Logo

Event MIX

Dobre samopoczucie i aromatyczna kawa – jak zadbać o najważniejszego „klienta” w firmie?

Zadowolenie klienta to cel, który powinien łączyć wszystkich działających na rynku przedsiębiorców. Jego osiągnięcie może okazać się jednak problematyczne, jeżeli pominięta zostanie kwestia niezwykle istotna – pierwszymi „klientami” każdej firmy są jej pracownicy, a co za tym idzie – od ich dobrego samopoczucia w miejscu pracy zależą powodzenie oraz sukces wszelkich działań biznesowych. Jak zatem zwiększyć zadowolenie swoich pracowników?

Zasada „zadowolony pracownik = zadowolony klient” jest powszechnie znana. Mimo to wiedza teoretyczna bardzo rzadko znajduje zastosowanie w praktyce. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez Instytut Gallupa, które wykazały, że aż 53% pracowników nie jest zadowolonych ze swojego miejsca pracy. Ta mało optymistyczna sytuacja z całą pewnością stanowi nie lada wyzwanie dla menedżerów wielu firm.

O ile rozwiązanie problemu to proces długofalowy i trudny, o tyle pomocną wskazówką na drodze do poprawy sytuacji może okazać się odpowiedź respondentów na kolejne pytanie. 88% ankietowanych wskazało bowiem, że czynnikiem, który wpływa na pozytywne postrzeganie firmy jako pracodawcy jest właściwa aranżacja przestrzeni biurowej. Wniosek wydaje się oczywisty – o dobre samopoczucie pracowników należy zadbać poprzez stworzenie im odpowiedniej przestrzeni do pracy. Ale czy to wystarczy?

Dokąd zmierzają biura przyszłości?

Epoka, w której wydzielenie do pracy stanowiska z komputerem uznawane było za wystarczające, już dawno minęła. Obecnie pracownicy oczekują, że ich biura będą miejscami wielofunkcyjnymi, tzn. takimi, które nie tylko umożliwią im wykonanie powierzonych zadań, ale będą również przestrzeniami inspirującymi i komfortowymi – coraz bardziej popularne stają się biura do złudzenia przypominające modne, nowoczesne kawiarnie, w których panuje twórcza, dość swobodna, ale jednocześnie profesjonalna atmosfera.

Wyjściem naprzeciw zapotrzebowaniu na funkcjonowanie w „kreatywnych” biurach jest idea sharing knowledge – nurt, którym warto kierować się podczas aranżowania firmowej przestrzeni. Dlaczego? Ponieważ pozwoli na trwałe zaspakajanie najbardziej istotnych potrzeb pracowników: sprawnej komunikacji oraz możliwości nieustannej wymiany informacji.

Ideę sharing knowledge realizują nie tylko przestrzenie ściśle przeznaczone do wykonywania pracy, np. open space, czy też, zyskujące coraz większą popularność w Polsce, rozwiązania typu co-working i hot desking. Równie ważne są specjalniewydzielone strefy relaksu, które pozwalają na spontaniczną i nieformalną wymianę wiedzy pomiędzy pracownikami, a tym samym wpływają na lepsze zrozumienie procesów zachodzących w firmie oraz skuteczną realizację zadań.

Kawa łączy ludzi

Komfort pracowników przy stanowiskach pracy i ich dobre samopoczucie to dwie niezwykle ważne kwestie. Zgodnie z duńską filozofią hygge oraz wytycznymi idei wellbeing najskuteczniejsze okaże się zapewnienie pracownikom przestrzeni do celebrowania małych przyjemności. W takim razie, o jakich przyjemnościach mowa?

Badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii wykazały, że według 2/3 respondentów kawa dobrej jakości jest tym czynnikiem, który sprawia, że biuro staje się lepszym miejscem pracy. Warto również zwrócić uwagę na statystyki dotyczące ilości spożywanej kawy w miejscu pracy. Średnia, „dzienna” liczba filiżanek kawy przypadających na jednego pracownika to 2,96 filiżanki. A zatem wybór odpowiedniego rodzaju napoju to niemal trzy szanse każdego dnia na poprawę nastroju swoich pracowników oraz zapewnienie im… szczęścia! I to dosłownie – kofeina uwalnia bowiem dopaminę, serotoninę i noradrenalinę, znane powszechnie jako tzw. hormony szczęścia.

Dobra kawa w dobrej przestrzeni

W Modular Experience wierzymy, że skuteczna strategia, której celem jest poprawa zadowolenia pracowników to suma dwóch zależnych od siebie wymiarów „biurowego” życia: właściwie zaaranżowanej przestrzeni do pracy oraz wydzielonej strefy odpoczynku, będącej miejscem mniej formalnych rozmów i interakcji pomiędzy pracownikami.

Z tą drugą ściśle powiązane jest stworzenie przestrzeni do celebrowania i cieszenia się codziennymi rytuałami – tak właśnie powstał nasz pomysł na stworzenie nowej, rzemieślniczej marki kawy: Zinia Cafe. Jesteśmy przekonani, że drobne przyjemności, choć na pierwszy rzut oka wydają się niewiele znaczące, finalnie przynoszą jednak wymierne efekty, nie tylko w postaci lepszego postrzegania firmy jako pracodawcy. Najważniejsze korzyści to bez wątpienia dobre, fizyczne i psychiczne, samopoczucie, większe zaangażowanie w pracę oraz większa motywacja pracowników – kluczowych klientów w każdej firmie.

Autor: Mateusz Haniszewski www.modularexperience.com