi, organizowane w największych miastach w Polsce, przyciągają zwykle uwagę biznesowych, branżowych oraz lokalnych redakcji. Dzięki temu, o tego typu wydarzeniach jest zwykle głośno w mediach – zarówno przed, jak i po targach. Dlatego też, obecność na imprezach branżowych jest sposobem na zainteresowanie dziennikarzy działalnością naszej firmy i tym samym, zaistnienie w przestrzeni medialnej i dotarcie do jeszcze większej liczby odbiorców. Zwłaszcza, że rozmowa z dziennikarzem w okolicznościach „targowych” jest często spontaniczna i tym samym, dużo mniej formalna i naturalna, niż w umawianym wcześniej, oficjalnym wywiadzie. Warto też, odpowiednio wcześniej wypromować nasz udział w danych targach – poinformujmy o naszej obecności w imprezie zarówno obecnych, jak i potencjalnych klientów, dodajmy informację na ten temat w mailingach czy newsletterze, na stronie www oraz w kanałach social media. Zadbajmy też o to, by nasze logo i informacja o naszej firmie pojawiły się na stronie targów oraz w targowych broszurach czy katalogach.
MW