Logo

Marketing MIX

W zdrowym ciele zdrowy duch – czyli o kampaniach promujących dobre nawyki

Zdrowe odżywanie, aktywność fizyczna i rosnąca świadomość społeczna – te budują także kampanie i akcje zachęcające do zmiany trybu życia czy nawyków żywieniowych. Przedstawiamy subiektywny ranking ciekawych inicjatyw z ostatnich lat promujących zdrowie i dobre praktyki.

Kampania edukacyjna „5 porcji warzyw, owoców lub soku” prowadzona przez Krajową Unię Producentów Soków. Celem akcji jest promowanie i budowanie prawidłowych postaw żywieniowych wśród Polaków. Program bazuje na zaleceniach Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz jest zgodny z zaleceniami Rady ds. Diety, Aktywności Fizycznej i Zdrowia przy Ministrze Zdrowia. W 2017 roku miała miejsce już szósta odsłona akcji, pod hasłem „Owoc, warzywa lub sok”. Za realizację akcji odpowiadają agencje Michael Bridge Communication i Rebel Media. Ambasadorami akcji są aktorka Joanna Koroniewska i znany kucharz – Andrzej Polan.
Źródło: www.kups.org.pl

Kampania Ministerstwa Zdrowia „Jak działa zdrowy człowiek”, którą przygotowała agencja VML Poland i Task Force Consulting. W ramach kampanii społecznej spoty prezentują ludzkie organy jako śpiewające maskotki. Słowa piosenki zawarte w filmie są proste i skłaniają do refleksji – narządy wewnętrzne – mózg, wątroba czy serce, próbują wytłumaczyć, że to właśnie sposób, w jaki żyjemy oraz wybory, których dokonujemy na co dzień, w największym stopniu przyczyniają się do rozwoju chorób, w tym przede wszystkim układu krążenia oraz nowotworów złośliwych. Akcja otrzymała tytuł Kampanii Społecznej Roku w kategorii Kampanie instytucji publicznych w ramach VII edycji konkursu Kampania Społeczna Roku w 2016 roku.
Źródło: www.mz.gov.pl

„Rak jelita grubego – zapobiegaj, lecz!” – to hasło pierwszej edycji kampanii edukacyjnej SERVIER – WYŁĄCZ RAKA!, która ruszyła we wrześniu 2017 r. Jej zadaniem jest promocja rzetelnej wiedzy na temat raka i odpowiedniej profilaktyki nowotworowej. Zeszłoroczna odsłona była poświęcona rakowi jelita grubego. Patronat merytoryczny nad kampanią objęły Polska Unia Onkologii oraz Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej. Ambasadorem kampanii został znany aktor – Andrzej Zieliński.
Źródło: www.wylaczraka.pl

Ogólnopolska kampania Ministerstwa Sportu i Turystyki „STOP zwolnieniom z WF-u” to akcja zainicjowana we wrześniu 2013 roku, której celem była dyskusja nad aktywnością fizyczną dzieci i młodzieży. Od samego początku wspierali ją polscy sportowcy, w tym Marcin Gortat, Paweł Korzeniowski, Anna Lewandowska czy Anita Włodarczyk. Akcję promowali także polscy skoczkowie narciarscy.
Źródło: www.wirtualnemedia.pl

Zapobiegać, nie leczyć. W duchu tej myśli powstała polska odsłona akcji Movember, międzynarodowej kampanii, która narodziła się w Australii w 2003 roku. Od tamtej pory obejmuje swoim zasięgiem coraz więcej krajów, by edukować mężczyzn, jak ważne jest wczesne wykrywanie nowotworów atakujących jądra i prostatę. Celem kampanii Movember jest podnoszenie świadomości w całym kraju na temat profilaktyki raka jąder i prostaty. Nowotwory jąder dotyczą przede wszystkim młodych mężczyzn, między 15 a 35 rokiem życia, zaś rak gruczołu krokowego dotyczy panów w coraz młodszym wieku – nawet 45-letnich. Ambasadorami akcji są m.in. szczypiorniści Wybrzeża Gdańsk.
Źródło: www.movember.org.pl

Dbanie o zdrowie (nie tylko nasze) w szerszym kontekście. Akcja „Nie truj sąsiada” ma przełamywać ciche przyzwolenie społeczne i brak wyraźnego sprzeciwu wobec takich praktyk jak ogrzewanie domów najgorszymi paliwami czy spalanie śmieci. Przyczyniają się one w dużym stopniu do powstawania smogu. Akcja „Nie truj sąsiada” powstała z inicjatywy Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego oraz portalu Planergia.pl. W ostatnim spocie, z listopada 2017 roku, przygotowanym przez Exa Studio, główną rolę zagrał Marian Dziędziel, wcześniej akcję wspierali aktor Franciszek Pieczka i popularny youtuber Rezi.
Źródło: Facebook / Gmina z dobrą energią

Zachowaj Trzeźwy Umysł – realizowana od 2002 roku ogólnopolska kampania podejmująca problem profilaktyki uzależnień. Projekt organizują: Stowarzyszenie Producentów i Dziennikarzy Radiowych i Fundacja „Trzeźwy Umysł”. Jednym z najważniejszych celów kampanii jest promowanie konstruktywnych postaw, zdrowego stylu życia oraz atrakcyjnych dla dzieci i młodzieży zachowań prospołecznych jako alternatywy wobec wielu patologii, szczególnie picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz stosowania przemocy.
Źródło: www.trzezwyumysl.pl

Trend zdrowego żywienia pojawia się nawet tam, gdzie mało się tego można było spodziewać. W lutym 2018 roku McDonald’s przedstawił globalne zobowiązania dotyczące zestawów Happy Meal. Zaplanowano zmiany w zakresie produktów wchodzących w skład zestawów oraz w obrębie komunikacji oferty dla dzieci. Marka będzie zachęcać rodziny do wyboru zestawów zawierających owoce, warzywa, niskotłuszczowe produkty mleczne, produkty pełnoziarniste, chude białko i wodę. Firma wspólnie z Alliance for Healthier Generation opracowała kompleksowy plan, w którym określono pięć zobowiązań, m. in. bardziej zbilansowane posiłki czy usunięcie ze wszystkich zestawów Happy Meal sztucznych aromatów i barwników oraz redukcję środków konserwujących.
Źródło: www.mcdonalds.com

Głównym celem kampanii „Nie spal się na starcie”, która ruszyła w styczniu br. jest promowanie postaw antynikotynowych wśród młodzieży w wieku 12-16 lat, a zwłaszcza walka z sięganiem po pierwszego papierosa. Organizatorem akcji jest Fundacja Aflofarm, a kampania swoim zasięgiem obejmuje kluczowe media: prasę, telewizję, radio oraz media społecznościowe. Patronat nad akcją objął m.in. Minister Edukacji Narodowej. Walkę z paleniem papierosów w kampanii aktywnie wspierają ambasadorowie, m. in. piosenkarka i aktorka, Natalia Lesz czy – juror You Can Dance, Maciej „Gleba” Florek.
Źródło: www.niespalsienastarcie.pl

Artykuł ukazał się OOH magazine nr 2/2018. Pobierz wersję online TUTAJ.