Logo

Event MIX

Future Private Labels 2017 – solidna dawka praktycznej wiedzy, jak zarządzać  przyszłością marek własnych

Ponad 48 miliardów złotych – tyle wart jest rynek marek własnych w Polsce szacują specjaliści, których można było posłuchać podczas IV Targów i Konferencji Future Private Labels w Targach Kielce. Edycja 2017 wydarzenia, które kompleksowo mówi o sektorze marek własnych – od producentów produktów, po ich opakowania i strategie promocji – zgromadziła 70 wystawców z 7 krajów: Polski, Włoch, Rosji, Ukrainy, Czech, Niemiec, Węgier. W ciągu 2 dni targi odwiedziło 800 specjalistów branży.

Wśród wystawców pojawiły się firmy oferujące szeroki asortyment spożywczych artykułów i napojów, owoców liofilizowanych. Zaprezentowali się producenci kosmetyków i chemii gospodarczej, artykułów higienicznych, leków ABC, karm dla zwierząt i wielu innych produktów. W Targach Kielce pojawiali się wytwórcy żywności ekologicznej, związani ze Stowarzyszeniem „Polska Ekologia”. Wiele firm oferowało nowe związania z zakresu projektowania i produkcji opakowań, Ważnym partnerem FPL 2017 została, między innymi, sieć supermarketów „Piotr i Paweł”.

W pierwszym dniu targów odbyła się Konferencja Future Private Labels, którą poprowadził Andrzej Wojciechowicz, znany ekspert rynku z FMCG Consulting. Wiele miejsca poświęcono interesującym prognozom rynku do roku 2020. Szczegółowe badania prezentowała, jak w latach poprzednich, agencja PMR. Magdalena Szot, analityk rynku handlu detalicznego mówiła o optymistycznych rokowaniach sektora private labels. Dynamika rynku w porównaniu z realną konsumpcją w Polsce i PKB  wypada w prognozach na najbliższe lata nawet powyżej PKB. Marka własna jest dziś widoczną grupą produktową, a w najbliższych 3 latach będzie umacniać swą pozycję, poprawiając jakość i rozszerzając ofertę produktową, by sprostać bieżącym oczekiwaniom klientów.

Z prezentowanych badań wynika również, że sklepami, w których Polacy najczęściej robili zakupy w pierwszym kwartale 2017 roku była –Biedronka, Lidl i lokalne sklepy osiedlowe. Okazuje się, że czynnikami wciąż sprzyjającymi marce własnej w Polsce są takie przyzwyczajenia zakupowe Polaków jak: skłonność do zakupów, zakupy blisko domu lub pracy, coraz ważniejsza jakość kupowanych produktów, smartshoping.

Liczy się bio i eko

O postępującej premiumizacji marki własnej i wiodącym obecnie trendzie bio i wege mówiła Karolina Liberka z agencji Feno. Wynika on między innymi ze zmieniającego się stylu życia i faktu, że zwracamy coraz większą uwagę na to, co jemy i czy żyjemy zdrowo. Sprawdzamy etykiety produktów, chcemy chronić swoje dzieci, naturę. Polacy chętnie dzielą się w social mediach newsami i opiniami dotyczącymi zdrowej żywności także w wersji private labels.

Podczas konferencji dyskutowano również na temat konkurencyjności marek własnych względem znanych brandów. Wiele miejsca poświęcono konkurencyjności wynikającej z unikalnych właściwości produktów – na przykład bio, eko, regionalnym recepturom. Trend eko-produktów z wyjątkowymi walorami smakowymi, regionalną tradycją jest już powszechny w krajach zachodnich, będzie też dominującym kierunkiem dla rynku marki własnej przez najbliższe lata. Temat mody konsumenckiej i faktycznych potrzeb klientów poruszała podczas Konferencji Future Private Labels Edyta Dembińska, Kierownik Marki Własnej w sieci Piotr i Paweł. Kontekstem było pojawianie się kategorii niszowych w sieciach handlowych.

Wielkim zainteresowaniem cieszył się wykład „Private Labels czy Private Brands” traktujący o istocie brandingu, który poprowadził Wojciech Mierowski z Brand New Attitude. Udowadniał, że marki własne nie są skazane na cenę,  ani też nie muszą niczego kopiować – co zresztą udowadniają silne rynkowo produkty private labels, rywalizujące skutecznie ze znanymi brandami. Poświęcił wiele miejsca strategii na przyszłość marki własnej, którą należy budować już dziś.  

Forum Dobrych Praktyk przez dwa dni

W Targach Kielce podczas Targów Producentów Marki Własnej od lat licznie pojawiają się firm i zwiedzający zainteresowani nowoczesnymi i ciekawymi opakowaniami dla sektora marki własnej. Dlatego też warsztaty opakowań weszły już na stałe do programu Future Private Labels. W tym roku formuła ich pozytywnie ewoluowała za sprawą projektu Forum Dobrych Praktyk. Przedsięwzięcie zrealizowano we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, którego organizatorem było Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej, a partnerem projektu – Instytut Dizajnu w Kielcach.

Celem dwudniowego Forum było szerzenie dobrych praktyk w zakresie wizerunku firmy, opakowań, odpowiedniej strategii brandingowej. Mówiono wiele o istotnej jakości promocyjnej produktów, podnoszeniu poziomu wizerunku, zwiększaniu popytu. Można było skorzystać ze stoiska doradczego, gdzie zespół Forum Dobrych Praktyk pomagał przedsiębiorcom odpowiedzieć na pytania, jak wprowadzić zmiany w wizerunku oraz zdiagnozować sytuację bieżącą firmy i opakowania, produktu. Przedsiębiorcy mieli możliwość dopisać się do platformy współpracy oraz otrzymać poradnik dobrych praktyk. Wśród ekspertów i prelegentów Forum Dobrych Praktyk znaleźli się między innymi: Dawid Korzekwa- projektant graficzny i profesor w Katedrze Projektowania Graficznego ASP w Katowicach oraz Prezes Zarządu Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej STGU; Wojciech Mierowski – zajmujący się między innymi brandingiem i brand designem. Jednym z ekspertów był  dyrektor kreatywny i współwłaściciel Brandy Design – Maciej Konopka, który  zajmuje się na co dzień  głównie tworzeniem wizerunku marek i produktów a także grafiką wystawienniczą i projektowaniem opakowań. Prelegentami Forum byli również Jakub Śwircz, z Brandy Design, współpracujący z takimi firmami jak: Canon Polska, Epson Polska oraz  Jacek Sadowski — założyciel, właściciel i prezes agencji reklamowej DEMO Effective Launching , który opracował od zera i wprowadził na rynek wiele produktów, również w branży spożywczej i ogólnie rozumianych produktów FMCG.

[galeria=”1″]

Laureaci Best Private Labels Packaging

Jedną z dobrych tradycji Future Private Labels stał się konkurs Best Private Labels Packaging. Organizowany pod patronatem cenionego magazynu „Packaging Polska”. W roku 2017 konkurs rozwinął skrzydła, bowiem wpłynęło aż 100 zgłoszeń produktowych. Podczas FLP w Targach Kielce rozstrzygnięto konkurs w pięciu kategoriach. Przyznano również nagrodę publiczności.

Informacje szczegółowe o zwycięzcach: ZOBACZ TUTAJ.

OOH magazine był patronem medialnym wydarzenia.

Źródło: Targi Kielce.

JK