Polskie firmy trawi epidemia negatywnego nastawienia. Badanie przeprowadzone na zlecenie firmy Sharp wykazało, że blisko dwie trzecie (65%) pracowników biurowych ma negatywny stosunek do swojego miejsca pracy, a przestarzałe metody technologie obniżają morale i motywację w firmach na terenie całego kraju.
Sharp nawiązał współpracę ze Stefanem Heafligerem, profesorem zarządzania strategicznego i innowacyjności w Cass Business School, żeby pomóc firmom zmienić sposób, w jaki pracownicy postrzegają miejsce swojej pracy. Powstała w ten sposób biała księga, która zawiera osiem prostych rozwiązań pomagających zwiększyć motywację w firmie.
Badanie obejmujące ponad 6000 pracowników biurowych w Europie, w tym 500 w Polsce, wykazało, że miejsce pracy opisywane jest jako nieinspirujące (20%), a niektórzy określają je nawet jako „ponure”, „opresyjne” lub „toksyczne”. Jedna trzecia pracowników stwierdziła, że ich biuro jest nudne, a 43% postrzega je jako ciche. Zaledwie 14% ankietowanych uznało, że ich miejsce pracy jest motywujące.
Na pytanie, dlaczego opisują swoje biuro w ten sposób, co najmniej jedna czwarta z ankietowanych obwiniała przestarzałe metody pracy (25%), a 28% stwierdziło, że spędza zbyt wiele czasu nad nudnymi zadaniami administracyjnymi. 12% narzekało, że wszyscy komunikują się poprzez email zamiast porozmawiać.
Bardzo istotnym problem w miejscu pracy okazała się technologia – blisko połowa (44%) respondentów stwierdziła, że jest ograniczająca. Przeciętny polski pracownik przyznał, że dwa razy dziennie odczuwa frustrację wynikają z korzystania urządzeń technicznych w biurze, przez co 31% pracowników woli korzystać z własnego sprzętu.
W Europie pracownicy z pokolenia tzw. millenialsów (urodzonych po roku 1982), którzy nie znają pracy bez Google, częściej niż inne grupy wiekowe stwierdzali, że czuliby się bardziej zmotywowani, jeśli w ich biurach dostępne byłyby najnowsze rozwiązania technologiczne (39%). Połowa tych pracowników czasami unika dostępnych rozwiązań technologicznych, ponieważ są zbyt skomplikowane.
– Zapewnienie atmosfery, w której wszyscy czują się zmotywowani, jest kluczowe dla stworzenia szczęśliwego miejsca pracy, w którym pracownicy chcą i mogą w najlepszy możliwy sposób wykonywać swoje obowiązki. Technologia zwiększa motywację, ale tylko wtedy, gdy jest pomocna i łatwa w obsłudze. W przeciwnym razie staje się elementem demotywującym, świadomie unikanym, a nawet wywołującym frustrację. Spójrz na narzędzia, z których korzystasz, zastanów się, jakich narzędzi potrzebujesz i wprowadź udoskonalenia, które pomogą ludziom czerpać radość z przychodzenia do pracy. – powiedział Szymon Trela, Product Manager, Sharp Electronics CEE.
– W ciągu następnych 10 lat milennialsi będą stanowili większość naszych pracowników, a więc bardzo istotne jest, abyśmy potrafili uczyć się od naszych młodszych kolegów, powitali nowe idee i punkty widzenia, a także wprowadzali lepsze rozwiązania technologiczne, które są tak łatwe w obsłudze jak urządzenia przeznaczone do użytku prywatnego. – dodał.
Wskazówki eksperta dotyczące motywacji w miejscu pracy można znaleźć TUTAJ
MW