Digital Signage oraz Social Mobile to bardzo szybko rozwijające się narzędzia marketingu sensorycznego. Zastosowanie najnowszych technologii projekcji cyfrowej oraz coraz lepszych kreacji reklamowych, przyczynia się do stale zwiększającej się popularności tych form przekazywania treści, w szczególności w placówkach handlowych.
Digital Signage to zespół urządzeń, infrastruktury oraz oprogramowania służący do efektownej prezentacji treści reklamowych i informacyjnych na nośnikach cyfrowych. Technologia Social Mobile pozwala z kolei na innowacyjną interakcję z klientami oraz angażuje ich we współtworzenie klimatu panującego w przestrzeniach sklepowych.
Nowe technologie takie jak Digital Signage czy Social Mobile, jeszcze niedawno kojarzone wyłącznie z wielkimi korporacjami, bankami czy mediami, dziś coraz śmielej i skuteczniej przedostają się do naszego życia zarówno zawodowego jak i prywatnego. Obecnie, kiedy zaczynają królować rozwiązania mobilne stajemy się nie tylko odbiorcami oferowanych nam usług technologicznych, ale coraz częściej właścicielami systemów, aplikacji itp. Technologia staje się elementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania wielu przedsiębiorstw, a także ich znaczenia pośród konkurencji. Innowacyjne narzędzia oparte o najnowsze technologie, coraz częściej znajdują także zastosowanie w sklepach.
Digital Signage
Digital Signage to z pewnością medium, które w Polsce cieszy się coraz większą popularnością a jego zróżnicowanie formatów stale wzrasta. Mimo iż poziom rozwoju jest znacznie niższy niż w Stanach Zjednoczonych, to w Polsce również powstaje wiele ciekawych realizacji, których przekaz jest coraz szerzej zauważalny.
Multimedialne systemy Digital Signage działają zazwyczaj w miejscu, gdzie konsumenci dokonują zakupów. Innymi słowy, wpływają one na klientów, na krótko przed ich decyzjami związanymi z wyborem produktów. Jak wynika z badań Mood, ponad dwie trzecie decyzji podejmowanych przez konsumentów, ma miejsce w punkcie handlowym lub usługowym. Wyniki te pokazują, jak istotny wpływ na spontaniczne decyzje gości, może mieć zastosowanie systemów Digital Signage w miejscu sprzedaży. W Polsce tego typy rozwiązania multimedialne, cieszą się coraz większą popularnością a zasięg i liczba odbiorców treści stale rośnie. Szacuje się, że niedługo zasięg systemów w sieciach marketowych w Polsce, może sięgnąć nawet 20 mln klientów. Jeśli dodamy do tego systemy w innych punktach usługowo-handlowych (w szczególności w sklepach), to może okazać się, że Digital Signage obejmie swoim zasięgiem prawie całą populację naszego kraju. Rozwiązania multimedialne tego typu pozwalają na zwiększenie dynamiki sprzedaży poszczególnych produktów a zarazem są medium łatwo mierzalnym, które może stać się jednym z najbardziej wiarygodnych na rynku.
Digital Signage to efektywne medium, które może być używane do budowy pozytywnego wizerunku marki sklepu, kreowania więzi pomiędzy klientami a brandem oraz oczywiście do zwiększania sprzedaży określonych produktów czy usług.
– Badanie które przeprowadziliśmy w jednym z sieciowych sklepów w USA pokazało, iż ekrany były drugim najskuteczniejszym narzędziem promocji określonych produktów. Odsetek klientów, którzy zwrócili uwagę na choćby jeden ekran w sklepie, wyniósł blisko 60%, natomiast co piąta osoba zapytała obsługę o reklamowany produkt. Jednocześnie, prawie 40% respondentów przyznała się do tego, że dostrzeżenie reklamowanych treści miało znaczący wpływ na ostateczne decyzje zakupowe – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Poland & Baltics w firmie Mood.
Gdy planowane jest wykorzystanie systemów Digital Signage, należy pamiętać, że aby kampania reklamowa była skuteczna, trzeba rozważyć kilka istotnych czynników. Przede wszystkim należy umiejętnie zdefiniować tzw. obietnicę marketingowo-sprzedażową i dostosować ją do określonej grupy docelowej czyli naszych klientów. Następnie warto ocenić pozycję swojej marki na rynku, stan kategorii produktowych, liczbę marek konkurencyjnych w okolicy, lojalności naszych klientów wobec marki, a także skłonność do eksperymentalizmu w danej kategorii. Kolejną bardzo ważną kwestią, jest stworzenie spójnej komunikacji, która będzie adekwatna do miejsca, w którym działać będzie Digital Signage – przekaz o innym charakterze jest skuteczny w miejscach, gdzie się spieszymy (sklepy przy ruchliwych ulicach), a inny w miejscach, gdzie mamy więcej czasu na jego oglądanie (np. sklepy w galeriach handlowych). Do tego wszystkiego należy pamiętać, aby zaplanować kampanię Digital Signage jako spójny element całej komunikacji marketingowej oraz PR.
Zaplanowanie kampanii promocyjnej dla sklepu realizowanej za pomocą Digital Signage, każdorazowo musi wiązać się z mierzalnością efektu dotarcia. Do tej pory jeszcze nie przeprowadzono badań, które określiłyby zasięg całego kanału. Wielu dostawców nosików potrafi już jednak oszacować zasięg medium, którym akurat oni dysponują – robią to na wiele sposobów. Na tę chwilę wyróżnić możemy dwa rodzaje zasięgu: brutto (przebywanie w obiekcie z systemem Digital Signage) oraz netto (przebywanie w obszarze oddziaływania tychże systemów). Jest to jednak dopiero początek badań. Instytucje, które będą chciały zmaksymalizować dokładność pomiarów, będą musiały zmierzyć się z wieloma problemami. Do tych ważniejszych z pewnością należeć będą: wymóg prowadzenia badań na odpowiednio dużych próbach, problem uświadomienia sobie wpływu systemów wśród badanych, czy też określenie definicji zasięgu brutto w oparciu o deklaracje odwiedzin danego lokalu oraz znalezienie metody pomiaru brutto dla całego systemu multimedialnego, a nie tylko poszczególnych nośników – co jest najważniejsze z punkty widzenia sieci handlowych.
– Treść jaką można przekazywać dzięki systemowi DS jest bardzo obszerna: od powitań klientów i informacji o sklepie, poprzez ofertę produktów, promocje, informacje o usługach dodatkowych, aktualne oferty naszych partnerów. Możliwości są wręcz nieograniczone. Monitory LCD jako nośniki informacyjne oferują kilka istotnych możliwości: prezentację dynamicznej treści wzbogaconej o fonię, podział ekranu na okienka, a tym samym pokaz wielu treści jednocześnie (np. części informacyjnej wzbogaconej reklamami), możliwość emisji paska tekstowego na dole ekranu, aż po rozwiązania dotykowe i interakcję z odbiorcą – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza z Mood.
Social Mobile
Wykorzystanie darmowego Wi-Fi w sieciach handlowych czy też pojedynczych sklepach staje się coraz popularniejsze. Jak wskazuje większość badań, duża część konsumentów woli wybrać sklep, który wchodzi z nim w multimedialną interakcję. Jednak samo udostępnienie Internetu nie wystarczy, aby właściciele sklepów mogli czerpać z niego wymierne korzyści (inaczej jest w gastronomii). Z pomocą przychodzą narzędzia Social Mobile, które zmieniają tradycyjne Wi-Fi w innowacyjne narzędzia analityczno-marketingowe.
– Nie ma lepszego sposobu na zapewnienie sobie lojalności twoich klientów niż interesowanie się ich opiniami i samopoczuciem. Aż 51% kupujących w USA pozostaje lojalnym firmom, które wchodzą z nimi w interakcję poprzez preferowane przez nich kanały komunikacji – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza.
Narzędzia Social Mobile pozwalają używać najbardziej popularnych kanałów social media, jak i usług e-mail w celu bezpośredniego przeprowadzania dialogu z klientami czy wysyłania im wartościowych informacji o ofertach i produktach. Przykładowo, można wysłać Klientom wchodzącym właśnie do sklepu informację o obecnych promocjach na poszczególne modele butów.
Aby stale się rozwijać konieczna jest wiedza o tym, co klienci myślą o marce i produktach lub obsłudze sklepu. Zbieranie opinii jest zatem równie ważnym elementem rozwoju. Dzięki narzędziom Social Mobile, można w bardzo prosty i szybki sposób pytać klientów odnośnie ich poziomu zadowolenia z usług.
Nawet 21% konsumentów jest bardziej skłonna do dokonania ponownego zakupu w sklepie, który stara się dotrzeć do nich poprzez spersonalizowane doświadczenia cyfrowe. Można tego dokonać poprzez wysyłanie im dostosowanych wiadomości czy kuponów lub zapewnianie im specjalnych ofert bazując na częstotliwości ich wizyt w poszczególnym sklepie. Tego typu narzędzia są kluczowe dla zwiększania ich satysfakcji, szczególnie że w dzisiejszych czasach praktycznie każdy stale posiada przy sobie smartfona z dostępem do Internetu. Korzystanie z nich zamiast standardowych kart lojalnościowych czy też ankiet jest nie tylko o wiele wygodniejsze dla klienta, ale również tworzy osobistą więź między nim a naszą marką. Używanie w tym celu nowoczesnej technologii odróżnia daną markę od konkurencji, a gromadzenie danych o klientach jest znacznie prostsze w przetwarzaniu.
Dzięki narzędziom Social Mobile można wysyłać wiadomości do konkretnych grup docelowych. Można na przykład stworzyć kampanię mailingową specjalnie dla mężczyzn w konkretnej grupie wiekowej, którzy odwiedzili sklep w przeciągu ostatniego kwartału. Technologia ta przydaje się nie tylko w celu przeprowadzania komunikacji marketingowej dla klientów i monitorowania efektów, ale również bezpośredniego zwiększania przychodów z każdego z nich oraz ilości czasu, który są skłonni spędzić w sklepie.
– Klient logujący się do naszej sieci poprzez swojego maila lub portale social media, przestaje być dla nas anonimowy. Otrzymujemy wówczas jego adres e-mail, informacje dotyczące wieku i płci, itd. Pozwala nam to m.in. wysyłać targetowane mailingi – inne do kobiet, a inne do mężczyzn. Mamy tu do czynienia z podwójną korzyścią w której z jednej strony pozyskujemy dane o klientach, a z drugiej możemy je precyzyjnie wykorzystać, oferując im korzyść w postaci spersonalizowanej oferty, vouchera, zniżki, czy konkursu. W efekcie, docieramy do klienta ze zindywidualizowanym przekazem, który jest dla niego wartością dodaną – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza.
Z kolei stronę internetową marki, która będzie zintegrowana z profilem na Facebook.com można np. wykorzystywać do promocji w czasie rzeczywistym, zameldowania się czy zachęcenia gości do aktywności na portalach spełecznościowych. Narzędzia Social Mobile stanowią przede wszystkim doskonałe źródło wiedzy o klientach. Dzięki danym z logowania można personalizować przekaz marketingowy, wyświetlanie w czasie rzeczywistym promocji, wysyłkę mailingów, czy komunikację na portalach społecznościowych. Skuteczność mailingów wysyłanych za pomocą narzędzi Soicial Mobile pozwala osiągnąć współczynnik klikalności na poziomie ok. 30 proc. Czyta je zatem aż 30 osób na 100 – wielokrotnie więcej niż w przypadku tradycyjnych metod.
Dzięki narzędziom Social Mobile można również tworzyć kanały komunikacji, dzięki którym właściciel sklepu będzie mógł w prosty sposób kontaktować się z Klientami, pozyskiwać nowych, zachęcać aktualnych do większej aktywności i sprawić, by byli bardziej lojalni i odwiedzali sklep częściej. Można np. używać: wysyłki mailingu z komunikacją oferty promocyjnej, programu lojalnościowego czy konkursu – to doskonały sposób na budowanie relacji.
– Od niedawna, Mood Polska oferuje także nowe rozwiązanie, jakim jest Social Mix. To nowa funkcjonalność, którą proponujemy klientom odtwarzającym muzykę za pomocą technologii MOOD. System Social Mix pozwala klientom na głosowanie na wybrane przez siebie piosenki, dzięki którym są one przesuwane na górę playlisty. Jest to strona internetowa, przystosowana do urządzeń mobilnych. Klienci nie muszą się logować, instalować aplikacji czy płacić za możliwość wpływania na playlistę. Każdy klient może zagłosować na wybraną przez siebie piosenkę z pośród 20 wyświetlanych utworów będących częścią play listy sklepu raz w ciągu godziny. Piosenka mająca najwięcej głosów będzie odtwarzana wtedy jako pierwsza. W ramach głosowania, oczywiście można zdobyć np. dodatkowe rabaty na zakupy w sklepie, albo vouchery upominkowe – dodaje Aleksandra Potrykus Wincza.
Instalacje usług Social Mobile są dość proste. Wystarczy podłączyć specjalny WiFi Box bezpośrednio do Internetu lub obecnie używanego modemu lub routera.
MW