Logo

Marketing MIX

Newspoint podsumowuje 2018 rok na platformach social media  

Newspoint, jako firma monitorująca media, zbiera i archiwizuje miliony dokumentów: postów, komentarzy, artykułów, wpisów blogowych, materiałów graficznych i zdjęć. Na podstawie najbardziej kluczowych dla marek źródeł można pokazać trendy roczne, najczęściej postowane dni tygodnia i godziny w podziale na wybraną platformę społecznościową czy inne istotne źródło. W analizie Newspoint poddane zostały dane z całego roku 2018 na najpopularniejszych w Polsce platformach społecznościowych: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube i na platformach blogowych.

Social media cały czas ewoluują. Pokazują to analizy w wymiarze rok do roku. Warto o tym wiedzieć i wyciągać właściwe wnioski. Dane takie mogą być ciekawe nie tylko ze względów statystycznych. Marketerzy i specjaliści ds. social mediów mogą zobaczyć, kiedy najczęściej postują inni i dostosować się do średnich rynkowych albo wręcz przeciwnie – starać się wyróżnić i położyć nacisk na mniej oblegane terminy publikacji.

Facebook

Na Facebooku najczęściej piszemy w środy i czwartki wieczorem o 18.

Nasza aktywność na Facebooku rośnie od 6 rano i, co ciekawe, od godziny 10 do godziny 20 jest na bardzo podobnym poziomie. Maksimum odnotowujemy o godzinie 18, czyli dużo wcześniej niż rok temu (była to godzina 21). Najwięcej postujemy w środę i czwartek a najmniej w weekendy. W dniach tygodnia nic się nie zmieniło w porównaniu z zeszłym rokiem.

Kolejny rok spadają na Facebooku zasięgi. Nie są to już takie spadki jak odnotowaliśmy rok temu ale jednak. Afera Cambridge Analytica i burza po niej zrobiły swoje. Zjazd od połowy roku jest bardzo widoczny. Ale ostatni kwartał jest już spokojny i stabilny.

Instagram

Na Instagramie najwięcej zdjęć wrzucamy w piątki i wieczorem.

Rok 2018 to był rok Instagrama. Przyrost użytkowników tej platformy i danych tam się pojawiających są imponujące. W połowie zeszłego roku platforma osiągnęła już miliard użytkowników na świecie a krzywa wzrostu nadal idzie w górę pod mocnym kątem. Analizy Newspoint  też potwierdzają wzrost liczby materiałów na tej platformie z kwartału na kwartał. Wzrost aktywności na tej platformie zaczyna się od 6 rano i trwa dość równomiernie aż do maksimum o godzinie 18. Najwięcej zdjęć wrzucamy w piątek acz różnica między kolejnymi dniami tygodnia jest bardzo mała i dotyczy się też weekendu.

Twitter

Na Twitterze szczyt publikacji wypada na godzinę 22 we wtorki.

Już nie niedziela, ale wtorek przyjął na siebie szczyt publikacji. Warto jednak zauważyć, że w przypadku tej platformy różnice są niewielkie i twittowanie odbywa się we wszystkie dni tygodnia niemal równomiernie bez widocznego outsidera. Jeśli chodzi o godziny wrzucania twittów to poczynając od 6 rano przyrasta liczba postów aż do osiągnięcia maksimum o godzinie 22-ej. Niemal identycznie jak rok temu, ale bez wyraźnego piku.

Twittujemy równo cały rok z małymi przerwami na ferie, święta, urlopy, majówki i wakacje. Wtedy widoczny jest odpoczynek od postowania na tej platformie.

YouTube

Filmy wrzucamy w każdy dzień roboczy głównie między 16-18.

Zmieniła się tendencja wrzucania filmów na YouTubie. Już nie weekend ale dni tygodnia przyjęły na siebie maksimum postowania. Jeśli chodzi o timing to szczyt wrzucania filmów kończy się na godzinie 18 a zaczyna rano już o godzinie 5. Rozpatrując trend YouTube to mamy krzywą wzrostową i podobnie, jak na Twitterze spadki w okresach wakacyjnych i urlopowych. Filmików jest coraz więcej – wideo ma się dobrze i jak pokazują statystyki to właśnie ta forma kontentu przekłada się na coraz wyższe współczynniki konwersji.

Blogi

Coraz rzadziej blogujemy, a jeśli już piszemy to na początku tygodnia, rano między 9-10 i wieczorem 18-20.

Nasze dane wykazały dwa ciekawe wnioski. Zaczęliśmy mniej blogować. Na pewno wpływ na to miały zamknięcie platform blogowych Onetu blog.pl, Wirtualnej Polski bloog.pl oraz Republiki.pl  – oficjalnie wszystko z powodu coraz rzadszego publikowania i rosnących kosztów utrzymania infrastruktury. Jedni blogerzy zatem odpuścili, inni nie zdążyli przerzucić treści na inne platformy. Inni przenieśli się do social mediów. Wszystkich wpisów jest już średnio 2,5-3 razy mniej niż rok temu. Ci co zostali też postują coraz mniej.

W nocy odpoczywamy i dużo mniej publikujemy – ostatnie wpisy kończymy tuż po północy. Zaczynamy blogować od samego rana. Godzina 5 i 6 to pierwszy wzrost aktywności blogerów. O godzinie dziesiątej mamy pierwsze maksimum wpisów blogowych. To już 2 godziny wcześniej niż przed rokiem. Następnie delikatnie odpuszczamy, by przystąpić do intensywniejszego publikowania postów od godziny 17 do szczytu o godzinie 20.  Potem intensywność blogowania spada. 

Maksimum wpisów blogowych ponownie, jak rok temu, wypadło w poniedziałek. Różnice między kolejnymi dniami roboczymi są minimalne. Duży spadek wpisów mamy w sobotę.

Szczegółowe dane ze wszystkich analiz 2018 roku wraz z wykresami można przejrzeć: TUTAJ.

JK