Logo

Event MIX

Fuzja fit-smaków na eventach

Bez odpowiednio dobranego menu trudno sobie wyobrazić imprezy eventowe, obojętnie biznesowe czy okolicznościowe. Każdego roku pojawia się coraz więcej firm cateringowych, gdyż rośnie zapotrzebowanie na tego typu usługi. Jednym z silnych trendów obecnych na rynku i zaspokajającym najbardziej oryginalne i wyszukane gusta kulinarne jest fit & wellness catering.

Moda ma wpływ na wszystkie dziedziny naszego życia, nic więc dziwnego, że trend tzw. zdrowej żywności i zapotrzebowanie na dietetyczne jedzenie znalazły swoje odbicie w cateringu. Przekłada się to na nowe tendencje w zamówieniach cateringowych na eventy. Te rozwiązania są zauważalne m.in. w Manor House SPA, który jest Polskim Centrum Biowitalności, hotelem dla dorosłych, przyjaznym weganom i alergikom, z holistycznym SPA. – Obserwujemy rosnące zainteresowanie zdrowym stylem życia i odżywiania. Kuchnia wellness może oznaczać różne rzeczy np. sushi na śniadanie, pokrojone świeże warzywa: marchewkę, paprykę, ogórka, czy seler naciowy. Prawdziwym hitem jest sok z buraków i sezonowych owoców takich jak truskawki lub wiśnie. Coraz więcej zwolenników mają też kwas z kiszonej kapusty i woda z kiszonych ogórków. Przy czym pragnę zwrócić uwagę, że domowe ciasto, ręcznie robione pierogi, czy sztuka mięsa przyrządzona według przepisu tradycyjnej, polskiej kuchni wciąż mają swoich amatorów – wymienia Dorota Tokarska, Dyrektor Marketingu Manor House SPA.

Moda na „eko” obejmuje znacznie więcej niż jedynie certyfikowane produkty i przygotowywanie posiłków w duchu zdrowego odżywiania.
– Nie bez znaczenia jest tu także dbałość o środowisko naturalne. Coraz częściej opakowania z tworzyw sztucznych zastępuje się ich ekologicznymi odpowiednikami i chętniej sięga po szklane oraz jadalne opakowania. Oprócz tego, popularne jeszcze kilka lat temu plastikowe talerze coraz częściej zastępuje się papierem. W obliczu szalenie rygorystycznych przepisów dotyczących higieny żywności oraz z uwagi na światową tendencję do wykorzystywania substancji naturalnych, to właśnie tego typu opakowania częściowo – lub nawet całkowicie – zastąpią konwencjonalne odpowiedniki – podkreśla Damian Wiatrak, Dyrektor Zarządzający w firmie Deli Catering.

Niewątpliwie gusta i oczekiwania kulinarne uczestników eventów ulegają przemianom, podobnym jak całe nasze współczesne życie. Specjaliści od tworzenia menu na eventy muszą na bieżąco wdrażać te zmiany. – Dzisiejsza kuchnia różni się od kuchni naszych mam czy babć. Im więcej podróżujemy tym bardziej ewoluują nasze upodobania kulinarne. Smakujemy kuchnie całego świata i wybieramy to, co nam najlepiej służy. Fit catering poza pysznym i zdrowym menu ma przyciągać uwagę kreatywnością podania, aranżacją w każdym szczególe. Powinien zmieniać złe nawyki żywieniowe i wpływać na zmianę jakości życia – dodaje Emilia Melon-Olchowicz, właściciel firmy Melon Party Serwis Catering.

Catering w duchu fit, czyli jaki?
Dieta i menu fit to nie tylko odchudzanie się i skrupulatne liczenie kalorii. Stoi za tym generalnie większa świadomość roli zdrowego odżywiania się i zmiana nawyków żywieniowych u coraz większej grupy społeczeństwa. Dostawcy cateringu starają się sprostać tym oczekiwaniom.
– W tym miejscu warto podkreślić, że zdrowy catering to nie tylko warzywa cięte w słupki i świeżo krojone owoce! Na dobrą sprawę każda kuchnia świata może być przygotowana w wersji fit – nawet dania typu street food. Co więcej, to znakomite rozwiązanie dla tych wszystkich, którym potrzebna jest specjalna zdrowotna dieta, wynikająca z nietolerancji pokarmowych czy alergii. Nie bez znaczenia są tu produkty, do których w Deli Catering przywiązujemy ogromną wagę. Sięgamy zatem wyłącznie po te zakupione od sprawdzonych dostawców. Rozmawiamy z nimi i nierzadko sami sprawdzamy, w jakich warunkach powstają ich „wyroby”. Z uwagą przyglądamy się także tym, którzy chcą dołączyć do naszego grona. Nie ma tu mowy o anonimowości i oparciu o wyłącznie dobre referencje. Dzięki temu mamy gwarancję, że żywność jest świeża i pozbawiona chemicznych dodatków – podkreśla Damian Wiatrak.

Melon Party Serwis CateringFot. Melon Party Serwis Catering

Pojęcie „zdrowy catering” jest bardzo pojemne i zależy od indywidualnych preferencji gości imprez eventowych. Co zrobić, by byli zadowoleni? Warto postawić na regionalne produkty.
– Zdrowy catering to jedzenie bogate w produkty najwyższej jakości, posiadające wszystkie niezbędne składniki odżywcze: białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy, sole mineralne. Polacy zafascynowani są egzotycznymi produktami takimi jak jagody goji, spirulina, matcha czy komosa ryżowa. Jednak lokalne produkty są tak samo dobre, a często nawet bogatsze, w to co nam jest potrzebne w codziennej diecie. Dlatego zachęcamy do stosowania polskich produktów takich jak żurawina, jagody, jarmuż, siemię lniane, szpinak czy kasza jaglana – zaznacza Aleksandra Kania-Kaczmarska, koordynator sprzedaży w Melon Party Serwis Catering.

W zależności od potrzeb gości można bez problemu przygotować jadłospis skrojony na miarę.
– Jeśli ktoś dużo pracuje i intensywnie trenuje np. na siłowni, dla niego zdrowe będą wysokokaloryczne i bogate w białko potrawy. Dla osób chcących zrzucić kilogramy lub utrzymać wagę lepszy będzie mniej energetyczny jadłospis. Z kolei alergicy powinni wykluczyć ze swojego menu niesprzyjające im alergeny. Coraz częściej dopasowujemy kartę do indywidualnych preferencji gości, którzy oczekują diety bezglutenowej, pozbawionej konkretnych składników np. soi, orzechów, selera albo menu wegańskiego, z którego hotelowa restauracja Manor House SPA jest znana od lat – dodaje Dorota Tokarska.

Od nadmiaru głowa nie boli, czyli kryteria doboru fit-cateringu
Rynek eventowy jest bogaty w tego typu oferty. Firmy cateringowe w Polsce oferują ponad 3000 różnych propozycji dostosowanych do wybranej przez nas kaloryczności, składu diety lub ilości posiłków. Zdaniem Lidii Popławskiej, właścicielki agencji Eventy Diamenty przed wyborem firmy cateringowej warto wykonać trochę pracy, by dowiedzieć się, która z nich w stu procentach spełni nasze wymagania. – Celując w catering fit na event, najpierw należy sprawdzić czy dana firma obsłużyła już imprezę na taką liczbe osób jakiej się spodziewamy. Należy dowiedzieć się również czy współpracuje z dietetykami. Możemy także poznać opinie na temat dostawcy cateringu. W dobie świata zdominowanego przez social media z łatwością przeprowadzimy wywiad środowiskowy i poczytamy opinie o firmie. Szalenie ważny jest wachlarz rodzajów diet. Możemy sprawdzić czy dana firma posiada w ofercie propozycje diety bezglutenowej, wegetariańskiej, wegańskiej, których często przestrzegają nasi goście. Dylemat, jaki może się pojawić to decyzja czy szukać firmy o zasięgu ogólnopolskim (szeroki obszar działania świadczy o zadowoleniu klientów i solidnej pozycji marki), czy może lokalnej (takie bardzo się starają, są elastyczne). Ja osobiście wolę lokalne firmy. Dla mnie ogromną rolę gra sposób podania cateringu. Jeśli oglądając zdjęcia pięknych potraw widzę, że sposób ich podania jest odwrotnie proporcjonalny do ich walorów wizualnych i smakowych to niestety, muszę podziękować ponieważ tutaj dbałość o detal jest szalenie ważna. Jeśli moje „śledztwo” wykaże, że dostawca cateringu udźwignie zamówienie na daną liczbę osób, pracują w niej solidni dietetycy, oferta jest szeroka, a firma chwalona to wtedy zamawiam zestaw, po którego spróbowaniu podejmuję ostateczną decyzję – przekonuje właścicielka agencji Eventy Diamenty.

Eventy Diamentyfot. Eventy Diamenty

Marcin Wojtczak, Szef Kuchni Restauracji Villa Foksal wymienia dwa kluczowe kryteria doboru fit-menu. – To oczekiwania i brief klienta oraz budżet. Już dawno jedzenie fit przestało bowiem oznaczać marchewki „baby” i kiełki. To cała gama smacznych i pięknie wyglądających potraw, których zadaniem jest zachwycić najpierw oczy, później podniebienie gości, a na końcu zaspokoić ich głód. Niezwykle istotną kwestią w przypadku doboru menu fit jest przekazanie informacji i oczekiwań klienta, także, a może przede wszystkim, tych prozdrowotnych. Na tej podstawie możemy stworzyć całą paletę wybornych dań, które będą wyśmienicie komponowały się z tematyką eventu – akcentuje Marcin Wojtczak.

Indywidualizm ponad wszystko
W zależności od upodobań kulinarnych gości można bez problemu stworzyć odpowiednie menu. Pojęcie „zdrowy catering” jest bardzo ogólnikowe i mało precyzyjne, dlatego konstruując menu należy wziąć pod uwagę wiele czynników m.in.: porę roku, dnia, diety specjalne i indywidualne preferencje naszych gości. – Przygotowując menu warto dowiedzieć się maksymalnie dużo na temat zaproszonych gości. Czasem klient z góry określa, że gośćmi będą tylko wegetarianie lub wyłącznie osoby stosujące dietę opartą na liczeniu kalorii. Jednak gdy brak tak wyraźnych kryteriów, należy przyjąć zasadę, że wśród gości będą zarówno osoby jedzące mięso, jak i wegetarianie czy weganie, a także Ci, którzy są uczuleni na najbardziej popularne alergeny, np. orzechy. Dlatego menu powinno być zróżnicowane i oparte na trendach nowoczesnej, niskotłuszczowej diety – podkreśla Emilia Melon-Olchowicz.

Zapytanie ofertowe przy tworzeniu dietetycznego i specjalnego menu powinno być bardziej szczegółowe niż zwykle. – Absolutną koniecznością są w tej chwili informacje o potrawach bez laktozy czy bez glutenu. Nikt chyba nie wyobraża sobie także dużych eventów bez części menu wegetariańskiego lub nawet wegańskiego. Nasze wewnętrzne motto brzmi: „Wasze oczekiwania, doświadczenie Villa Foksal, nasz wspólny event”. Podsumowując, im więcej informacji od klienta, tym lepszy finalny efekt na talerzu – dodaje Szef Kuchni Villa Foksal.

Villa Foksalfot. Villa Foksal

W coraz bardziej wyszukane gusta i życzenia klientów, wsłuchują się dostawcy cateringu, którzy pod tym kątem komponują specjalne propozycje menu i nie tylko. – Obserwujemy rosnące zainteresowanie autorską „Dietą Życia” Manor House SPA. Specjalna karta dań powstała z połączenia kilku stylów odżywiania, w tym – diety niełączenia i zgodnej z grupą krwi oraz szerokim wyborem potraw białkowych, węglowodanowych i neutralnych. Wszystko zostało przygotowane z podziałem na przekąski, zupy, dania główne, desery i sałaty – tak istotne w tej metodzie odżywiania. Ważne jest nie tylko, co jemy i w jakiej ilości, ale też w jakiej kolejności i w połączeniu z jakimi składnikami, o jakiej porze dnia oraz dobierając produkty odpowiednio do grupy krwi. To kolejny krok w stronę zdrowego odżywiania – przekonuje Dorota Tokarska.

Przykładem innych kompleksowych działań jest powołanie marki EKO FOR 1000, za której wdrożenie odpowiada Deli Catering i firmy Star Event oraz Siedzę na Palecie, zajmujące się meblami eventowymi. – Zależało nam także na stworzeniu czegoś zupełnie nowego na rynku eventów, co stanowiłoby połączenie najlepszej jakości produktów z ekologicznymi aranżacjami meblowymi w tle. Współtworząc ten projekt chcieliśmy pójść o krok dalej i stworzyć kompleksowy produkt, oparty nie tylko na zdrowym menu, lecz także i ekologicznej scenografii. Stąd EKO FOR 1000 to nie tylko specjalnie dedykowana oferta cateringowa – to także ekologiczne aranżacje meblowe, w skład których wchodzą palety, skrzynie, a także szpule i baloty słomy. Całość zamykają, na specjalne życzenie klienta, warsztaty kulinarne i nauka zdrowego odżywiania podczas imprezy – wymienia dyrektor Deli Catering.

Eventy prozdrowotne jako nowy trend
Coraz więcej firm chce zadbać o zdrowie i dobre samopoczucie swoich klientów, a także pracowników. Rośnie zapotrzebowanie na spotkania integracyjne, warsztaty, konferencje czy szkolenia z elementem profilaktyki zdrowotnej oraz odpowiedniej dawki relaksu.
– Organizowaliśmy różne pobyty specjalne, wydarzenia grupowe, warsztaty z jogą i ćwiczeniami w plenerze, gdzie jadłospis był dokładnie określony. Regularne posiłki, zbilansowane menu, zdrowe przekąski np. świeże warzywa, orzechy, ziarna dyni i słonecznika, ale też suszone owoce. Dużo wody do picia, a tę w Manor House SPA mamy doskonałą. Krystalicznie czysta, bezchlorowa woda Grandera jest u nas bazą wszystkich posiłków i ciepłych napojów. Do tego szeroki wybór herbat zielonych i ziołowych oraz naturalnych soków z lokalnych sadów, gdzie ograniczeniem może być tylko wyobraźnia – mówi Dorota Tokarska.

Wśród dostawców cateringu rośnie poczucie tego, że menu prozdrowotne na eventach kształtuje się wielowymiarowo i trudno je zamknąć w jednej definicji. – Może być zorganizowane jako główny warunek usługi cateringowej, np. podczas prozdrowotnych kongresów medycznych lub śniadań prasowych. A także jako jeden z elementów (atrakcji) podczas dużego wydarzenia cateringowego,np. podczas pikniku, na którym wyszczególniamy stację ze zdrową żywnością i serwujemy m.in: wybór hummusów, mini-burgery buraczane z serem kozim, pasztet z kaszy jaglanej, sałatkę z czarnej soczewicy, chipsy z warzyw itd. – akcentuje Aleksandra Kania-Kaczmarska.

Konsumenci są coraz bardziej świadomi, jeśli chodzi o prozdrowotne odżywianie, więcej wiedzą i czytają na ten temat. Sprzedaż w sektorze żywności „bio” rośnie w siłę. Dlatego firmy oferujące catering nie mogą nie dostrzegać potrzeb zmieniającego się rynku. Jak zauważa właścicielka agencji Eventy Diamenty, warto być na bieżąco. – Z pewnością w przypadku branży fit należy śledzić media społecznościowe, aby dowiedzieć się, co jest teraz na topie i jak podaje się jedzenie, aby była to atrakcyjna dla oczu forma. Przykładowo, bardzo widoczna jest zmiana ofert śniadaniowych w hotelach – w menu jest coraz więcej sałatek i lekkich potraw. Z pewnością trzeba być na bieżąco z modą, jaka panuje w branży fit czy gastronomicznej. Na mody podatniejsze są duże miasta. Jeśli organizujemy event w mniejszej miejscowości, z bogatymi tradycjami regionalnymi, to trzeba uważać, aby nie ośmieszyć się przesadną pogonią za nowinkami – dodaje Lidia Popławska.

Woda Grandera, Manor House SPAfot. Woda Grandera, Manor House SPA

Zmienia się moda kształtowania menu na wydarzenia eventowe, dając pole popisu firmom cateringowym. Trzeba ją potraktować jako wyzwanie, a nie jako balast, by odnieść sukces na wymagającym eventowym rynku. – Otwarta głowa na trendy kulinarne to niezwykle istotna część naszej pracy. Przyglądamy się panującym w Europie i na świecie tendencjom, by jak najlepiej przenieść te inspiracje na polski grunt. Moda na pewne dania czy dodatki jest jednak coraz częściej widoczna w zapytaniach od naszych klientów. Cieszy nas to, ponieważ dzięki temu wiemy, że mają większą świadomość tego, o czym rozmawiamy podczas kreowania menu. To bardzo pomaga w fazie przygotowań całego eventu – podsumowuje Marcin Wojtczak.

Wygląda na to, że popularność jedzenia „bio” i fit nie jest chwilową nowinką. Tego typu menu powinno na stałe wpisać się w strategię biznesową firm świadczących usługi cateringowe na eventach. Ten sektor, podobnie jak na całym świecie, również w Polsce będzie intensywnie się rozwijał.

Artykuł ukazał się OOH magazine nr 2/2018. Pobierz wersję online TUTAJ.