Rewolucja związana z powszechną digitalizacją dotyczy już praktycznie każdej sfery życiowej. W efekcie stopniowo zmieniają się nasze nawyki i sposób, w jaki wchodzimy w interakcje z otoczeniem. A jak na tę zmianę paradygmatu zareagował handel detaliczny?
Sposób, w jaki stacjonarny handel komunikuje się ze swoimi klientami, na przestrzeni ostatnich lat wyraźnie ewoluował. Dominującą rolę zaczynają odgrywać aspekty wizualne – produkt, żeby wyróżnić się spośród milionów innych przedmiotów, musi być wyeksponowany w atrakcyjnym otoczeniu, które będzie jednocześnie podkreślać jego charakter oraz podstawowe funkcje. Biorąc pod uwagę sezonowość kolekcji, w przypadku stacjonarnych sklepów stanowi to ogromne wyzwanie logistyczne. Do tego dochodzi jeszcze problem z kosztowną przestrzenią handlową, której zawsze brakuje, by w pełni zademonstrować portfolio oferowanych produktów bądź usług. W efekcie powstaje więc pytanie, czy obecnie dostępna jest alternatywna, która znacznie uatrakcyjni przekaz, jednocześnie nie rujnując budżetu sklepu.
Rozwiązaniem, które oferuje możliwość angażowania uwagi kupujących przy zachowaniu niewielkiej przestrzeni, są interaktywne showroomy. Pozwalają one stworzyć efektowną prezentację produktów, z wyeksponowanymi kluczowymi elementami oferty. Takie interaktywne sklepy XXI wieku z asystą wykwalifikowanego personelu dostarczają klientom informacji w sposób prosty, skuteczny i angażujący. Z pewnością brak klaustrofobicznego poczucia zagracenia ułatwi naprowadzenie klienta na właściwy produkt, jednocześnie dając możliwość sprzedawcy na szybkie zaprezentowanie całego portfolio produktów, i to w znacznie w szerszym kontekście.
Zasady dobrego showroomu
Wszystko oczywiście zależy od branży oraz oferowanych produktów. Podstawową zasadą dobrego showroomu jest jednak konieczność prezentacji kolekcji na ekranach o określonych parametrach, czyli takich, które charakteryzować się będą świetną jakością oraz odpowiednio dużymi przekątnymi matrycy. W przypadku biżuterii z powodzeniem można ją pokazywać na ekranach 10-15’’, z kolei nieco większe obiekty takie jak meble czy samochód wymagać będą dużo większych konstrukcji. Co więcej, szczególnie w przypadku nasłonecznionych pomieszczeń warto pamiętać o powłoce antyrefleksyjnej, która skutecznie zapobiega odbijaniu się światła. Niemałe znaczenie ma również wzornictwo samego ekranu – pokryty od frontu gładką taflą szkła wygląda atrakcyjniej i może pomóc w budowaniu prestiżowego wizerunku sklepu.
Na co zwrócić szczególną uwagę?
By multimedialne materiały wyglądały atrakcyjnie, ekrany muszą oferować jasny obraz o dużych kontrastach oraz świetną reprodukcję kolorów z żywymi barwami i głębokimi czerniami. Nie bez znaczenia są także szerokie kąty widzenia. W trakcie wyboru odpowiednich urządzeń należy zwrócić również uwagę na ich trwałość – ekrany dotykowe powinny być pokryte hartowanym szkłem, co w efekcie chronić je będzie przed ewentualnymi zarysowaniami oraz uszkodzeniami. Co więcej, bardzo istotnym parametrem jest także długość pracy urządzenia, która powinna wynosić minimum 12 godzin. Oczywiście dostępne są już konstrukcje, które potrafią wyświetlać materiały w trybie 24/7.
Daj się zauważyć
Klienci, którym najbardziej zależy na widoczności ich treści reklamowych, powinni się zainteresować monitorami 4K w rozmiarach od 40” aż do 90”. Jednym z producentów, który oferuje takie rozwiązania, jest japońska firma iiyama (np. seria 40 oraz 50). Na rynku dostępne są również ekrany specjalnie przystosowane do pracy w trudnych warunkach ciągłej ekspozycji na promienie słoneczne. Dzięki matrycy IPS M+LED oferującej jasność na poziomie do 3000cd/m2 oraz czujnikowi, który automatycznie dostosowuje podświetlenie ekranu do panujących warunków świetlnych, modele typu high-brightness idealnie nadają się do montażu w nasłonecznionych miejscach takich jak witryny sklepowe bez obawy o jakość wyświetlanych materiałów. Jeśli zaś zależy nam na łatwym zarządzaniu treściami, warto zwrócić uwagę na monitory z dedykowanymi aplikacji jak na przykład iiSignage, która umożliwia tworzenie reklam i zarządzanie nimi z poziomu komputera PC podłączonego do tej samej sieci.
Digital Signage – czy naprawdę warto?
Zdaniem specjalistów oraz analityków z branży handlu detalicznego format showroomu nie jest odległą przyszłością a raczej teraźniejszością. Redefinicja sklepu stacjonarnego pozwala klientom na podejmowanie jeszcze bardziej świadomych decyzji zakupowych. Z kolei dla przedsiębiorców korzystanie z rozwiązań Digital Signage oznacza możliwość zaprezentowania całego portfolio produktów w bardzo atrakcyjny sposób przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów związanych z ekspozycją oraz utrzymaniem kosztownej przestrzeni sklepowej.
Źródło: iiyama
MW