Logo

Marketing MIX

Odpowiedzialność biznesu za kulturę – case study Atlas

W ujęciu marketingowym działalność firmy to coś znacznie więcej niż promocja wytwarzanych produktów czy oferowanych usług. Na wizerunek przedsiębiorstwa składają się wszelkie podejmowane pod szyldem marki aktywności – w tym zaangażowanie w inicjatywy mające służyć społeczeństwu. Istotne miejsce wśród nich zajmują te związane z szeroko pojętą kulturą i sztuką. Firma Atlas od lat aktywnie je wspiera.

Trend czy nowy kierunek?

Corporate Cultural Responsibility, choć jest pojęciem stosunkowo nowym, wpisało się już na stałe w strategię wielu firm. Kooperacja biznesu z sektorem kultury przynosi nie tylko spektakularne efekty, ale również długofalowe korzyści, co słusznie zauważyli eksperci zarządzający wizerunkiem marek. Czy CCR jest tylko przemijającą modą? Nie, bowiem potrzeba obcowania z wysokiej jakości twórczością różnego rodzaju jest w społeczeństwie ogromna i niezagrożona wyginięciem. A dopóki istnieje, rolą artystów i instytucji kultury jest ją zaspokajać. Nie zawsze da się to zrobić samodzielnie – dlatego wsparcie ze strony biznesu jest niejednokrotnie niezbędne.

Wielostronna korzyść

Dzięki współpracy biznesu z kulturą możliwa staje sie realizacja projektów i organizacja wydarzeń, które inaczej nie miałyby miejsca. Wspierając kulturę marka nie tylko zapewnia ludziom wyjątkowe doświadczenia i przeżycia, ale również towarzyszy im w nich. To budowanie zaangażowania i relacji na zupełnie innym poziomie niż w przypadku tradycyjnych form komunikacji. W ostatecznym rozrachunku korzystają na tym wszystkie strony – marka umacnia swój wizerunek, artysta lub instytucja kultury – zyskuje wsparcie dla swojej działalności, a publiczność otrzymuje szansę uczestnictwa w wyjątkowych wydarzeniach. CCR przyjmuje różne oblicza. Może obejmować muzykę, literaturę, film czy malarstwo, ale również fotografię, modę, design, performance i wszelkie inne formy twórczości.

Wydarzenie na światową skalę

Doskonałym przykładem wsparcia sektora kultury jest współpraca pomiędzy firmą Atlas a Filharmonią Łódzką. Już 27 maja 2018 odbędzie się tam wyjątkowa Gala Operowa. Na scenie pojawi się Mariusz Kwiecień – słynny baryton, należący do ścisłej, światowej czołówki śpiewaków operowych, a towarzyszyć mu będzie znana sopranistka – Joanna Woś. Atlas jest Mecenasem tego wydarzenia.

– Atlas, jako firma wrażliwa na potrzeby społeczne, od lat aktywnie wspiera inicjatywy kulturalne. Obcowanie ze sztuką jest ważne dla rozwoju osobistego każdego z nas, kulura wpływa na rozwój społeczno-gospodarczy. Wielu dostrzega w kulturze szansę na nowy impuls rozwojowy, umozliwiający często wyjście z sytuacji kryzysowych. Koncert Mariusza Kwietnia i Joanny Woś, podczas którego usłyszymy najpiękniejsze arie i duety z oper takich mistrzów bel canta jak Gioacchino Rossini, Gaetano Donizetti i Vincenzo Bellini, będzie prawdziwą ucztą dla wszystkich melomanów. Jestem dumny, że jako Atlas mogliśmy się przyczynić do jego organizacjimówi Jacek Michalak, wiceprezes zarządu ds. rozwoju Atlas.

Konsekwentne wsparcie Atlas

Atlas od początku swojej działalności aktywnie angażuje się w liczne inicjatywy mające służyć społeczeństwu. Kultura zajmuje wśród nich szczególne miejsce. Jednym z takich projektów była założona w 2003 roku galeria Atlas Sztuki, która szybko stała się jednym z najważniejszych miejsc na polskiej mapie kulturalnej. W krótkim czasie, za sprawą wyjątkowo aktywnej działalności, nie tylko wystawienniczej, ale również edukacyjnej, Atlas Sztuki znalazł się na czele prywatnych galerii sztuki w kraju. Na przestrzeni 14 lat działalności gościł dziesiątki wybitnych artystów, prezentował setki jedynych w swoim rodzaju prac, a także dostarczał emocji tysiącom odwiedzających.

Cele okołobiznesowe

Niezależnie od specyfiki biznesu i skali prowadzonej działalności, każda firma jest nieodłączną częścią otoczenia, w którym funkcjonuje. Posiadając ku temu odpowiednie środki powinna więc troszczyć się o nie jak najlepiej. Jedną z możliwych dróg jest właśnie szeroko rozumiane wsparcie kultury, które przyczynia się do poprawy satysfakcji mieszkańców i odwiedzających, a także sprzyja rozwojowi i promocji regionu – nie tylko w skali miasta, ale również całego kraju. Działania z zakresu Corporate Cultural Responsibility, przynoszą wyłącznie korzyści – powinny więc na stałe zagościć w strategiach rynkowych firm.

Polecamy wywiad z Pawłem Kisielem, wiceprezesem zarządu ds. sprzedaży i marketingu w ATLAS -> TUTAJ

KL