Logo

Event MIX

O pluralizmie w kontekście mediów

Prawie 40 prelegentów wystąpi na VII Ogólnopolskim seminarium medioznawczym, które odbędzie się 24 marca 2017 roku na Uniwersytecie Warszawskim.

W tym roku tematem seminarium będzie pluralizm w mediach. Wydarzenie będzie składało się z sesji plenarnej oraz 4 paneli tematycznych, dodatkowo podczas seminarium zostanie wręczona nagroda „Studiów Medioznawczych” za najlepszy doktorat.

Co cechuje Politykę Facebooka a co politykę na Facebooku? Czy media w Szwecji są multikulturowe? Co ogranicza autonomię dziennikarską w Polsce? Czy w chińskich mediach istnieje pluralizm? To zaledwie kilka pytań, na które odpowiedzi poznają uczestnicy seminarium medioznawczego.

Podczas tego wydarzenia, pluralizm zostanie omówiony w dwóch aspektach – pierwszy będzie dotyczył samych mediów, drugi zaś tego, co publiczność znajduje w przekazach medialnych. Dyskusja będzie skupiać się m.in. na dostępie do informacji, centralizacji systemu medialnego, niezależności redakcyjnej, różnorodności treści i form medialnych, a także na prawie do wolności słowa i stronniczości mediów.

Pochodzenie zagrożeń wobec pluralizmu medialnego jest obecnie trudne do zdefiniowania. Oczywiste naciski mogą pochodzić np. ze strony przedstawicieli władz, ale można zaobserwować także presję mediów na środowiska polityczne, jak to miało miejsce choćby przed Brexitem w Wielkiej Brytanii. Prelegenci pochylą się również nad tym zagadnieniem i zastanowią się czy takie działanie można postrzegać w kategoriach łamania zasad pluralizmu medialnego.

Z racji bardzo obszernej tematyki, dyskusja została podzielona na 4 panele tematyczne:

  1.        Pluralizm mediów: systemowy i własnościowy;
  2.        Różnorodność w mediach: pluralizm treści i formy przekazów;
  3.        Pluralizm mediów a polityka i prawo;
  4.        Pluralizm mediów a dziennikarstwo i nowe technologie.

Organizatorem seminarium jest Wydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.

MW