Logo

Event MIX

Turystyka biznesowa w Katowicach dynamicznie się rozwija

Rok 2017 był kolejnym wyjątkowym okresem dla rozwoju przemysłu spotkań w Katowicach – wynika z najnowszego raportu „Rynek turystyki biznesowej w Katowicach w 2017 roku”. W mieście pojawili się nowi inwestorzy z różnych sektorów gospodarki, w tym także na rynku hotelarskim, zwiększyła się liczba odwiedzających miasto uczestników spotkań konferencyjnych i wydarzeń biznesowych. Jednym z kluczowym czynników sukcesu jest ogromny potencjał oddanego do użytku w 2015 r.  Międzynarodowego Centrum Kongresowego (MCK), który ze Spodkiem tworzy największą przestrzeń konferencyjna w Polsce.

W 2017 roku zorganizowano w Katowicach 6334 wydarzeń biznesowych, w tym kolejną edycje Intel Extreme Masters z ponad 170 tys. gości, a także Europejski Kongres Gospodarczy, Międzynarodowe Targi Górnictwa, Przemysłu Energetycznego i Hutniczego czy też Targi Muzyki Świata WOMEX.

Fot. Damian Kramski, LIVE.

– Ponad 826 tys. gości wydarzeń konferencyjnych i targowych przybyło do Katowic w 2017 r. Kolejny rok z rzędu jest rekordowy! Do Katowic w zeszłym roku przyjechało o 64 tys. więcej osób więcej niż w 2016 r. Oznacza to 8% wzrost. To pokazuje, że sprawdza się nasza konsekwentnie realizowana strategia ukierunkowana na rozwój turystyki biznesowej, ściąganie nowych imprez biznesowych oraz rozwijanie tych, które już przyciągnęliśmy. W grudniu tego roku oczy całego świata będą zwrócone na Katowice – bo to właśnie nasze miasto będzie gospodarzem Szczytu Klimatycznego COP 24, na który przybędzie do Katowic blisko 40 tys. decydentów z całego świata. Z kolei w przyszłym roku będziemy gościć Światową Konferencję Antydopingowa – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

 Za każdym razem podkreślamy, że tysiące gości w Katowicach to realne zyski dla miasta i naszych mieszkańców. Rozwija się zaplecze hotelowe i konferencyjne, zarabiają firmy cateringowe, restauratorzy, taksówkarze, czy lokalni sklepikarze. Przeciętnie uczestnik konferencji korzystający z noclegu „zostawia” w Katowicach blisko 628 zł, a nie korzystający 141 zł. Co ważne, wiele osób, które przyjeżdżają do Katowic w celach biznesowych – chętnie tu wraca, by np. z całą rodziną iść na koncert Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w jednej z najlepszych sal koncertowych świata czy też wybrać się na jeden z katowickich festiwali muzycznych znanych w całej Europie. To doskonała promocja Katowic  dodaje prezydent Krupa.

Spośród 6 334 spotkania biznesowych, jedna czwarta z nich trwała dwa dni lub dłużej. Warto tutaj podkreślić, że wydatki uczestników wydarzeń konferencyjnych poniesione przez nich w Katowicach wyniosły ponad 140 mln zł. W świetle badań uczestników spotkań konferencyjnych – Katowice są miastem, które spełnia wymagania delegatów w zakresie wydarzeń biznesowych. Wraz z rozwojem popytu na spotkania rozwija się także baza noclegowa w mieście, pojawiają się nowi inwestorzy, a realizowane inwestycje infrastrukturalne poprawiają, i tak już dobrze ocenianą, dostępność komunikacyjną Katowic.

„Rozwojowi różnych sektorów gospodarki w Katowicach, rosnącej liczbie inwestorów, sprzyja także rozwój hotelowej bazy noclegowej, a także rozbudowy jak i modernizacji zaplecza konferencyjnego dla spotkań grupowych” – czytamy w raporcie Rynek turystyki biznesowej w Katowicach w 2017 roku autorstwa dr Krzysztofa Cieślikowskiego. W Katowicach znajdują się 22 hotele, w których może pomieścić się blisko 4,5 tys. gości, a dzięki doskonałej komunikacji, goście wydarzeń w stolicy metropolii bez problemu mogą korzystać także z bazy sąsiednich miast.

Katowice stały się gospodarzem wydarzeń, które stały się ich wizytówką, np. Intel Extreme Masters, Europejski Kongres Gospodarczy, a jednocześnie stale starają się pozyskiwać kolejne.

– W 2017 roku ogłoszono, że Katowice będą gospodarzem kolejnych wielkich międzynarodowych wydarzeń, które mogą być kolejnymi kamieniami milowymi w rozwoju turystyki biznesowej, różnych sfer życia społeczno-gospodarczego miasta Katowice, jaki i promocji miasta, szczególnie na rynkach międzynarodowych – twierdzi w raporcie dr Krzysztof Cieślikowski.

Warto podkreślić, że MCK w Katowicach realizowane jest największe wydarzenie biznesowe w Polsce – międzynarodowe targi gier komputerowych i oprogramowania Intel Extreme Masters. W ciągu trzech dni MCK i Spodek odwiedziło ponad 170 tys. osób. Warto dodać, że w 2018 roku IEM z powodu olbrzymiego zainteresowania trwał , po raz kolejny, aż dwa weekendy. Tegoroczna edycja IEM przyciągnęła do Spodka i Międzynarodowego Centrum Kongresowego 169 tys. osób. Transmisje na żywo, materiały wideo i inne publikacje na Twitterze i Facebooku dotyczące wydarzeń wyświetlano 187 mln razy, generując zaangażowanie na poziomie 9,3 mln. Rekordowa pula nagród wszystkich turniejów rozegranych na przełomie lutego i marca w Katowicach wyniosła ponad 7 mln złotych.

Fot. Helena Kristiansson.

Turystyka biznesowa stała się istotnym produktem miasta, który oddziałuje na różne sfery życia gospodarczego i społecznego oraz jest istotnym elementem promocji Katowic zarówno na rynkach krajowych, jak i międzynarodowych.

Podsumowanie w liczbach turystyki biznesowej w Katowicach w 2017 roku (opracowanie – Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice):

  • 6334 wydarzeń biznesowych, w tym ponad 25% trwało dwa dni lub dłużej
  • 827 tys. uczestników wydarzeń biznesowych (o 8,4% więcej niż w 2016 roku)
  • 22 hotele na terenie miasta z 4360 miejscami
  • 232 spotkania konferencyjne i biznesowe na terenie MCK, w których udział wzięło ponad 533 tys. uczestników
  • Średnio wydatki delegata korzystającego z noclegu wynosiły blisko 628 zł, w tym na noclegi nieco ponad 300 zł
  • Uczestnicy konferencji jednodniowych średnio pozostawili w mieście 141 zł
  • Całkowite wydatki uczestników spotkań konferencyjnych wyniosły prawie 140 mln zł